Måndag: Hemmagjorda köttbullar med smak av vitlök och timjan i hemmagjord tomatsås.

Tisdag: Hemmagjord risgrynsgröt.

Onsdag: Kycklingsallad med rostade pinjenötter.

Torsdag: Banan Pannkakor med hemmagjord hallonsylt.

Fredag: Mammas hemlagade mat

Lördag: Julmat

Söndag: Julmat

Under en vanlig dag äter jag 3 måltider, 2 större och en mellanmåls-aktig måltid. Jag äter enligt periodiskfasta 16:8, mellan kl 13-21. Min första måltid är oftast mer åt frukost hållet, min andra måltid är mellanmål och min tredje är middag. Varför jag endast har med en måltid i matsedeln per dag är för att det oftast blir över mat från dagen innan och alltså att jag äter rester vid en av mina 2 större måltider. Mellanmålen varierar väldigt mycket från dag till dag men brukar exemplevis vara en propud, protein milkshake från njie/barbelles, yoghurt med kokosflarn och kanel mm.



Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

​Vecka 1 med nya kosten är avklarad och det har gård galant, förutom i lördags då min vän fyllde år vilket innebar lite onyttigare mat och alkohol. Har inte gått hungrig alls, ätit tillräckligt, ätit gott, ätit med gott samvete. Det här känns så bra och jag vet att det här är en diet som jag kommer kunna hålla mig till i längden, det här kan så enkelt vara min nya livsstil. 

Invägningen gick super bra, -2,2kg vilket jag kan tacka kost och träning för. Jag mår bra.  

​Några måltider jag ätit denna vecka har varit; Chilli soppa, Röd curry Wok soppa, Grillad kyckling sallad, Proteinbröd med kyckling och avokado, Lax, Banan Våfflor med hemmagjord hallonsylt utan socker. HUR GOTT!?

Jag ska försöka skriva "Veckans matsedel" från och med idag här på bloggen MEN den kommer förmodligen ändras lite under veckans gång beroende på hur mycket tid jag har till att laga mat (student livet). 

Love

Likes

Comments

Jag har varit igång med min viktresa sedan i somras, gått jätte bra i perioder men alltid fallit tillbaka. Har en gång tidigare gått ner 10kg och stannat på den vikten under en lång tid men sedan föll jag tillbaka på gamla vanor och gick upp dessa 10kg PLUS 10kg till.

Hur jag då gjorde för att få bort dessa 10 kilona var att äta enligt LCHF, det fungerade bra för mig men jag känner idag att det stjälper mer än hjälper. Det är helt enkelt för strikt för att jag ska klara av det på ett bra sätt. Jag var så besatt av näringsinnehåll och kolhydrater att jag näst intill fick ångest vid tanken av att äta kolhydrater och det är INTE hälsosamt att tänka på detta sätt. Det ledde till att när jag väl åt "lite extra" kolhydrater fick jag för mig att allt var förstört så jag kunde lika gärna äta ännu mer- i form av pizza, godis osv.

Nu har jag bestämt mig för att lägga om kosten till en mer allsidig kost som även inkluderar kolhydrater UTAN att få dåligt samvete över det. Jag ska äta bra, nyttig mat. Thats it. Kommer självklart ligga på kaloriunderskott då mitt mål är viktnedgång men har som mål att aldrig gå hungrig, jag ska äta mig mätt och jag ska även få unna mig saker så som bär, frukt, protein puddingar, protein milkshakes osv, som man egentligen inte får när man äter LCHF.

Jag tror att den här typen av "diet" gör att jag inte faller tillbaka till gamla vanor då jag faktiskt kommer äta god och bra mat men samtidigt gå ner i vikt. Det blir också lättare att inte falla tillbaka pga att kosten kommer vara så allsidig så i de fall då jag äter något mer kaloririkt eller något med ett större kolhydrats innehåll, gör det inte så mycket för min kropp kommer att vara van med all typ av kost till skillnad från LCHF där kolhydrat intag tar dig ut ut ketos - och ger mig ångest.

Det ska helt enkelt inte bara vara en tillfällig diet utan en livstil som jag även kommer att upprätthålla efter att mitt mål är nått. Ja, det här kommer nog gå bra, det känner jag på mig. Dags att skapa ett hälsosamt förhållande till mat.

Kramar

Likes

Comments