Att Skönhetsoperera sig utomlands

Jag tog en Uber till Arlanda, drog till min bank, tog ut lite turkisk lira och väl innan jag hunnit till min gate så beställde jag Chicken Nuggets (barnmeny) med dipp och Pommes och så käkade jag lite snabbt innan det var dags att stiga på planet.

Jag är lite nervös över mina blodvärden jag hoppas att de är tillräckligt bra så att jag läkaren godkänner att jag jag göra en skönhetsoperation hos Esteworld Istanbul. Om ni funderar på att göra en skönhetsoperation ta era vitaminer i månader innan operationen och fortsätt gärna ta dem efteråt det är viktigt att kroppen återhämtar sig snabbt.

När jag gick i tredjeklass brukade jag jämföra mina lår med dem andra barnen och undrade varför mina alltid var större. När jag började i sexan så började äntligen mina bröst att växa dock hände det inte så mycket efter det. Min bröst stannade med storleken A75. När jag skulle fylla 35 år tänkte jag att nu är det dags för mig att göra en förändring på min kropp för min egen skull. Att det var dags att skippa slitna supervadderade bh:.ar jag köpt på Victoria Secrets huvudbutik i New York när jag var där för några år sedan. Att det skulle bli skönt att kunna gå utan att låren gned sig röda mot varandra. Att jag skulle slippa ha baby powder på innerlåren så jag skulle slippa skavsår på innerlåren under varma sommardagar. Att slippa Womenspreada benen på tunnelbanan så att mina lår ska kunna andas. Nu hängde allt på mina blodprover. Är dem bra så får jag genomgå bröstoperationen och fettsugningen på ridlåren och innerlåren samt lite nertill vid knäna (på innersidan). .

Nu är jag framme i Istanbul

WOW den Nya Flygplatsen i Istanbul är helt fantastisk! Enorm, Modern, Lyxig, Miljövänlig och det bästa var att man slapp toalettköerna direkt efter att man stigit av planet. För att det fanns toaletter överallt! Fräscha och rena dessutom! Det gick även snabbt att hämta upp väskorna och gå igenom passkontrollen. Ett tips från mig till er, ha bekväma skor på er då du får gå mycket, flygplatsen är som sagt enorm.

När jag kom ut från passkontrollen så stod en chaufför från Esteworld med en skylt med mitt namn på sen var det bara att ta sig till Hotell Garden Inn i Umraniye i Istanbul. När du bokar in en eller flera skönhetsoperationer hos Esteworld Sverige (deras huvudkontor finns i Bromma) så ingår hotell, transport från och till flygplatsen samt från och till sjukhuset från hotellet osv. Flygresan får man stå för själv, min flygbiljett kostade ca 1498 kr.

Jag checkade in på Hotell Hilton Garden Inn i Umraniye på den Asiatiska sidan i Istanbul vid midnatt. Kl 05:00 skulle jag upp så att jag är redo och klar vid Hotellets utgång Kl 07:00 skulle nämligen chaufför från Esteworld plocka upp mig så jag hinner ha en konsultation och ta blodprover innan mitt möte med kirurgen. Ska bli spännande och se om jag är godkänd för skönhetsoperationen eller inte.

Bilder på Hotellrummet

Esteworld i Istanbul

Mina blodprover såg bra ut och jag godkändes både för att göra bröstoperationen och fettsugningen på låren. Dock kan man enbart ta ut 2 l fett i samband med en annan skönhetsoperation. För att det är farligt att ligga under narkos under för många timmar.

Jag fick ett eget lyxigt rum på sjukhuset, jag fick ta bort mitt smink och nagellacket på mina fötter. Jag fick ta på mig sjukhuskläder och ett par roliga stödstrumpor.

Nu är jag SÅ REDO för operationen!

Jag vaknade upp efter operationen när jag kände att jag flyttades över till en sjukhussäng.

