Vi har en tung men intressant vecka på gång i skolan. De flesta dagar börjar kring 08 och slutar cirka 16. Denna skolvecka kretsar kring stroke-patienter, hur man som fysioterapeut förflyttar en person, vars ena sida är förlamad, från ryggliggande till sittande och därefter till stående eller till rullstol. Vi skall även besöka rehabiliteringscentret Validia här i Helsingfors och se hur man arbetar där. Med mera.

Idag, tisdag, är jag dock ledig. Jag har hittills idag svarat på PT-kundernas veckovisa avstämningar, tränat ett pass gymmet, ätit lunch på Factory och nu har jag precis ställt in en rotfruktsgratäng med älgfärs i ugnen. Jag skall nu jobba lite med ett kostschema innan jag går ut och gå en stund.

För någon vecka sedan beställde jag hem några böcker från Adlibris. Den ena boken hette Idag är en bra dag, en sådan bok tycker jag att varenda en kunde investera i. Så här beskriver man boken på Adlibris: "I den här boken sammanfattar du din dag. Varje dag svarar du på frågor som hjälper dig att se det positiva i vardagen, ta dig genom tuffa dagar och fokusera på det som är viktigt för dig. Frågorna är till för att stärka dig och få dig att tänka positivt om framtiden. Med hjälp av utvecklande frågor och peppande citat hjälper boken dig att göra varje dag till en bra dag."

Jag tror det är bra att varje kväll innan man går och sova tänka igenom dagen, fundera vad som varit bra, vad man vill bli bättre på, vad man är tacksam över, vilka känslor man haft under dagen och vad man kan göra för att varje dag utvecklas och komma ett steg närmre sina mål.

Ett mål utan en plan är bara en dröm.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Vädret: Det är kallt i Övermark idag, minus 11,5 grader. Marken är täckt med snö och solen försöker tränga sig fram mellan molnen. En riktig vinterdag helt enkelt.
Helgen hittills: Jag har precis fixat klart det sista med de träningsprogram och kostscheman som skickas ut till de klienter som startar upp på måndag. Alltid lika skön känsla när man klickar på skicka på lördagar. Igår besökte jag även Jeanette på Salon Green Eyes som fixade till frillan åt mig. Lika nöjd som vanligt :)
Träning: Idag står axlar och armar på schemat. Förhoppningsvis får jag pappa med mig ut i hemmagymmet om jag säger vi skall pumpa biceps (hehe).
Tips: Alla som tycker det är tråkigt med cardio; åk till gymmet, börja med att cykla 20 min, flytta därefter till löpbandet och gå 20 min med 7-8% lutning, jogga därefter 10 min med 0% lutning (det känns då som att jogga i nerförsbacke) och avsluta med 10 min på roddmaskin eller crosstrainer. Totalt 1h cardio utan att hinna få tråkigt!
Middag: Jag har lovat att fixa kyckling med klyftpotatis och rotsaker i ugn. Detta recept finns även på mina klienters kostscheman *vink vink*. Enkelt, nyttigt och gott!
Kristinesstad: Något som vet om naturstigen är upptrampad en vinterdag som denna?
Imorgon: Tar jag tåget tillbaka till Helsingfors för lite födelsedagsfirande och restaurangbesök. Mer om det i ett annat inlägg.

Likes

Comments

Jens skjutsade mig till Björneborg och nu sitter jag på bussen påväg till Närpes. Jag har inte varit hemma på en månad så det ska bli riktigt skönt att få träffa familjen igen, trots att det just nu springer runt en flock vargar i hemknutarna..

Jag brukar tycka att det är roligt att läsa "random facts" om olika personer, så nu skall ni också få reda på lite ny annorlunda information om mig. Varsågoda:

- Jag har haft ett silverarmband med texten FUCK CANCER på mig varenda dag i snart fem år. Ja, sedan min morfar dog i cancer år 2013.

- Min storasyster klippte av ca en fjärdedel av mitt vänstra pekfinger med en leksakssax som såg ut som en elefant när jag var 8 månader gammal.

