VÅRKÄNSLOR & ATT BÖRJA MÅ BÄTTRE IGEN

Här är några fler bilder från min härliga söndag! Följde med Matilda på lägenhetsvisningar och sen tog vi en promenad. Hade så mycket vårkänslor den dagen, det doftade vår till och med! Och ser ni den lilla snödroppen (heter de så?) i rabatten? Sånt vårtecken!! Älskade lilla kamrat som kämpat dig upp ur jorden <3

Hej babes! Jag vill egentligen inte vara en sån som berättar om jobbiga perioder eller saker först när de börjar gå över, vill kunna prata om det när man är mitt i det också. Men nu blir det ändå lite i efterhand för det är först nu, när jag börjar få tillbaka mer livslust, energi och motivation, som jag inser att jag fan inte mått så bra de senaste månaderna. Vet inte ifall det kanske har märkts tydligare än jag tror här i bloggen?! Hursomhelst så var det inte alls kul där från typ mitten av november till mitten av februari. Hade såklart vissa bra stunder men nä, rekommenderar ingen att sluta med antidepp samma år som det är pandemi, man blir arbetslös, går hemma och övertänker ALLT och sen som grädde på moset blir det en svinkall vinter och jag fick vissa ”fysiska problem” också. Usch, var föööör många dagar som jag vaknade med inställningen att jag bara ville få dem överstökade och det inte en livskvalitet jag accepterar.

Vill absolut inte påstå att jag är 100% back on track och jag vågar inte ha för höga förhoppningar, kanske är det här bara en tillfällig förbättring för alla blir väl gladare av sol och vårtecken känns det som? Men jag väljer ändå att vara hoppfull för jag har känt mig lite mer som mig själv och det är jag tacksam för även om det skulle bli bakslag imorgon. Märker också hur viktigt det är för mig att få *smaka på* att må bättre för då får jag sån himla motivation till att fortsätta jobba med mig själv/mina mål för att det ska bli ÄNNU bättre framöver. Typ som en härlig liten belöning längst vägen, hehe.

Under den här perioden så har jag kommit fram till tre saker som är viktiga för att jag ska känna mig grundstabil:

1. Jag behöver ha social kontakt. Även om jag har en dålig dag och är låg så känner jag mig nästan tvingad att gå in i en glad roll när jag tex åker till jobbet och möter kollegor eller tar en fika med en vän. Ni vet man tar ett djupt andetag och ba heeeere we go och drar på ett leende, haha. Fake it til you make it is a real thing och oftast så blir man faktiskt gladare av det, om inte annat så är det en bra distraktion från sitt eget mående att fokusera på andra.

2. Jag behöver känna att jag gör något meningsfullt med mina dagar. Det behöver inte vara jobb eller en viktig skoldag som de flesta säkert tänker på när man säger ”göra något meningsfullt”. Nä, jag behöver bara känna att jag gör något som gynnar mitt framtida jag, det kan vara att skriva om mitt CV, ringa den där kompisen som det var alltför längesen jag hördes med så jag får känna att jag vårdar mina relationer, ha ett psykologsamtal etc.

3. Jag behöver ha någorlunda sunda rutiner gällande kost och sömn. Har ofta tänkt att folk lägger överdriven vikt vid det, jag menar man KAN överleva på 5h sömn och att enbart äta mackor. Men jag märker att mitt psyke påverkas mycket av sådana basala saker, jag är känslig för det och så är det bara. Kan ni andra HSP:are relatera? Hörde nånstans att det har ett samband.

Nu har jag fått skriva av mig om mitt mående, hur mår NI? <3

Följ mig här ?

Gillar

Kommentarer