Och det första jag säger är "om de inte opererat mig än" och en person svarar "du har redan opererats" och jag skakar av kyla. Jag fick värmeluft under sjukhustäcket på min högra och på min vänstra sida så att min kroppstemperatur snabbt ska stabilisera sig efter narkosen. Jag hade två små bägare på varsin sida av min midja där man tömde vätska från brösten varje timme. Jag fick även rejäla portioner till middag. Soppa, Kycklingfilé med Pommes, spagetti, citrus och muffins till efterrätt. Dock fick jag i mig mer än soppa, jag fick hjälp av en snäll sjuksköterska som matade mig med sked för att jag hade svårt att luta mig framåt pga bröstoperationen.

En undersköterska visade mig hur mycket fett man tagit ut från ridlåren och innerlåren. Nämligen 2 L Fett!

Jag fick dubbla doser smärtstillande efter operationen som ska tydligen göra så att jag blir trött och somnar (en häst hade däckat). Men jag kunde inte sova. Jag var uppe hela natten. Så Jag försökte kika på en svensk serie på datorn istället. Varje timme så kom det in två sjuksköterskor in till mig och tömde bägarna och kollade mina värden och om allt var okej med mig efter operationen så det kändes tryggt. Jag hade svårt att kissa efter operationen. Så jag fick en potta att kissa i sängen och det tog ett bra tag innan jag lyckades klämma ut lite kiss. Efter några timmar fick jag hjälp med att gå på toa av en sjuksköterska som följde med in sen så tog det flera minuter innan jag kunde kissa normalt.

Jag har på mig en korsett som håller brösten på plats och som skyddar ärren och en korsett till min underkropp så att låren formas fint efter operationen. Korsetten för underkroppen har ett stort hål mellan benen så att man ska kunna kissa utan att ta av sig hela korsetten. Jag måste vänta i 6 dagar innan jag får duscha pga infektionsrisken. Mina bröst och lår är svullna efter operationen så det är svårt att få en inblick just nu över hur slutresultatet faktisktkommer att se ut. Allt känns bara så overkligt just nu.

Efter frukosten så fick jag lämna sjukhuset och jag fick skjuts tillbaka till hotellet. Jag sov bara en natt där innan det var dags för min operation så det var bara att checka in på ett nytt rum på Hilton Hotel i Umraniye, dock hade jag inte samma fantastiska utsikt som jag hade innan från 12 våningen. Utan jag hamnade på våning 1 med typ ett grusplan till utsikt i ju med att hotellet var fullbokat men dagen efter kunde jag flytta tillbaka till mitt gamla rum. Så himla skönt!

Med mig från sjukhuset fick jag kartongen med serienummren på mina implantat. Jag satte i 450 cc implantat från Polytech som är ett världsledande implantat från Tyskland, i mitt högra bröst och 335 cc på mitt vänstra bröst, då mina bröst var olika stora, vilket är väldigt vanligt för många kvinnor. Jag är väldigt liten upptill så jag fick inte plats med större implantat. Huden måste först töjas ut och sedan får man operera sig igen. Kanske efter att jag får föder några barn. Jag valde runda implantat med hög profil från Polytech istället för droppformade implantat för att runda implantat håller sin form längre än droppformade. Jag valde att ha ärren under brösten istället för under armhålorna för då är det större chans för kirurgen att få brösten att bli så jämna som möjligt. Efter 1,5 år så har implantaten börjat lägga sig bakom muskeln och man får en naturligare form på brösten.

Jag fick även med mig Muskelavslappnandetabletter, Naproxen som smärtstillande och en kräm för ärren som jag måste börja använda om 14 dagar. Då får jag nämligen klippa av plasttrådarna vid ärren och sen tejpa ärren med ett brett kirurgiskt tejp som jag köpte från apoteket i Sverige. Jag köpte även Bio Oil från apoteket för att smörja in brösten så jag inte får några stretchmarkeringar.

Jag kunde knappt ta mig upp från sängen de första timmarna, dagen efter operationen så jag stannade inne på hotellet hela dagen och bara beställde in roomservice. Grillad kyckling och pommes fick det bli, det erbjöds inte så mycket på menyn. Men jag upptäckte ju senare att CanPark Gallerian bredvid mig hade en hel del restauranger man kunde köpa mat ifrån. Efter att ha suttit på hotellrummet en och en halv dag så bestämde jag mig för att ta mig ut, nu så gick det någorlunda bra att kissa. Dock så tog det tid men med tiden blev det bra. Jag fick inte på mig jeans pga svullnaden utan fick bara på mig mjuka kläder med mycket stretch i. Tänk på att bära plagg som är lätta att få på och få av. Ta gärna med er trackingsuits, jumpsuits och luftiga plagg. Bekväma skor då fötterna lätt kan svullna upp.

