Frukter som hjälper dig öka ämnesomsättningen

Att man ska tänka på vad man äter, speciellt om man vill gå ner i vikt är ju inget nytt. Men det finns inga mirakelkurer som gör att man tappar vikt sådär bara av sig själv. Man måste ändra vanor både när det gäller vad man stoppar i sig o hur man röra på sig. Helst ska man göra förändringar som är små o hållbara i längden. Att göra stora förändringar o tvingasig själv till ett liv som man i längden aldrig kommer att klara av är bara dumt – även om man rasar i vikt för stunden kommer det ju inte hålla. Bättre göra små förändringar som gör att man kommer att ha lätt att fortsätta så, att det verkligen blir en ändring av sin livsstil till ett mer hälsosamt liv som bonus kommer då en viktminskning.

Men visst finns det mat, som frukter som är mer fördelaktiga att ta av olika anledningar, dom innehåller antioxidanter, vitaminer o andra bra saker för kroppen, har lägre kalorier, mycket vätska osv. Här finns förslag på frukter som har bra egenskaper o som är bra att äta om man vill gå ner i vikt, jag tror inte det är något direkt nytt heller.


Grapefrukt -
bränner kalorier
Denna frukt har egenskaper som hjälper dig att bekämpa förstoppning samt störningar i urinvägarna. Dessutom innehåller den en antioxidant som hjälper kroppen att använda insulin, vilket håller blodsockernivån balanserad på ett effektivt sätt. På samma sätt hjälper den dig att bränna kalorier, vilket gör den till en idealisk del av en balanserad kost med fokus på viktminskning. Dess fördelar har bevisats av Scripps Clinic i Kalifornien.

Äpplen -
hjälper dig öka ämnesomsättningen
Denna frukt snabbar inte bara upp din ämnesomsättning, den avgiftar också levern. Dessutom minskas kolesterol– och glukosnivåerna i blodet tack vare dess innehåll av metionin och peptid. Utöver det hjälper den dig också att stärka minnet och är ett effektivt verktyg för att bekämpa neurodegenerativa sjukdomar. Studier vid universitetet i Rio de Janeiro har visat att konsumtion av 3 små äpplen per dag kan bidra till större viktminskning.

Päron -
är rika på vitaminer och folsyra.
Precis som äpplen kan de hjälpa till att snabba upp ämnesomsättningen och minska höga lipidnivåer i kroppen. För att se hur mycket järn denna frukt har är det bara att dela den på mitten. Om fruktköttet blir brunt innebär det att den är rik på järn. Om det däremot inte ändrar färg har den en låg järnhalt.

Citrusfrukter -
bränner fett
De har tre skikt med olika fytokemiska egenskaper, inklusive C-vitamin, som har antioxidativa egenskaper och stärker immunförsvaret. Dessutom underlättar de fettförbränningen och hjälper dig öka ämnesomsättningen.


Papaya -
bidrar till viktminskning
Vissa människor ogillar lukten (och därmed håller de sig borta från denna frukt), men om de kunde se papayans alla kraftfulla egenskaper skulle de säkert ändra sig. Närvaron av papain – ett enzym som förbättrar proteinnedbrytning – håller ämnesomsättningen igång, och tack vare det faktum att frukten har ett lågt kaloriinnehåll bidrar den till viktminskning. Den sägs också få bort överflödigt vatten och förse dig med elektrolyter som är till hjälp för att förebygga bland annat hjärtsvikt och högt blodtryck. Så ta dig en papaya!

Kiwi -
förbättrar matsmältningen
Denna frukt, som ursprungligen kommer från Kina, är rik på fibrer och har en stor mängd vitaminer, vilket gör den utmärkt för att stärka vårt immunförsvar. Tack vare dess höga fiberinnehåll hjälper den till att förbättra eller reglera matsmältningen och balanserar kolesterolnivåerna i blodet, och hjälper dig öka ämnesomsättningen. En enda kiwi ger den nödvändiga dagliga dosen av vitamin C, både för barn och vuxna.

Cantaloupemelon (nätmelon)
Denna frukts höga vattenhalt får den att smälta i munnen på dig. Den är söt och perfekt för varma sommardagar, och eftersom den är rik på kalium är den extremt effektiv för att hjälpa dig behålla en hög ämnesomsättning, och därmed gå ner i vikt.


Kryddstark -
mat hjälper också
Kryddstark mat är för närvarande föremål för många forskningsprojekt på grund av deras överraskande effekter. Bara tre timmar efter intag av kryddig mat kan en persons ämnesomsättning öka med upp till 25%. Kryddig mat hjälper dig att bränna kalorier och frigöra endorfiner (vilket ger dig en kraftfullt stimulerande och antidepressiv behandling).



Kom ihåg…

Tack vare den här listan kan du se att det finns mängder av frukter som är effektiva när det kommer till att förbättra din ämnesomsättning. Dessa frukter blir ännu mer fördelaktiga om du äter dem mellan måltider så att ditt matsmältningssystem lättare kan absorbera näringsämnena.

Det är alltid bra att hålla i minnet att frukt kan vara ett bra verktyg för att öka ämnesomsättningen så länge man följer positiva näringsmässiga riktlinjer och håller sig till en balanserad kost. Frukt kan inte vara det enda vi äter hela dagen eftersom våra kroppar även behöver andra näringsämnen, vitaminer och mineraler för att hålla våra organ starka. Likaså är motion en viktig faktor för att hålla sig frisk, och lätt fysisk aktivitet efter varje måltid är ett bra sätt att få det.


Följ ditt hjärta o din magkänsla.
Då blir det rätt!

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229