Idag tog vi speedboat från Koh Lanta till Koh Lipe vid 10:30. Båtresan tog ca 3 timmar vilket inte var det roligaste man gjort. Det var väldigt mycket vågor så kändes som hela båten skulle gå sönder då det studsade sjukt mycket. Men till slut kom vi iallafall fram till hotellet som är jättefint! Vi åt lunch nere på hotellets resturang vid havet och sedan solade vi nån timme. Vi var helt slut efter resan, så vi har i princip bara varit ute och ätit på en restaurang och tagit det lugnt på kvällen. Koh Lipe är en väldigt liten ö så tog oss ca 10 min att gå igenom hela gå-gatan. Vi var som sagt dock väldigt trötta så vi köpte bara med oss lite snacka och åkte tillbaka till hotellet.
Imorgon blir nog även en lugn dag här vid havet. Vi har även tankar på att göra en utflykt på måndag, men det återstår att se! Nu ska vi lägga oss och ladda upp inför sol och bad!

Väldigt dåligt internet här så försöker ladda upp när jag kan...

Idag var vår sista dag i Koh Lanta. Det blev också en väldigt lugn dag eftersom vi är trötta sedan utflykten igår. Vi har i princip legat vid poolen största delen av dagen tills det började regna och åska runt 16. Vi tog de då lugnt på hotellrummet i några timmar, kollade youtube och duschade av oss. På kvällen åkte vi in till Saladan där vi åt middag på en svensk resturang. Där åt vi hamburgare vilket var väldigt gott! Sedan strosade vi omkring på gatorna då det är väldigt mycket affärer där. Köpte lite saker bland annat en liten drömfångare. Vi delade även på en glass och köpte med lite chips inför morgondagen innan vi åkte hemåt. Sedan pratade jag med familjen vilket var mysigt! Kul att äntligen få prata lite mer och se alla igen efter 2 veckor!

Nu ska vi lägga oss och imon bär det av till Koh Lipe!

Idag tog vi en utflykt till Phi Phi island. Första stoppet på utflykten var Maya Bay på Phi Phi Leh där vi fick sola och bada. Det var verkligen lika fint där som stränderna vi besökte på senaste utflykten. Sedan åkte vi vidare till en bukt utanför Phi Phi Don där vi fick snorkla. Där såg vi massor av fina fiskar, bland annat en som var väldigt turkos samt några som är med i Hitta Nemo. Efter en stund där åkte vi till Bamboo Island där de serverade mat. Vi passade på att bada och njuta av hur vackert det är. Det är verkligen lika fint som man ser på bilder! Sedan åkte vi vidare till Shark Point där vi fick snorkla och se hajar. Vi såg ungefär 7 stycken och även massa fina fiskar där. Riktigt häftig upplevelse att ha simmar så nära en haj! Man hade rätt mycket adrenalin i kroppen först men sedan märktes det att de inte brydde sig om oss. Det femte stoppet var på Phi Phi Don där vi även där fick sola och bada. Man kunde även gå runt och kolla på ön, men vi var helt slut så vi tog det bara lugnt vid havet. På vägen hem stannade de även till vid Monkey Point där vi kunde se apor som klättrade upp för bergen. Roligt att ha sett dem även om de var på lång håll!

Vi kom hem ungefär runt 16 och jag tog en liten tupplur då jag var helt utmattad. Nu på kvällen tog vi tuk tuk till en resturang och köpte lite nödvändigheter. Efter det har vi spenderat kvällen på rummet och bara tagit det lugnt. Imorgon blir sista dagen i Koh Lanta innan vi beger oss till koh Lipe!

Dagen startade med att vi bytte till hotellet där vi egentligen skulle bo. Vi spenderade ca 2h vid deras pool innan vi fick vårt rum. Detta kändes mycket fräschare än det andra hotellet så ska nog bli bra! Vi åt lunch på hotellet som bestod av ris, kyckling, grönsaker och sötsursås. Efter det gick vi ner till havet och kollade hur stranden såg ut här. Sedan var vi tvungna att gå hem igen och duscha då vi skulle åka till en restaurang som heter Cocounut Grove. Vi har fått höra att det är fin solnedgång där och det var det verkligen! Det var även väldigt god mat så det var tur att vi åkte dit! Nu på kvällen var vi på The mushroom bar igen då det var full moon party. Dock var det inte lika bra musik eller folk så var inte riktigt lika kul... Men det var roligt att hitta på något på kvällen och vi träffade även några killar ifrån Jönköping som vi pratade lite med!
Nu har vi kommit tillbaka till hotellet och ska sova. Imorgon blir det en dagstur till Phi Phi island vilket ska bli härligt!

Idag var vi iväg på The 4 island tour vilken var riktigt härligt. Först stannade vi vid Koh Ngai där vi fick hoppa i från båten och snorkla. Vi såg en del fiskar och massa koraller. Efter en halv timme gick färden vidare till Koh Mook där vi stannade vid Emerald Cave. Vi fick simma igenom en grotta, vilket var lite läskigt då det blev kolsvart. Sedan kom vi ut till en liten strand som var omringad av berg. Efter en stund där fortsatte vi till ön Koh Kradan där vi först fick lunch som bestod av thailändsk mat. Efter det fick vi ”fri” tid så jag och Cajsa gick runt och tog lite bilder, badade och njöt av omgivningen. Det är verkligen det finaste jag har sett. Det är vad man kallar paradiset. Sista stoppet var Koh Chuek där vi återigen fick snorkla ifrån båten. Där fanns det ännu mer fiskar och de kom verkligen nära en.
Sammanfattningsvis var det en väldigt bra och upplevelserik dag! Det var häftigt att se alla öar och vara ute på havet.