- Jag har en lista på datorn där jag bland annat skriver ner alla restauranger och caféer där jag ätit frukost, brunch, lunch eller middag i Helsingfors och betygsätter ställena.

- Jag har åtminstone 50 par träningstights. Troligtvis fler. Just nu är märket Stronger mina favoriter. De är knäböj-vänliga.

- Jag fick bli gudmor för första gången när jag var 15 år gammal.

- Jag gick inte i bilskola utan pappa var min bilskollärare. Dock var det min storasyster som lärde mig köra bil flera år innan det på skogsvägar i Övermark. Det var skoj.

- Mitt företag heter IN Progress, där IN egentligen står för Isabelle Nygårds.

- På sportlovet i 8:e klass målade jag om mina två rum hemma hos mamma och pappa. Ett rum är alltså mörkgrönt och ett är mörklila.

- Jag har tillbringat över två månader av mitt liv på träningsläger i Monte Gordo i Portugal.

- Mitt hår är egentligen spikrakt, men jag permanentar det med jämna mellanrum. Därför har jag ofta olika frisyrer, längder, modeller osv på mitt hår.

- Jag är egentligen ingen djurmänniska. Men när jag blir stor skall jag ha en mörkbrun labrador.

Likes

Comments

Varje val man gör leder till en annat val,
och en del val kan förändra allt.
Vartenda ögonblick under resten av ens liv beror på dem.
Vi har många val framför oss att göra.


Denna lördag vaknade jag upp av mig själv redan vid 08:00. Jag åt samma gröt som alla andra dagar, drack en stor kopp svart kaffe och så började jag på med lite skoluppgifter. Kring lunchtid gick jag till gymmet för att trampa på crosstrainern i 40 minuter. I dagens Framgångspodden-avsnitt fick jag lyssna till Ida Wargs väg till framgång. Uthållighetspassen går så mycket snabbare när man får lyssna till drivna och motiverande personers bakgrund och berättelser. Nu, klockan 15:00, har jag precis kollat klart filmen The Choice. Därav den inledande texten. Deep. Resten av kvällen är ännu oklar.

Vi backar tillbaka en dag. Igår var det fredag. Jag missade dagens enda och veckans sista lektion på grund av att jag hade tittat fel på schemat. Det var dumt. Nå väl, så kan det gå ibland. På eftermiddagen var det dags för benträning på gymmet. Dagens pass bestod av:
Uppvärmning
1. Smala knäböj i smithmaskin
2. Enbens knäböj i smithmaskin
3. Raka marklyft med hantlar
4. Sido benlyft i kabelmaskin
5. Liggande lårcurl
6. Sittande enbens benpress

Ca 4 set och 6-12 reps per övning

På kvällen var det Jokerit match i Hartwall arena. Jag som inte är så speciellt insatt i hockey var mest där för stämningen och sällskapets skull. Nästan fullsatt var arenan dessutom. Jag kom hem lite efter 21, kollade på Talang och början av en film och sen bäddade jag ner mig för en lång natts sömn.

Likes

Comments

Optimal träningsbalans går ut på att hitta den perfekta balansen mellan träning och vila.

Superkompensation
Målet med träning borde för alla vara att få en så kallad superkompensation, där formen höjs till en ny nivå efter A) Träning och B) Vila, och nästa träningspass då tajmas in vid rätt tidpunkt så att ytterligare en höjning av formen uppstår.

Relaterad bild

Tränar du för ofta så kan resultatet istället bli överträning, dvs. att formen går neråt när kroppen inte hinner återhämta sig tillräckligt efter ansträngningen. Tränar du för sällan stannar du på samma nivå som tidigare.

Tecken på att kroppen inte fått tillräckligt med återhämtning och vila:
- Du känner dig trött och öm i musklerna
- Du är på dåligt humör utan någon specifik orsak
- Du har svårt att sova på nätterna

Balansbordet (Mårten Nylén)
Du kan tänka dig att optimal balans är som ett matbord med fyra ben. Benen står för fyra olika faktorer som är avgörande för att uppnå balans. Faktorerna är:
- Träning
- Kost
- Sömn, vila och återhämtning
- Mentalbalans, negativ stress

Om du kapar av ett ben kommer bordet fortfarande att stå upprätt, men det är inte särskilt stabilt. Kapar man däremot två ben så kommer bordet att välta. Har du funderat över vilken som är din svagaste faktor?