Så här spenderade jag min dag på hotellrummet för jag hade en fantastisk utsikt över hela staden. Efter lunchen beställde jag upp Turkiskt kaffe och bara njöt av utsikten och pratade med mina nära och kära på telefon. För många var det en överraskning att jag faktiskt opererade mig. Men att vara ärlig om detta och förklara att valet är mitt och jag mår bra av dem här valen så förstod de flesta varför jag valde att skönhetsoperera mig, dessutom på en skönhetsklinik i ett annat land.

Mina Lår är fortfarande och svullna och under bär jag ett par korsettsbyxor som jag ska bära i hela två månader

Dagen efter att jag tröttnat på hotellmaten efter att ha testat det mesta på menyn så var det dags för mig att ta mig ut! Jag satte på mig en tracking suit och gick ut! Osminkad, stora svarta solglasögon och med ostadiga ben var det dags för mig att ta en promenad och köpa bra turkisk mat, gärna grillat får det bli! Och så ville jag handla lite juice, frukt och lite snacks så min vistelse på hotellet blir lite roligare. Jag ångrar att jag inte drog med en familjemedlem eller en vän som jag kunde ha som stöd och som sällskap. Jag har aldrig skönhetsopererat mig förut och visste inte hur det skulle vara. Så klart så får man stå ut med att bli jagad av män när man försöker handla mat. Det var lite påfrestande, särskilt när man är nyopererad och vill helst inte vara så social och utåt. Jag skippade promenaden och handlade lite mat på en restaurang i närheten av hotellet och jag beställde grillade kyckling, burgul, sallad och pide med köttfärs. WOW vilken mat! Det turkiska köket levererar verkligen! Jag sprang även in på en super market och handlade lite Halawa till pappa, äkta honung, Mangojuice, banan, nektariner och en dödlig chips! Asså jag ångrar mitt liv att jag inte köpte med mig fler hem!

Update! En kompis till mig är där nere just nu och ska köpa några sådana chipspåsar till mig! YAY!! Guldvän!

Lays Funda Chips med smak av Turkisk yoghurt, basilika och Persilja.. Dödligt gott!

Jag har fortfarande sömnproblem, det är tydligen vanligt efter narkosen att vissa patienter upplever sömnproblematik.

tredje dagen efter operationen gick jag ner till frukostbuffén på morgonen och wow vilket utbud! De fanns så mycket att välja på! Dock är jag ingen person som äter frukost direkt när jag vaknar men denna gång så fick det bli så. Jag drack en turkisk körsbär dricka och åt färskt frukt, himmelska oliver och stekt ägg.

Fjärde dagen efter operationen och jag börjar känna mig rastlös och uttråkad.. Äntligen så ska jag få träffa lite folk! Idag kommer nämligen Irfan Arslan, Sara Bolay och Alexandra Nord! Så planen är att vi ska ut och käka gott på ett fint ställe på den europeiska sidan i Istanbul (tar ca 25 min från hotellet dit) YAY! Äntligen lite skönt folk! Ska bli skönt och få vara sig själv igen, ha lust och ork och sminka sig och klä upp sig! Som tur var hade jag med mig en röd stretching jumpsuit. Det var typ det enda av allt "fint" jag tagit med som jag kunde ta på mig pga av korsetten på min svullna underkropp. Om 14 dagar börjar svullnaden lägga sig och resultatet visa sig. Då kommer jag mig före och efterbilder. Jag har publicerat videon från mitt besök på sjukhuset på min instagram @imanaldebe

Vi åt asiatisk mat och en galet god efterrätt! WOW jag visste inte ens att det fanns så bra uteliv och restauranger i Istanbul. Jag har mest varit på turistiska ställen. Ni måste besöka Restaurang ZUMA Med mig runt bordet hade jag som sagt Irfan, Sara och Alexandra. Skön kväll med skönt folk.