Imorgon är det dags att byta till hotellet vi egentligen skulle bott på. Det blir troligtvis en rätt lugn dag som vi tänkte avsluta med middag på ett ställe vi har blivit rekommenderade. Det ska vara fint i solnedgången så det återstår att se imorgon!

Idag har varit en rätt lugn dag. Med tanke på att vi brände oss igår och att vi skulle byta rum så spenderades dagen vid hotellets pool. Vi låg där ca 3 timmar innan vi fick vårt nya rum. Efter vi gjort oss hemma en liten stund gick vi ner till stranden och åt lunch. Det blev kyckling och grönsaker i sötsur sås för mig och Cajsa åt en hamburgare. Vi tog även en glass på vägen tillbaka till hotellet för att orka med den korta promenaden. Väl tillbaka på hotellet smorde vi in oss och spenderade sedan en stund till nere vid poolen, tills det började regna. Det kom värsta skurarna så vi satte oss i badet på rummet för att värma till oss lite. Nu på kvällen var vi och åt på Taste igen, det vill säga den ”svenska” restaurangen, där de har väldigt god mat! Vi hade tur som fick bord direkt idag igen. Sedan köpte jag cyklop och snorkel inför morgondagens utflykt ”4 island tour” så nu är vi redo för det! Nu är det dags att sova för oss och ladda upp inför imorgon.

Efter en rätt dålig natt så har vi ändå haft en väldigt bra dag! Vi har störts av att vår ac låter hela natten samt ett böneutrop imorse vid 5:30... Dagen blev ju som sagt ändå väldigt bra. Vi spenderade största delen av dagen nere på stranden vilket var helt underbart! Dock brände vi oss båda två men bi fick iallafall äntligen sol och bad. När vi kom tillbaka till hotellet doppade vi oss en stund i poolen innan vi duschade. Vi passade även på att vila på rummet ett tag eftersom vi var trötta. På kvällen gick vi och åt på en restaurang som heter Taste där de har massa svensk mat och även personalen pratade lite svenska. Det var riktigt gott så dit går vi fler gånger! När vi hade ätit upp gick vi runt och kollade i affären innan vi begav oss till The Mushroom Bar där det var full moon party. Där spenderade vi några timmar och dansade och hade jättekul! Nu har vi precis duschat bort färgen som vi målade på oss och ska lägga oss. Hoppas på en lika bra dag imorgon!

Idag började dagen vid 5:30 då vi checkade ut från hotellet i Bangkok och åkte till flygplatsen. Sedan tog vi flyget till Krabi och vidare till Koh Lanta med taxi. På morgonen fick vi även besked om att vårt hotell var överbokat så de hade bokat in oss på ett annat hotell. Så när vi anlände till hotellet vi skulle bo på fick de ringa och ordna massa så nu har vi iallafall ett annat hotell att bo på i fyra nätter och sedan spenderar vi sista tre nätterna här på hotellet vi egentligen skulle ha. Väldigt rörigt, men de var iallafall väldigt hjälpsamma och fixade allting så smidigt som möjligt. När vi äntligen fick vårt rum var vi helt slut och slängde oss i poolen en stund. Nu på kvällen har vi varit ute och ätit på en svensk restaurang som heter Bajen. Som om inte allt idag vore nog så gick strömmen på restaurangen och min pizza blev bränd så Cajsa hann äta upp sin mat innan jag ens fick min... Efteråt gick vi bara runt och kollade in området lite och har nu slappat senaste timmarna på hotellet. Känns iallafall skönt att vi nu är framme och får landa här en vecka, även fast vi ska byta rum två gånger!
Imorgon siktar vi på att gå ner till stranden och få en lugnare dag!

Dåligt med bilder idag eftersom det varit en resdag...

Idag var vår sista dag i Bangkok. Den spenderade vi nere vid poolen med sol och bad. Vi låg där ungefär till 16 och sedan gick vi upp till talet och tog lite bilder över staden. Vi beställde även upp mat på rummet så det blev varsin hamburgare. Nu var vi precis uppe på taket en sista fång och såg ut över Bangkok.
Blev inte en så händelserik dag men skönt att bara ligga och koppla av i solen nu när vi vart på utflykter i två dagar. Nu ska vi alldeles strax lägga oss eftersom vi ska ta flyget till Krabi imorgon klockan 9. Det har vart kul att uppleva storstaden Bangkok, men det ska bli skönt att komma ut till stränderna och mer lugn och ro nu.

Idag har vi tagit oss ut på utflykt till några templen. Vi åkte färjan ifrån Central Pier och till Tha Maharaj där vi gick till Grand Palace. Dock gick vi aldrig in i själva området/templet då det kostade mer än vad vi tänkt och valde istället att betala på nästa tempel vilket var Wat Arun. Vi tänkte även kolla på Wat Pho men de var en ceremoni där på förmiddagen så vi kunde inte gå dit. Wat Arun var verkligen en super fin byggnad med massor av detaljer. De va en stor pelare i mitten och fyra runtom som var fulla av porslinsbitar och dylikt. De hade även ett rum där man kunde be till Buddha och genomgå en slags ritual med hjälp av en munk. Efter ca 1h där tog vi båten tillbaka till hotellet och tog ett dopp i poolen, vilket var välbehövligt efter värmen. Nu ikväll har vi som vanligt duschat och ätit middag. Imorgon blir det en lugn dag igen vid poolen och försöka få lite sol innan vi åker vidare till Koh Lanta på lördag.