Sömnen har för mig varit det svagaste benet på bordet. Temperaturen i rummet A och O för att jag skall kunna sova ordentligen. Så speciellt under sommarmånaderna har detta varit ett stort problem.

Det finns allt för många människor som sover mindre än sju timmar per natt trots att de egentligen skulle behöva uppemot åtta timmar för att få en fullgod nattsömn. Sömnen har en avgörande effekt på träningsresultat. Det finns studier som visar på en ökad muskelförlust på upp till 60 % samt en minskad fettförlust på upp till 55 % för de som sover 5,5 timmar istället för 8,5 timmar per natt. Hur många timmar sover du?

Så oavsett dina mål så spelar sömnen en avgörande roll, lika väl som den mentala biten, kosten och så klart själva aktiveringen.


Likes

Comments

Jag slog upp ögonen kring nio och konstaterade att det var snöstorm i Helsingfors när jag tittade ut genom balkongdörren. Efter några minuters tvekande drog jag på mig stridsutrustningen och gick ut och gå. Snön kom vågrätt ner och kändes som spjut i ögonen. Aj. Efter si sådär 13 minuter var jag dock hemma igen och fixade till mig inför hälsofrulle hos Lovisa. Tusen tack kära du! @lovisasundlof



Januari har hittills bestått av väldigt mycket jobb. Det är dock fantastiskt roligt att få hjälpa så många taggade människor till bättre hälsa, hälsosammare kost och effektivare träningar. Ja, att uppnå sina mål helt enkelt. Själv har jag också hittat en bra balans i min träning efter en minst sagt turbulent höst. Just nu delar jag upp styrketräningen i Dag 1. ben och rumpa, Dag 2. bröst och rygg, Dag 3. axlar och armar, Dag 4. mage. Utöver styrka har jag två uthållighetsträningar per vecka samt går på så många promenader som möjligt. Andningen fungerar bra vid styrketräning och lågintensiv uthållighetsträning. Så då gör jag helt enkelt så mycket som möjligt av det som går.

Utöver de träningsrelaterade grejerna har jag umgåtts med vänner (vad är liksom bättre än att ha sina bästa vänner i samma byggnad och i samma stadsdel? inget), varit på sightseeing och spanat in lyxvillor där rikemännen i landet bor, kollat diverse filmer (The boy var riktigt äcklig), testat nya restaurang och matställen, dansat på Apollo osv.

Nå väl, det här får vara en nystart med mitt bloggande. Nu skall jag springa iväg till Arabium för lite spinning med Matti&Anna.


Likes

Comments

Idag tänkte jag tipsa om en par-WOD som du kan avsluta passet med tillsammans med en kompis eller partner.

10 varv:
Partner 1: 5 reps marklyft (belastning: egen kroppsvikt för de mera erfarna, annars lättare vikt)
Partner 2: Håller sin stång uppe under tiden Partner 1 jobbar.

10 varv:
Partner 1: 1 min rodd eller spinning
Partner 2: 1 min planka

10 varv:
Partner 1: 10 reps box jumps
Partner 2: Står i jägarvila under tiden Partner 1 jobbar.

Båda personerna skall alltså turas om och göra 10 rundor var av båda övningarna i varje block.

Övningarna går bra att bytas ut till redskap och maskiner som finns på just Ert gym.

