AINEENVAIHDUNNAN TEHOSTAMINEN

Aineenvaihdunta eli metabolia on elintoimintojen ylläpitämiseksi kudoksissa jatkuvasti tapahtuvien kemiallisten reaktioiden kokonaisuus, johon kuuluu orgaanisten aineiden hajoaminen (katabolia) ja uusien aineiden rakentuminen eli synteesi (anabolia). Terve.fi

Se on siis biologinen prosessi, jossa keho muokkaa ravintoaineita ja ottaa niistä itselleen energiaa ja rakennusaineita. Vuorokauden kokonaisenergiankulutuksesta noin 60-70 prosenttia on perusaineenvaihduntaa, esimerkiksi keuhkot ja sydän kuluttavat kokoajan energiaa ja lukeutuvat silloin tähän perusaineenvaihduntaan. Aineenvaihdunta on pitkälti kiinni geeneistä, hormoneista, iästä ja sukupuolesta. Joillain meistä on esimerkiksi luonnostaan tosi nopea aineenvaihdunta ja toisilla taas hitaampi. Kuitenkin jossain määrin voimme itsekin vaikuttaa aineenvaihduntamme toimintaan.

Tässä muutama vinkki siihen, kuinka sitä voisi mahdollisesti kiihdyttää:

- Juo aamulla heti herättyäsi 0,5l vettä ja muista juoda tarpeeksi myös koko päivän ajan.

- Nuku tarpeeksi.

- Kahvi, vihreä tee ja voimakkaat mausteet tehostavat aineenvaihduntaa.

- Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein 5-6 ateriaa päivässä.

- Syö TARPEEKSI! Huolehdi siis riittävästä energiansaannista, keho ei polta rasvaa jos se on säästöliekillä vaan päinvastoin varastoi sitä.

- Vältä tai hallitse stressiä! Tiedän todella syvällä kokemuksen rintaäänellä, että se osaa olla hankalaa. Olen ollut kunnon stressi-ahdistus-pommi aikoinaan! Nykyään osaan hallita stressiä ja kehokin voi paremmin. Kun stressaa, keho alkaa tuottamaan kortisolia joka taas ei tee hyvää aineenvaihdunnalle vaan pistää sen jumiin.

- Liiku ja pysy aktiivisena, jos tekee esimerkiksi istumatyötä (kuten minä), kannattaa yrittää jaloitella päivän aikana mahdollisimman usein.

Haluaisitteko kuulla kuinka olen oppinut hallitsemaan stressiä ja mitä vinkkejä voisin antaa siihen? Kommentoi alle! <3

Ihanaa viikon jatkoa tyypit!

Pus, Janette

  • 1 130 katselua

Tykkää-merkinnät

Kommentit