Hej!! Hur är läget? Vi är just nu på flygplatsen påväg att lämna Exuma, och fara till Miami istället! Har tråkigt nog vinkat hejdå till Pia och våra Airbnb grannar Helga och Toby. Tråkigt ju!! Men okej, vad har hänt sen sist??

Dagen efter vi var till Stocking Island vaknade vi upp till spöregn, men det var okej för vi hade ändå bara tänkt roadtrippa runt ön. Vi började på morgonen med att köra in till det lilla centrum för där skulle jag och Pia möta upp en man som just nu seglar i 9 månader med sin familj, och dom alla samlar in plaststatistik från de olika stränderna de far till för att skicka informationen vidare till högre orginisationer. Det är ett nationellt volontärprojekt och målet är att få företagen som tillverkar plast att ta ansvar av vad som händer med plasten efteråt, för just nu är situationen helt åt skogen. Väldigt intressant och motiverande att höra om hur dom jobbar!

Efter det körde vi runt lite på ön och såg det som finns att se, innan vi for hem där Fredde och Jocke plockade kokosnötter också bjöd vi över grannarna på kokosnötsmjölk.

Igår vaknade vi före tuppen för att fara på en dagsutflykt! Oj så trevlig dag. Grannarna hängde också på.

Vi åkte till olika ställen med båt och första stoppet var Thunderballgrottan, där James Bond är inspelad. Där snorklade vi, och det var så coolt med ett rev mitt i grottan. Muy bien. Bilderna har Pia dock fortfarande så dom får ni en annan dag.

Stoppet efter det var ett drogplan som sjöng för flera flera år sedan. Piloten och drogerna hittades aldrig så det kan man ju klura på. Vi trodde att vi skulle få snorkla det men i icke det. Vi var dock glada iallafall.

Sen var det dags för grisstranden!! Med grisar som lever loppan på turisternas mat. Man fick passa rumpan sin annars fick man sig ett tjuvnyp. En dansk vi pratade med var blå hela skinkan han. Men söta var dom! Speciellt småkultingarna.

Sen var det ett stopp på en sandplätt! Mycket vackert. Vi njöt till fullo på båtturerna mellan alla ställen också.

Backflips gjorde vi också. Pia såg proffsig ut.

Själv såg man ut som en påse skräp dom slängde bort.

Men kul var det! Sen var det dags för Compass Cay. Favoriten om man som oss är hajfantaster!

Sen var det lunch! Vi var för snåla för att köpa mat för 200 kronor så vi hade tagit med oss pannkakor och mackor. Så vi satt på bryggan och käkade och hade både haj, stingrockor och sköldpadda som utsikt.

Myyys!! Mätta och belåtna åkte vi till Nicolas Cage ö där det finns hundratals tjocka leguaner som lever på turister som skänker dom sallad.

Och sen var det över! Helt slut var vi, men mycket nöjda.

På kvällen åt vi pasta och spelade kort och drack vin med grannarna. Jag Helga och Pia hade tjejsnack medan Toby spelade violin för grabbarna. Det är helt stört hur bra han är!!

Nu börjar det närma sig innan vi boardar planet till Nassau, där vi mellanlandar innan vi far till Miami. Vi hörs på några dagar igen!

Bahamas

Godkväll vänner!! Här är det bra. Igår steg vi upp fyra på morgonen för att ta planet till exuma, blev givet donuts och kaffe på flygplatsen. Vem vill inte ha en sockerchock fem på morgonen?

Väl på Exuma hämtade vi ut vår hyrbil och letade ett frukostställe. Efter ett tag bestämde vi oss för att det var en snåldag så vi for istället och handlade för att kunna göra egen mat.

Sen vidare mot vårt Airbnb ställe! Detta är utsikten från vår dörr.

Där gjorde vi en stor frukost med pannkakor, mackor och ägg.

Sen träffade vi grannarna som bor under oss! Supertrevliga. Helga som är en resebloggare med över 40.000 följare på instagram och hennes kille Toby som är en proffesionell violinist, båda från Österriket. Toby skulle träna på sin violin så Helga visade oss en underbar strand där det knappt var några människor.