Dagen efter gick jag bara en kort stund till gallerian CanPark bredvid hotellet, köpte en tröja på H&M och mat från KFC och gick tillbaka till hotellet. Min kropp återhämtade sig snabbare än jag trodde. Redan efter en och en halv dag var jag uppe och gick. Tror att det är det bästa man kan göra för att återhämta sig snabbt. Har man en tränad överkropp så återhämtar man sig ännu snabbare. Så ett tips till mig är att träna överkroppen, armar, magmuskeler och rygg innan du gör en bröstoperation. Jag ville även göra en armplastik men jag fick rådet att vänta minst 5 månader innan jag gör en ytterligare operation. För att armplastik och en bröstoperation samtidigt är ingen bra kombo då det kommer vara jätte svårt för mig att använda min överkropp och kunna ta upp mig själv osv vilket är förståeligt. Jag är även sugen på att lägga tandfasader, vad är era erfarenheter kring det?

Sjätte dagen så lärde jag känna nya turkiska personer från Tyskland. Jag fick hjälp av en hotellgäst på mitt hotell med arabisk bakgrund att stanna upp en taxi till mig så att jag kunde ta mig till den europeiska sidan tryggt och säkert. Han ville även hjälpa mig att ladda köpa ett turkiskt simkort med surf så att jag kan surfa på det turkiska nätet ist för på det svenska som blir kostsamt i längden men jag hade kvar mitt pass på hotellet och mitt europeiska id-kort hjälpte tydligen inte heller så det var bara att bita i det sura äpplet och ta mig till Istanbul ändå. Vi åkte till en rolig festival där det bjöds på Show, massa mat och en skön vibe. Det är lätt att hamna i en turistisk fälla och missa det Turkiet verkligen har att erbjuda. På kvällen drog vi till Istiklal åt brända kastanjer och shishkebab med nybakat bröd. Till efterrätt fick det bli turkisk knaffe den är lite grövre än den arabiska versionen. Men fortfarande lika god. Så klart så beställde vi även in lite baklawa, bara för att.

Sjunde dagen så mötte jag upp Irfan Arslan för att träffa min kirurg Dr Safak Aktar för att ställa lite frågor till honom om Polytech implantat. Men först ska jag träffa kungen av hårtransplantationer nämligen Dr Burak Tuncer.

Kungen av hårtransplantationer i Istanbul, DR Burac Tuncer

@drburaktuncer

Hela hotellet var fullt med män som hade bandage på huvudet efter att ha gjort hårtransplantationer och vissa passade på och opererade näsorna med. Folk flyger hit från hela världen. Jag träffade på folk Från Brasilien, England, Norge och Gulfländerna. Deras största kundkrets kommer från Holland och England. Kunder från norden har successivt ökat med åren tack vare att klinikerna anpassats efter den svenska vården för att säkerställa att kunden får en tryggvård. Det finns en person på sjukhuset som pratar danska och som förstår svenska sen har dem engelskspråkig personal, en skjuksköterska kunde även prata arabiska. Hon hade åkt hit för att jobba som sjuksköterska från Tunisien. Sen så har vi en person som har kontakt med patienterna direkt när man ska flyga ner och under hela vistelsen där och han är från Albanien ursprungligen. Sen har vi en rysk tjej som jobbar i receptionen som även hon talar ryska, engelska och turkiska. Så det finns många på plats som är flerspråkiga vilket kan var bara för vissa patienter som vill kunna kommunicera på sitt språk också. Sen så har det svenska huvudkontoret numera etablerat sig i Bromma där man kan vända sig till, mer info hittar ni på deras instagramkonto @esteworldsverige

Man har även dialog med en person som enbart arbetar med patientsäkerheten på Esteworld och kontaktar patienter med jämna mellanrum och ser till att allt har gått bra med patienterna efter operationen. Det känns tryggt med den kontakten så att man kan ställa frågor när det behövs.

