Penang & Langkawi & Koh Lipe: 3. week

Vi startede ugen ud med en tur til Penang Hill om mandagen efter skole. Vi valgte at gøre det en hverdag i stedet for i weekenden, da vi har læst og hørt fra andre, at der nok er lange ventekøer til både at komme op og ned med sporvognen. Om mandagen var der ingen problemer for os, så vi kom hurtig igennem den lille kø og op af den meget stejle “Penang Hill” med sporvogn. Det kostede 50kr for at tage med sporvognen. På toppen er der en masse spisesteder og barer og sidst men ikke mindst, så er der den smukkeste udsigt ud over Penang. Her skal vi helt sikkert tilbage igen! Der var også mulighed for at tilkøbe ekstra aktiviteter, hvor man kan komme ud til andre områder, så det vil vi gøre næste gang.

Om tirsdagen oplevede jeg noget ret vildt på stranden, hvor vi bor. Efter skole gik jeg ned på stranden for en break, hvor jeg på min vej stødte på noget ret stort, mørkt med fire ben og en hale gående. Det kom mig lidt som en forskrækkelse, da jeg så den, og det viste sig endda, at der var to af dem! De kravlede ud af et kloak-lignende rør, hvor de svømmede ud i en lille vandpyt i sandet. Til frokost havde vores strand/jetski ven inviteret os til frokost, da han synes, vi skulle smage “laksa”. Det er vores ven, der arbejder på stranden ved os, så vi tog bare hen og joinede ham og hans venner på stranden. Laksa var lidt for stærkt til mig, men det var meget sjovt at smage, og hvis man ser bort fra det stærke, så smagte det også ret fint. Det var virkelig sødt af ham, at han gav os det :-) Senere på dagen tog vi til tirsdags-markedet ved os, hvilket var lige så godt som sidste uge! Her fik vi prøvet noget så spøjst som at spise friturestegte små krabber - med skal på! Og man skulle spise det hele - altså med skal! :o Det smagte vi begge to. Jeg var ikke helt vild med det, men Signe kunne ret godt lide det, så hun fik lov til at spise resten, hehe. Så har vi også prøvet det.

Torsdag var sidste skoledag denne uge pga. kinesisk nytår - vi har derfor forlænget weekend med både fredag og mandag med. Om torsdagen blev der fejret kinesisk nytår på skolen, hvor man skulle være klædt i kinesisk eller rødt tøj. Der var fede drage- samt akrobatik shows, der kom udefra. Til frokost havde forældrene sørget for mad til alle på skolen som lærer og elever. Efter frokost var der aktiviter i hallen for indskolingsklasserne. Så denne dag var mega hyggelig, og det var så fedt at være med til at fejre denne højtid med og på skolen.

Når skoledagen var ovre om torsdagen tog Signe og jeg mere eller mindre afsted med det samme til lufthavnen, hvor vi skulle flyve 17:45 til Langkawi. Vores forlænget weekend blev nemlig holdt i Langkawi torsdag-fredag, hvorfra vi tog videre til øen Koh Lipe, som ligger i Thailand, fra fredag-søndag, og derfra tilbage igen til Langkawi om søndagen til mandag, hvor vi så skulle hjem mandag eftermiddag. Både Langkawi og Koh Lipe var blevet anbefalet af vores kollegaer, hvor mange af dem selv skulle afsted til Langkawi.

Jeg forstår udemærket godt, hvorfor disse øer var anbefalet. Langkawi er nemt at komme til fra Penang, og så er vandet og stranden bare mere lækkert sammenlignet med Penang. Dog er vandet stadig ikke klart nok til at kunne snorkle i. Lærerne snakkede meget om den fede stemning og natteliv, der er i Langkawi i “Pantai Chenang”-området. Første dag lykkedes det os ikke helt at finde det, men da vi besluttede os for at prøve at bo mere på den nordlige del af Pantai Chenang Beach fra søndag-mandag, så fandt vi uden tvivl det område, de havde snakket om. Stranden er rigtig bred med masser af barer og restauranter og ild-danse. Området er heller ikke så muslimsk-præget, som det er i Penang, så folk er meget afslappet angående påklædning, hvor det også virker meget mere turistet med folk fra Europa. Vi mødte blandt andet folk her fra både Danmark og Italien.

Koh Lipe var så endnu federe! Vi kom hertil med en båd retur for 348kr pr. person fra Langkawi. Her var vandet endnu mere klart, og så havde den det smukkeste turkise farve. Den hvide sandstrand var super blød, og så var der en masse fisk og koraller i forskellige farver, former og størrelser at se ude i vandet. Her fik jeg snorklet en del! Hvis jeg skulle beskrive denne ø kort, så ville jeg sige, at det ville være som at tage alt det gode fra Bali og samle det på en lille ø. Det minder meget om! Efter at have været på denne Thailandske ø, så har jeg fået meget mere lyst til at udforske mere af Thailand. Desuden er dette ikke sidste gang, jeg tager til Koh Lipe - jeg skal helt sikkert tilbage her igen en dag!