Där befann vi oss i några timmar, snorklade och letade sanddollars. Väl hemma lagade killarna en supergod pasta och grannarna kom över på en rom och cola. Trevlig kväll! Men alla var supertrötta.

Idag vaknade vi kring 6 för att se soluppgången.

Och så en god frulle på det. Dagens plan var att åka till Stockingisland, och dit for vi också. Med grannarna!

Fint ställe! Vi hittade en avskild strand och tog lite tupplurar där ett tag, innan vi skulle gå för att leta upp en restaurang. Vi skulle ta en genväg genom skogen men gick vilse.

Efter ett tag kom vi in på ett hotellområde, och hamnade i en vik. Medan vi stod och filurade på hur vi skulle kunna ta oss till restaurangen dök det upp både lemonhajar och sköldpaddor!!

Sorry för min sugiga kamera men det är en liten haj där iallafall!! Vi mötte en man som berättade hur vi skulle gå till restaurangen så till slut fick vi oss mat i magen. Lagom till vi kom dit kom det ett gäng stingrockor.

Så underliga djur. Lite volleyboll på det och sen hade helt plötsligt 6 timmar gått och vi var redo för hemfärd.

Ikväll har vi ätit wraps och alla är helt slut efter att ha varit i solen och gått vilse hela dagen. Som ett gäng pensionärer går vi och lägger och tidigt och vaknar upp klockan 6, men jag tycker om att verkligen ta vara på dagen. Nu ska jag vara social ett tag till innan jag somnar sittandes. Hejs!

Bahamas

Tjo på er! Efter söndagens party vaknade jag klockan nio och kom på att vi bjudit över Pia på frukost klockan tio. Snabbt upp och börja förbereda.

Gott blev det! Vi håller oss dock fortfarande oss till havregrynsgröt även fast vi ätit det den senaste månaden. Försökte väcka oss till liv med lite kaffe och efter ett tag tog vi oss ner till centrum för att ta bussen till stranden.

Efter en trevlig busstur hittade vi en liten tom strand som vi tyckte såg bra ut. Mittemot var det grottor som vi såklart var tvugna att gå in i.

Lite mat blev det. Att vi åt en stor frukost hindrade oss inte för att bli hungriga två timmar senare.

Och lite obligatoriska strandbilder såklart.

Vi tog bussen hem, tog en dusch och sedan gick vi in till stan för middag och bahama mamas, det var tyvärr Leas sista kväll!

Vi kom hem kring midnatt och imorse steg jag upp klockan 4 för att vinka hejdå till henne. Så ledsamt!!

Idag så har jag Fredde och Jocke tagit färjan till Paradise Island för glassrond nummer två, strosat omkring och druckit margaritas på Margaritaville.

Sen mötte vi upp Pia för lunch på The Fish Fry!

Nöjda och glada!

Pia har flyttat in i vår lägenhet över natten för imorgon tar vi första planet till Exuma! Det ser vi fram emot. Ska fortsätta med att sortera upp min packning så ses vi seeeen!!

Bahamas

Okej! Nassau då! Vi blev upphämtade på flygplatsen av Mark (vår Airbnb värd) som skjutsade in oss till läggas där Jocke och Fredde redan befann sig. Lite tacos och drinkar sen var vi alla döda och redo för att sova.

När vi vaknade upp söndag morgon drog Jocke iväg till Fort Lauderdale med planet, han hade nämligen tagit fel väska då dom kom hit så han var tvungen att möta upp den rätta ägaren. Jag, Fredde och Lea drog till centrum och strosade omkring.

Efter att vi gått över en mil och sett cirka allt gick vi hem och gjorde lunch, sen tog vi färjan över till paradise Island. Där åt vi glass, gick på stranden och plankade in på Antantis och gick vilse i det enorma hotellet.

Till en extremt sen middag gjorde vi bönburgare som inte blev sådär jättelyckade hehe.

Jocke kom tillbaka lagom till middagen var klar kring 21, och då följde även Mark och Diane med upp och vi drack drinkar. Kring midnatt tog dom med oss ut till någon fancy nattklubb där det egentligen kostar en förmögenhet att ta sig in.