Likes

Comments

JANUARI ERBJUDANDE!
Under hela januari erbjuder jag kostrådgivning, skräddarsytt kostschema samt skräddarsytt träningsprogram för -20%.
Ännu finns några plaster kvar med uppstart måndagen 8.1. Följande uppstart blir i slutet av månaden.
Läs mera om tjänsterna på www.inprogress.fi
Kontakta mig via mail: isabelle.nygards@inprogress.fi eller på in progress - steg för steg på Facebook.
Vi hörs :)

Likes

Comments

Nu är det igen en lång stund sedan jag tagit mig tid för att sätta mig ner och skriva några rader. Mycket har dock hänt sedan senast. Efter den tragiska händelsen den 6:e december bestämde jag mig för att stanna hemma hos mamma och pappa ytterligare några dagar. Samma veckas söndag åkte jag iväg till Vasa med pappa där det ordnades futsal-match till minnet av Benaris och Ibro. Det var fint och samtidigt riktigt tungt. Tidigt på måndag morgon tågade jag dock tillbaka till Helsingfors, jag hann nätt och jämt till Arcada för att skriva årets näst sista tent. Men vad är då en tent av åtminstone femtio som vi ännu kommer att skriva under utbildningen.

Några dagar senare, den 13:e december, tog vi flickor bussen in till stan för att se på Finlands lucia vid domkyrkan i Helsingfors. Snöblandat regn vräkte ner så jag kan inte påstå att julstämningen förbättrades avsevärt mycket. Efter att luciatåget hade passerat samlades vi hos Alice på Busholmen för årets första glöggkväll, vilket förstås kompenserade det eländiga vädret med råge. Ja, och glögg blev det också både torsdag och fredag.


Den 20:e december skrev vi terminens sista tent, en tent som handlade om andnings- och cirkulationsorganen, vilka sjukdomar som är vanligast förkommande i hjärta och lungor samt hur rehabiliteringen efteråt skall se ut. Efter det packade jag bilen full med myskläder, finkläder, träningskläder och några väskor som tomten behövde ha hjälp med upp till Närpes.

Redan jullovets första dag blev jag riktigt förkyld. Ni vet när man legat på halvspänning under en längre tid och äntligen slappnar av. Någon träning har det alltså inte blivit på hemmaplan ännu för min del. Men jag har åtminstone hunnit träffa Evelina över en gröttallrik på Villa Sandviken, besökt mormor och träffat mina kusiner i Helsingby, varit på minnesstund, förberett och firat jul tillsammans med familj och släktingar, kollat hela femte säsongen av Prison break samt ätit en massa godheter. Nu har vi äntligen fått ett vackert vinterlandskap utanför fönstret och jag hoppas att jag hinner samla på mig några kilometer i skidspåret innan årets slut.

Likes

Comments

Den sjätte december är det Finlands självständighetsdag och igår firade Finland 100 år av självständighet. Bland annat min farfar var en av dem som deltog i vinterkriget mot Sovjetunionen som bröt ut den 30 november 1939. I dag är Finland känt för bland annat ett verkligt bra skolsystem, sin design och teknologi. Finland anses även vara ett av de säkraste och mest jämställda länderna i världen.

Men vet ni vad, just igår hade inget av det här någon betydelse för mig. Jag vaknade upp vid vanlig tid, åt frukost och påbörjade tentläsningen. Vid 10 tiden kom pappa hem efter att ha fört ett gäng resenärer till Vasa med buss. Pappa berättade att det hade inträffat en stor trafikolycka på E8, ca 20 km från där vi bor. Två stycken omkomna.

Några timmar senare bjöd farmor på självständighetskaffe. I samma veva får jag veta att det var en av mina bästa vänner och hans kusin som satt i bilen. Bilen som krockade med en lastbil tidigt på morgonen den sjätte december. Mitt hjärta gick i tusen bitar. Minst tusen. Om man har bott i två länder, i fem olika städer och i sju olika bostäder på drygt tre år är det inte så jättelätt att ta vara på de människor man har runt omkring sig. Men Benaris, han har skickat, skrivit eller ringt mig varenda eviga dag så länge jag kan minnas, var jag än har bott. Jag kommer att sakna dig för resten av mitt liv. Imorgon skulle du ha fyllt 20 år. Tjugo. Mamma har alltid sagt att ”allt har sin mening”. Jag vet inte. Just nu är livet ingenting annat än orättvist. Fruktansvärt orättvist.

Vila i frid min fina, fina vän.

Likes

Comments