En till tjej kom på besök nämligen super söta Ewelina Ostrowska, vi åt lite gott och snackade lite om operationer och allt mellan himmel och jord. Nu har denna tjej flyttat upp till Stockholm från Skåne så det ska bli kul att lära känna henne mer på hemmaplan

DR Safak Aktar en jätte duktig kirurg som utförde skönhetsoperationerna på mig. Han är lyhörd, skicklig och lätt att ha att göra med. Här förklarar han för mig vad det är för skillnad mellan droppformad och runda implantat. Jag har förklarat skillnaden lite längre upp i detta inlägg men även på min sparade instastory feed "Esteworld" på min instagram @imanaldebe

Dr Safak Aktar är grym på näsoperationer, bröstoperationer, fettsugning och bukplastik m.m. de opererar mer patienter än vad svenska kliniker gör i Sverige och har därför har mer erfarenhet av operationer i allmänhet.

@dr.safakaktar på instagram

Till vänster droppformad implantat och till höger runda implantat från Polytech

Nya lite dyrare men superlätta implantat har precis lanserats på marknaden av Polytech de väger 35 % mindre än tidigare implantat. Bra f��r folk som lider av ryggproblem osv.

Nu är min sista dag här i Istanbul jag har hunnit med min kontroll efter operationen och den var godkänd. Allt såg bra ut tyckte min kirurg Dr Safak Aktar och vi har filmat hela dagen intervjuer och tagit en hel drös med bilder för mina sociala kanaler och för Youtube. Så nu var det dags att upptäcka Istanbul med en ny turkisk vän jag lärt känna från Amsterdam. Vi käkade först grillad kyckling på ett hak dock så samlades alla katter från Istanbul runt mig och ja fick ta del av min mat dem med så jag fick nöja mig om det blev kvar en bit kyckling till mig. Sen så drog vi till en grym shisha ställe där vi beställde in alkoholfria drinkar och rökte vattenpipa med vanilj, jasmin och vattenmelonsmak så himla gott! Vi åt även en god efterrätt till. Det roliga är att Nusret "Salt Bay" killen var där när vi var där upptäckte vi senare på hans instagram.. Hade vart kul med en "turistisk selfie" med han. Det har ju gått bra för han han flygs in till olika restauranger världen över och hänger med kändisar som bla DJ Khalid mm. Iaf Sen så spenderade vi resten av kvällen med promenader vid vattnet. Här är folk verkligen uppe 24/7 wow vilket liv! Många här är ju turister men ändå.. Här finns det liv.

Jag testade på lite nya rätter som jag aldrig testat förut och det var gott! Mer videon ser ni som sagt på min instafeed @imanaldebe under namnen "Esteworld" och "Istanbul"

Nu är dags att åka till Sverige efter en sömnlös men Lyckad resa så köpte jag med mig baklawa till familjen och lite annat gott. Helt sjukt att den nya flygplatsen är miljövänlig till den grad att den släpper in frisk luft från taket. Så innovativt! Och i Flygplatsen Finns LV, Dior mm. Super lyxigt!

Jag har verkligen träffat vänner för livet här i Istanbul. Jag har äntligen gjort något för min egen skull nämligen skönhetsopererat mig. Något jag tänkt på men aldrig riktigt vågat ta steget. Kanske för att inte bli stämplad med att vara "fejk" jag har som mest testat på fillers. Men vet ni jag har precis fyllt 35 år och om jag skulle ge er ett enda ord som kommer kunna ta er långt här i livet. Det är om ni slutar bry er om vad folk tycker! Gör alla val här i livet för att du vill det, aldrig för någon annans skull. För mig var det ett noga genomtänkt beslut. Ett beslut jag inte kunnat sluta tänka på i år. Jag ångrar att jag inte opererat mig tidigare. Jag kände mig trygg och säker i Turkiet och hos Esteworld kliniken jag skönhetsopererade hos mig och har ni frågor får ni jätte gärna ställa dem så kommer jag besvara dem. Ni kan även kontakta @esteworldsverige på instagram för mer frågor om priser m.m.

Tack till Irfan Arslan och till Araz Afrasiabi från Esteworld Sverige för att ni ordnade en trygg tillvaro till mig och andra nordiska patienter och för att ni alltid är tillgängliga när man har några frågor! De ordnar även gruppresor med jämna mellan rum finns även en kvinnlig anställd som åker.