NÅGRA VANLIGA TANKEFÄLLOR

Hello darlings! Ska dela med mig av något som jag och min psykolog pratat en hel del om, nämligen vanliga tankefällor som är lätta att hamna i och som kan få en att må dåligt helt i onödan. För vissa av er är det här säkert old news men för någon kanske det kan bli en ögonöppnare som gör er medvetna om ohjälpsamma tankemönster ni har.

Tankeläsning: när man gör antaganden (utan egentlig grund) kring att någon tänker negativa saker om en själv. Man mår därmed dåligt över saker utan att ha kontrollerat om det verkligen är så. T.ex. du möter en kollega i korridoren på jobbet och denne hälsar inte på dig, du drar direkt slutsatsen att hen inte tycker om dig och blir ledsen.

Övergeneralisering: händelser som sker några enstaka gånger tolkas till att det “alltid blir så”. Som att du söker ett jobb men inte får det och då tappar lusten att ens fortsätta söka fler för du är säker på att du ändå aldrig kommer få något.

Katastroftänkande: när man målar upp en bild av alla de negativa händelser som skulle kunna hända, eller det sämsta tänkbara resultat som kan uppnås, och intalar sig själv att det säkert är så det kommer bli.

Spåkulan: man förutspår att något kommer gå dåligt och agerar utifrån den övertygelsen. Till exempel att man inte hör av sig till den där personen man är intresserad av för hen kommer säkert tycka man är jobbig och inte svara.

Känslotänkande: man tror att ens känslor speglar verkligheten. T.ex. du känner dig ful och drar då slutsatsen att du är ful.

Förminskning och förstoring: man förstorar det som är negativt och förminskar det som är positivt. Exempel här är kan vara att enbart fokusera på de negativa kommentarer man får och helt strunta i alla fina ord man fått höra. Eller lägga mest fokus på det ynka misstaget man gjorde på jobbet än allt man gör bra.

Personalisering: när man själv tar på sig skulden för sådant som står utanför ens kontroll. T.ex. att du anser det vara ditt fel att din partner inte klarade tentan som du hjälpt hen att plugga till.

Allt-eller-inget tänkande: allt ses som svart eller vitt, det finns inga mellanting. Har man inte alla rätt på provet så är man sämst. Om man inte är omtyckt och älskad av alla så är man hatad av alla.

Måste/borde-tänkande: man har en föreställning om vissa saker man måste eller borde göra och får skuldkänslor då man inte lever upp till dem. Exempelvis att man tycker att man borde gå till gymmet men inte orkar en dag och därmed rackar ner på sig själv som en lat och odisciplinerad person.

Kan ni känna igen er i några av dessa? För egen del är det absolut det svartvita tänkandet, tankeläsning och förminskning/förstoring som påverkar mig mest..

Följ mig här ?

Gillar

Kommentarer

linneassofie
linneassofie,

Kan göra checkmark på alla dessa punkter, vet inte hur mycket tid och energi jag spenderar på allt det här... Men så himla bra att vara medveten om det, det är ju första steget! Grymt inlägg<3

nouw.com/linneassofie
isabylund
isabylund,
DU är grym 💖
nouw.com/isabylund
sofiahaag
sofiahaag,

Åååh känner igen alla dessa tankar!!! Så bra inlägg, men när man väl vet om de har jag upplevt att det varit lättare att bli av med de! ❤️

nouw.com/sofiahaag
isabylund
isabylund,
Ja gud ja, tror absolut att medvetenhet är första steget till att ändra ett beteende! Tack fina💘
nouw.com/isabylund
corneliaeri
corneliaeri,

Oooh spännande! Känner igen mig i det mesta men intressant att få det beskrivet på det här sättet!

nouw.com/corneliaeri
linndossing
linndossing,
Men herregud vad man känner igen sig. Läskigt men så bra att prata min
nouw.com/linndossing