2nd year of medschool


OPPSUMMERING AV 4. SEMESTER

Start: Aug 2014
Slutt: Jan 2015

Da jeg endelig kom meg til fjerde semester, var gleden stor og motivasjonen på topp! Jeg har snakket med flere som syns at 4. semester var mye verre enn 3. semester, men vi fikk en mye bedre timeplan og veldig mye bedre lærere. Det ble et veldig fint semester.

I dette semesteret gjør man seg ferdig med de store teoretiske fagene. I tillegg begynner man med pathology, som egentlig burde vært gøy og interessant, men pathologifakultetet er ikke det letteste å samarbeide med. Arbeidsmengden er forsåvidt like stor som i 3. semester, altså mer enn stor nok. Men det føles lettere etter å ha overlevd 3. semester, for man visste litt mer om hva man gikk til.

Jeg fokuserte mest på micro og physio som var avgangsfag. Og embryologi - det krevde mer tid enn energi i grunn. I ettertid tenker man at "det hadde vært lurt å jobbe enda mer med ditt og datt", men det er ikke så lett når det ikke er mer tid å ta av.


Microbiology: mer i dybden om hver enkelt bakterie og virus, mer om hvordan de angriper, sykdommene de forårsaker og mer om behandling. Skriftlig eksamen i slutten av semesteret.

Parasitology: om parasitter og insekter. Læreren vår var litt crazy, kom for eksempel bakfull til timen vår midt på dagen på en torsdag. Men hun lærte oss fortsatt mye. Faget avsluttes med en liten test i slutten av semesteret og så kommer det en del om parasitter på mikrobiologieksamen.

Physiology: dette semesteret hadde vi Dean som lærer. Hun var skummel men flink til å lære bort. Og jeg tror hun likte klassen vår litt. Etter å ha gått igjennom fantastiske mengder med pensum, er det muntlig eksamen i slutten av semesteret. Det var første gang jeg ikke sov et sekund natta før eksamen. Første og siste gang, foreløpig.

Embryology: og du som trodde du var ferdig med mikroskop og 50 shades of pink. HA! Nå skal du igjennom hele fosterets utvikling på cellenivå. Veldig spennende i grunn.

Pathology and Biopsy delt opp i to fag:
- Path. Anatomy med nye mikroskopbilder og tolkning av rosa og lilla.
- Path. Physiology ga forklaringen på hva som gikk på feil i kroppens funksjoner under sykdom.

Haematology: læren om blodet rett og slett. En liten innføring i alle fall. Kan ikke huske at vi hadde så mange timer dette semesteret. Men det kommer igjen senere.

Rheumatology: her lærte vi om revmatiske sykdommer som inkluderer ting som leddgikt og autoimmune sykdommer for å nevne noe. Veldig spennende, men det var håpløst å skulle lære noe som bygget på ting vi aldri hadde hørt om før. Universitetet hadde nemlig bestemt seg for å prøve noe nytt og flytte rheumatology fra 5. året til 2. året. "Oh, you didn't learn this?" var favorittsetningen til læreren vår. Det var ikke veldig heldig.

Communication Skills: her lærte vi hvordan vi skulle snakke med ulike pasientgrupper; unge, gamle, religiøse osv.

Propeduetics: vi skulle vel egentlig vært eksperter i å undersøke pasienter etter å ha hatt dette faget et semester. Men læreren vår var ikke så interessert i å lærte bort det, og klassen vår fikk ikke noe ut av det faget der.

+Samme valgfag som forrige semester.


ØVERST: 1) Er ikke ekte medisinstudent uten. 2) Parasitology. 3) Tester tyggemusklene

MIDTEN: 1) Ikke en roman for å si det sånn. 2) Utstyr fra microbiology. 3) Propedueticsboka

NEDERST: 1) Eksamensperioden. 2) Embryologi; utvikling av tann. 3) Vi skal få se pasienter, hurra!





