Jag önskar så innerligt att jag hade kunnat hoppa tillbaka i tiden till mitt 20-åriga jag och få henne att inse det jag vet idag. Blir så ledsen av att tänka på hur mycket tid av livet som jag slösat bort när jag undvikit vissa saker av rädsla för vad jag TROTT ska hända om jag gör dem.

Men jag har också lärt mig att det inte tjänar nått till att deppa och älta det utan jag får acceptera hur det varit och försöka göra det bästa från nu!
Tänkte ändå lista några av mina (OBS mina!) erfarenheter av tillfrisknande från en ätstörning som jag önskar jag förstått då.

1. Det är okej att äta fast man inte är hungrig.

2. Du kommer på något oförklarligt sätt automatiskt få bättre självkänsla och känna dig snyggare än någonsin när du ger upp den "perfekta" kroppen och går upp i vikt. Även om jag idag absolut inte är mitt snyggaste jag (rent objektivt sett utifrån) så har jag bättre utseende-självförtroende och gillar mig själv SÅ mycket mer än på flera år. Konstigt va?

3. Det behöver inte vara roligt hela tiden när du försöker bli frisk. Acceptera det och bara gör det du bestämt, oavsett det känns bra eller inte. Saker FÅR vara jobbiga men man kan ändå göra dem.

4. Saker kommer inte bli lättare om du bara gör X innan eller struntar i Y. Sanningen är att det aldrig kommer kännas bra att gå emot din sjukdom.

5. Att vara mätt är inte något konstigt. Det är ett normaltillstånd och en känsla du måste vänja dig vid om du ska kunna leva ett bra liv.

6. Gör inte saker för att göra andra glada om det går ut över ditt egna tillfrisknande. Som att ta ett jobb som du direkt märker får dig att slarva med maten, eller hänga med på träningspass för att du inte kan säga nej till en kompis.

7. Prioritera ditt tillfrisknande 100% en kortare tid istället för att köra 20% under flera år. Våga ta ett studieuppehåll för att fokusera helt på din hälsa, gå ner i timmar på jobbet om det är för stressigt för att du ska sköta maten där, säg nej till resor resten av året om du inte är tillräckligt stark just nu för att hantera det. Ha lite tråkigt och eventuellt fomo ett tag för att kunna leva fullt ut sen.

8. Att väga sig är aldrig en bra idé. Om du nu nödvändigtvis måste ha koll på vikten så låt nån annan göra det och blunda.

9. Jämför inte ditt tillfrisknade med någon annans. Den här påminner jag mig om fortfarande. Jag är inte sämre för att det tar längre tid, mina framsteg är fortfarande framsteg (och värda att hyllas och vara stolt över) även om någon annan gjorde samma sak liiite bättre. Det finns inget rätt sätt eller rätt tidsåtgång för att bli frisk!

Följ mig här

Gillar

Kommentarer

cassandralee
,
Åh vilka bra punkter, så fint!❤️nouw.com/cassandralee
isabylund
,
Tack fina du❤️nouw.com/isabylund
A
A,
Känner du mättnad idag?
Jag har förstört den känslan tyvärr så mätt kommer jag aldrig mer känna mig:(
isabylund
,
Jag känner absolut mättnad!! i de flesta fall vet jag den är ”äkta” då jag ätit orimliga mängder (haha), men ibland kan jag ha svårt qtt lita på mättnad, speciellt om jag har ångest för då kan jag bli ”mätt” av minsta lilla. Är nästan övertygad om att det kommer tillbaka för dig pm du tillåter dig att lyssna på kroppens signaler och göra som den vill. Svårt I know men tror Det är enda vägen.. kram!nouw.com/isabylund
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229