Fulla blev vi pga asstarka drinkar, men en fantastiskt rolig kväll. Kände oss lite malplacerade då vi kom där osminkade i flip-flops bland alla rika människor.

Nu börjar Fredde och Jocke bli klara så nu ska vi dra på glassrond nummer två. Hörs!

Bahamas

Nu har jag lämnat Andros och är på plats i Nassau! Har varit full rulle senaste dagarna så har inte alls haft tid och kolla in här. I fredags gjorde vi två dyk, det första var underbart. Kyle dödade två lejonfiskar, och det lockade till oss tre hajar. Tyvärr såg jag bara en för jag är tydligen blind men det är ju bättre än att inte se någon alls. Det andra dyket så ledde Luna oss, och tyvärr var sikten inte så bra, men eftersom en havsskölpadda hände med oss i cirka 10 minuter i slutet på dyket så var vi alla superglada ändå. Jag och Gini lagade middag och sen på kvällen bakade vi bröd och gjorde förberedde pannkakssmet inför lördagens sista frukost.

Mycket fint. Sen satt vi vid strandbrasan medan vi väntade på att bröden skulle bli klara, vilket tog ett tag eftersom gasen till ugnen tydligen inte var på.

Lördag vaknade jag och Gini tidigt för att börja steka pannkakor. Att steka över 100 stycket tar nämligen sin tid. Det var dock supertrevligt och alla var så glada för att få slippa gröten en morgon. Bittra blev vi dock då vi upptäckte att mattjuven är tillbaka och har stulit en limpa av vårt fina bröd. Den jäkeln. Hoppas den trampar på lego.

Efter det blev det lite fotografering.

Uppföljt av att packa ihop alla saker. Sen var det dags för ett sista strand OS! Mitt lag vann igen. Vi äger.

Ett roligt avslut men avgången började närma sig. Var så jobbigt att säga hejdå till alla, grät som en liten gris. Man kommer så nära varandra när alla kommer till ett ställe ensamma och bor i princip på varandra. Har varit en helt fantastisk månad, tyvärr inte pågrund av projektet som inte riktigt blev som tänkt, men pågrund av alla människorna. Har haft så himla roligt!

Mina dagar hittills här i Nassau får ni höra om en annan dag för nu ska jag sovaaa. I en riktig säng!! Så fantastiskt. Godnatt på er!

Bahamas

Hej på er!! Denna dag har varit perfekt från dag till slut, men det kom inte gratis minsann.

Igår så gjorde vi klart vår EFR också hade vi sedan quiznight som som vanligt är roligt. Umgicks med alla fina människor här dom sista dagarna.

Sen efter quizkvällen fightades vi lite med ledarna som tillslut motvilligt lät oss åka på vår utflykt idag. Tur var det, för kul hade vi minsann! Klockan 9 var det avfärd för mig, Gini, Lea, Pia och Nina.

Första stoppet var Uncle Charlie's Blue Hole.

Härligt och avsvalkande. Sen bar det av till ett annat Blue Hole, mitt i havet! Svinkallt var det minsann. I vattnet alltså, vädret hade vi för en gång skull på vår sida.

Sedan var det dags för Captain Morgan's Cave! Stället vi främst ställt in vårt sikte på, en grotta där pirater för en herrans många år sedan gömt skatter.

Okej, mina bilder är inte så bra, men Pia ska skicka mig sina bilder imorgon så ni får se hennes i ett inlägg här framöver. Dom är helt fantastiska!!

Andros högsta punkt! Inte så högt. Andros är som Danmark ungefär, helt platt.

Sen åkte vi till en hamn, där det var tre vrak. Vi kunde inte motstå att hoppa in och snorkla där och det var helt fantastiskt!! Fanns så mycket fiskar och nu efter vi gjort vår fisk ID är det så kul att kunna identifiera alla (okej, några iallafall.)

Hungriga som vargar åkte vi vidare för lunch. Burgare blev det. Utbudet på restaurangerna här är obefintligt hehe. Men vad som helt är otroligt gastronomiskt efter en månad av till mesta dels nudlar.