OPPSUMMERING AV 3. SEMESTER

Start: Aug 2013
Slutt: Jan 2014

3. semester altså. What to say. Det er det verste semesteret jeg har vært igjennom så langt, og jeg har liten tro på at noe annet vil toppe dét. Vi var maks uheldige med professorer og timeplanoppsett, og jeg gikk på reservetanken konstant. Strøk på prøve etter prøve, lot det hope seg opp, utsatte colloquiumer, utsatte retake... Neineinei. Reservetanken holdt ikke hele semesteret gjennom, og i januar var jeg allerede klar over at jeg måtte gå semesteret om igjen med 3 fag: anatomi, histologi og fysiologi.

Ny start: Feb 2014
Ny slutt: Jun 2014

Hva som er viktig å fokusere på i 3. semester? Alt! Anatomi og histologi er avsluttende fag og må selvfølgelig prioriteres. Anatomi er mest pugg, histologi krever en del forståelse i tillegg. Edit: nå har jeg hørt at de har innført MCQs på eksamen i både anatomi og histologi, det gjør jo ting litt enklere.

Ellers er det viktig å jobbe med fysiologi og mikrobiologi fra første stund, selv om eksamen ikke kommer før om et år. Det er store fag. Genetikken er heller ikke noe å spøke med, det er vel den eksamnen hvor så og si alle kom ut og så på hverandre med panikk. "How did it go? I have no idea." Det var en del som strøk første forsøk på den eksamnen, men alle besto på andre forsøk så vidt jeg vet. Ikke for å skremme altså, bare vær forberedt.


Human Anatomy: vi lærte om sentralnervesystemet og organene dette semesteret, og avsluttet med final exam i faget. Den foregikk på Anatomicum med en muntlig eksamen med 3 spørsmål.

Histology: dette semesteret lærte vi om oppbygningen av alle organene i kroppen. For eksempel at magesekken har 3 lag med muskler blant annet fordi den må tåle å utvide seg når vi spiser. Avsluttende eksamen dette semesteret med 3 teoretiske spørsmål og en praktisk del der vi måtte kjenne igjen 10 strukturer i mikroskopet.

Microbiology: i første omgang lærer man generelt om bakterier og virus; oppbygning, giftstoffer, virkemåte osv. Deretter om antibiotika og andre medisiner mot mikroorganismer, og om hvordan man jobber på labben med å påvise bakteriekulturer. Veldig spennende, men mye å sette seg inn i!

Physiology: læren om kroppens funksjoner, veldig spennende fag, men også veldig krevende. Læreren vår var en liten dame med heksestemme som koste seg når vi var nervøse og som forventet at vi var eksperter hver gang vi kom til en ny klasse. Hvis man ikke kunne tegne og forklare et av dagens mange tema på tavla, fikk man minus for klassen og måtte ta en prøve for å få pluss. Uten plusser fikk man ikke ta colloquium.

Medical Genetics: om hvordan gener videreføres og genetiske sykdommer.

Latvian: avsluttende dette semesteret, Etter tre semestre med latvisk bør man kunne uttrykke deg ganske greit, stille spørsmål til pasienten som går på smerter og generelle plager.

Anatomy (elective course): om topology; hvordan organer ligger i forhold til hverandre. Veldig greit og informativt, jeg kan anbefale dette faget

Physiology (elevtive course): Jeg husker ikke så mye av faget, men jeg husker at jeg ikke var veldig fornøyd. Trodde det var noe helt annet da vi valgte det, men det viste seg å være ganske kjedelig med mye arbeid uten noe særlig utbytte. Ikke velg dette...


ØVERST: 1) Media til bakteriedyrking i micro. 2) Disseksjon i anatomien. 3) Den tjukke Guyton&Hall fysiologiboka.

MIDTEN: 1) Histologiklasserommet. 2) Anatomiklasserommet. 3) Hodeskalle.

NEDERST: 1) En av mange ettermiddager ved mikroskopet. 2) Fremføring i anatomien. 3) Tredje semester kort fortalt.


Liker

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229