Ett sista stopp på en Amerikansk marinbas och i en liten hamn.

Och sen var det hemfärd! Så glad att vi for idag, har haft så otroligt kul. Och ett stort tack till Timmy (han äger huset vi bor i, som greenforce hyr) som kört runt oss och visat oss allt!!

När vi kom tillbaka hade Scott & Hanna gjort pizza, och sen hade Haiide och Alice gjort bananskaka och brownies för att Luna fyller år. Vad är detta för dag ens?? Helt perfekt!! Som om det inte var nog med det så var det både blodmåne och stjärnklart, så månen var röd och spred ett jättehäftigt sken över vattnet.

Imorgon ska det tydligen vara bra väder så hoppaaaaas hoppas. Dom har sett en 6 meter lång hammarhaj i närheten idag så vi hade tänkt åka ut och försöka få syn på den på ett dyk. Min mask skulle förmodligen svämma över av glädjetårar ifall det skulle ske. Men, fört näst sista natten i min äckliga våningssäng. Hörs med er!

Bahamas

Från utflykten till Captain Bills Blue Hole!

Sammy's, restaurangen vi åt på efter utflykten.

Gruppbild från vår hike!

Blurrigt från i Lördags.

Vad har vi gjort idag?? Minns typ inte ens haha. Varit jättestormigt på havet så inget dyk. Förstår inte hur otur vi haft med vädret, detta är inte normalt för Karibien. Jag och Gini har bakat bröd och fikat loss med alla möjliga olika kakor. Vi och Pia har varit ut och paddlat kajak i vågorna, det var helt fantastiskt roligt. Fortsatt vår EFR. Typ det.

Vi är några stycken som själv anordnade en helt otroligt rolig utflykt för imorgon men får tyvärr inte fara för ledarna, då vi fortfarande är volontärer. Förstår såklart deras beslut men vi som är här 4 veckor vill verkligen hinna se någon av denna ö, då ingenting riktigt varit som vi tänkt. Har verkligen haft suuuperkul, men det är pågrund av alla vänner jag fått här, inte på grund av projektet jag förväntade mig att ta del av, samt alla dyk vi förväntat oss. När vi bokade denna resa blev ingen av oss informerade att de marina bevarande projektet inte börjar förrän vecka 6, och det känns så surt när det var det vi faktiskt kom hit för. Dom borde inte arrangera det för mindre än 6 veckor då kan man tycka. Har mest gått runt och väntat på att vinden ska lugna ner sig för att vi ska få dyka iallafall, tyvärr kan ingen styra över vädret. Ledarna gör så gått dom kan med de resurser dom har men dom har knappt något spelrum, de förra ledarna som var här förra fasen kraschade både bilen och båten och dom som är här nu har inte fått några pengar från Gapforce (huvudföretaget) för att fixa något nytt, så vi har inte kunnat åka runt på ön varje vecka som vi blivit utlovade. Här om veckan så var deras kort spärrat när de skulle och handla mat, och dom fick ringa varje dag i 4 dagar innan dom gjorde något åt det, lätt att mata 28 personer utan pengar ens?? Hade brutit ihop om jag var dom haha.

Vi hoppas iallafall att vi kan fara på utflykten innan vi lämnar ön, men vi får se helt enkelt!

För att det inte ska bli en allt för deppig spinn på inlägget för ni en bild på Mary, Gini och Maco som hugger in på det nybakta brödet.

Imorgon är vi ett gäng som ska stiga upp klockan 5 för att se blodmånen!! Så förväntansfull haha. Sov gott på er!

Bahamas

Hej på er!! Det har varit en så härlig dag. Började starkt klockan 7 med lite dykning. Kyle försökte döda en lejonfisk men det kom undan. Ni kanske tycker att det låter ashemskt men lejonfiskar ska inte vara här egentligen så dom äter upp alla andra fiskar och sprider sig enormt snabbt då dom ej har några fiender här så det är supernödvändigt faktiskt!!

Kom tillbaka och lagade lite rester från gårdagen pga alla är hungriga precis hela tiden så vi äter alltid trippla portioner och gärna minst fem gånger per dag. Tillexempel kall havregrynsgröt från morgonen. Finns inte så stor valmöjlighet. Efter en stund kom de andra dykarna tillbaka, Liam hade dödat 3 lejonfiskar!!

Här posar Zoe och Gini vackert! Vi stekte upp den och till och med jag som inte ens tycker om fisk överhuvudtaget tyckte att det var helt fantastiskt. Smakade inte alls fisk faktiskt.

Vi for senare ut och åt på ett ställe som heter The Getaways till middag! Väldigt dodgy ställe men otroligt gott med burgare! Väldigt trevligt. Tills sandflugorna kom och drev oss till vansinne.

Sen har vi spelat spel ikväll! Och sen har även den dagen runnit förbi. Tyvärr. Detta går alldeles för snabbt!!!

Bahamas

Här ekar det tomt! Hade tänkt blogga när jag fått bilder skickade till mig men det verkar ta 3år så jag slänger väl in ett hej.

Sen senast då, vad har hänt?? Vi gjorde om navigationsdyket för att vi alla sög sist och det gjorde jag minsann nu också. Kan inte ens navigera på min egen gata hur ska jag kunna navigera under vatten kan man ju fråga sig. Men det var kul som vanligt att bara vara i vattnet, vi chillade på botten medan de andra grupperna (var 2 och 2) letade sig fram.

I torsdags var det storm så då började vi efr-kursen (typ första hjälpen) med en aptråkig film, och sen gjorde vi ett nytt försök att gå till skolan för att lära barnen om plastens inverkan i våra hav. Vad ska man säga? Barnen höll koncentrationen i cirka 5 sekunder men kanske gick det in någonting i deras små hjärnor. En unge sprang runt och ropade ''Bitch imma cut u give me a knife'' samt anklagade Noah för att vara en våldtäksman. Cirka 6 år gammal. Mina skor såg tydligen ut som skit också:):) så kan det va!

I fredags så blev det utflykt för att det fortfarande stormade på havet. Captain Bill's Blue Hole! Bilen slutade fungera på vägen dit så vi fick promenera, men motion är ju aldrig fel. Väl där hade vi det supertrevligt! Gjorde ett dyk där man inte såg så himla mycket, är sjuuukt djup och grumligt vatten haha. Vi hoppade från hopptornet, grillade, lyssnade på musik och hade det såå mysigt.

Dom fick hyra en buss som kom och hämtade oss och på hemvägen stannade vi på en restaurang och åt. Alla var överlyckliga för att få äta pommes istället för nudlar.

Det finns bättre bilder men de får ni se senare då jag fått dom!

Igår fortsatte vi med den praktiska delen av efr. Förvirrande att ha allt på engelska när det är så inprintat på svenska. Man inser inte hur dålig ens engelska är förrän man måste prata engelska hela tiden hehe. Efter det så blev det lite powernaps innan grillen och partyt drog igång. Rolig kväll som alltid!! Alla var jättefulla och dansade hela natten.

Och idag har alla varit bakis. Jag och Gini gick och köpte kakor och chips och satte oss på en flytbrygga på floden, chillade i flera timmar och hade det hur bra som helst. Nu på kvällen har vi sett film och ätit glass.

Imorgon ska vinden lugna sig och då blir det förhoppningsvis flera dyk!! Håller tummar och tår.

Bahamas

Oj så härlig dag!! Kickstartade klockan 7 med ett peak performance boyancydyk och det var hur roligt som helst. Lekte i princip lekar och gjorde volter under vattnet.

Sen har jag gått på strandpromenad och läst innan det var dags för dyk nummer två. For till en plats där ingen utav DM:arna varit förr, och det var helt fantastiskt! Lätt bästa dyket hittills, man visste inte vart man skulle kolla.

Nu väntar vi på att pumpacurryn ska bli klar, sen får vi se vad som händer. Är förresten Advanced dykare nu, sådär en och en halv vecka efter planerat. Lägger all skuld på vädret men det verkar ha tagit sig i kragen nu. Hoppas att det fortsätter så! Hejs!