Malta, 2. uge

Kort om ugen

Tiden flyver afsted og anden uge er nu gået. Vi er gode til at kombinere vores ferie med en masse afslapning og nye oplevelser.

Vi har været forbi været Little Armier Beach og Armier Beach, som var nogle små, men rigtig flotte strande. Selve vandet var rigtig smukt.

Derudover har vi også været et par gange på stranden Ghadira Bay. Det er blevet vores nye favorit strand her på Malta. Vandet er nemlig rigtig lækkert og klart, og sandet er helt fint uden sten og alt muligt. Der er også stor forskel på, hvor mange der er på strandene i hverdagene og i weekenden. I weekenden er der helt proppet op og i hverdagene er der knap så mange.

Ved Ghadira Bay oplevede vi også en kirke og ved siden af den var der en bunker fra 2. verdenskrig, som vi betalte 2,5 euro hver for at komme ind og se. Den var rigtig stor med lange gange og små rum. Det var ret fedt at opleve.

Vi har også været forbi byerne Valetta og Sliema. I Valetta var bl.a. forbi “Upper Gardens”, hvor vi så dem fyrre en kanon af. Der var knald på. Her gik vi også rundt i de små smalle gader, shoppede og fik os noget mad. Valetta kan man sagtens opleve på en enkel dag, for så stor er den ikke på trods af, at det er deres hovedstad.

Sliema er tæt på Valetta. Den er noget mere moderne end de andre byer, og her er der masser af shoppingmuligheder, restauranter og barer. Vi nåede dog ikke at shoppe så meget, før de lukkede, så her må vi tilbage til igen.

Derudover har vi også fået os et par hollandske venner, som vi især fik snakket lidt ekstra med på deres sidste dag. Vi endte med at drikke lidt vin sammen ved poolen, hvor vi spillede et sjovt og nyt spil, som de havde med fra Holland af (vi er ret enige om, at dette spil må vi også have). Det hedder “Keer Up Keer”. Derefter tog jeg ud med pigen, som hedder Cynthia, for at shoppe i en butik lige op af hotellet. Det var en virkelig god butik, og vi fik shoppet en del. Derefter tog Kaudi og jeg med hollænderne ud for at spise noget aftensmad sammen og drikke lidt på en bar bagefter. Baren lukkede ved 12 tiden, så der tog vi hjem til vores hotel og hyggede videre på deres hotelværelse indtil klokken blev cirka 2-3 om morgenen. Det var så hyggeligt! Ærgerligt, de allerede skulle hjem der, men så har vi snakket om, at vi må komme og besøge dem i Holland snart. Jeg har i et stykke tid haft lyst til at tage til Holland og opleve dette for en forlænget weekend eller noget i den stil, så det kunne være fedt at få det til at passe med, at vi også kan ses med dem.

Ugen sluttede godt af med at fejre min 25 års fødselsdag. Det er første gang, at jeg har min fødselsdag i udlandet, så det var da ret særligt og specielt for mig at få lov til at holde den sådan. Dagen blev brugt på en tur til Gozo, hvor vi kørte rundt på en lejet ATV. Vi har begge to ikke prøvet at køre på ATV før, så det fik vi prøvet sammen for første gang. Vi kørte den begge to skiftevis. Det var virkelig fedt at køre på sådan en sammen, hvor vi kom alle mulige steder hen. Vi oplevede Wied il-Ghasri, som vi fik anbefalet af en af de danskere, vi har mødt på hotellet. Det levede virkelig op til forventningerne og var super smukt og roligt. Det var også rigtig lækkert at bade der i det afkølende vand.

Derefter kørte vi videre men uden at have et mål for øje. Vi kørte meget offroad, hvor ingen var og vejene var meget smalle og bumlede. Dette var nok noget af det bedste, fordi vi oplevede nye steder, som vi ikke havde regnet med og som var mindst lige så smukke, som det andet sted, og så var det fedt, fordi der ikke var andre. Det var ret specielt. Her vil jeg nok sige, at vi oplevede det smukkeste på Gozo, som var Azure Window (En fisker, som vi mødte på vejen, fortalte os om dette, og vi var så heldige at finde frem til det også). Det lå lidt gemt væk, men når man kom derned, så havde vandet en helt speciel mørkeblå, klar farve og klipperne om det, omfavnede det så smukt. Vi havde ikke set noget lignende før, så det var ret specielt.

Ham vi lejede ATV’en af var rigtig sød at lade os have den en time mere, end hvad vi havde betalt for (måske fordi han vidste, at det var min fødselsdag). Og da vi kom tilbage 40 minutter over tid, tog han glædeligt imod os, gav os en nøglering hver som en slags gave/souvenir og tilbød at køre os ned til havnen for at finde et godt sted at spise. Han kørte os rundt til 5-6 forskellige restaurenter, som han anbefalede os. Det var virkelig sødt af ham, at han går op i dette og bruger sin tid på os på denne måde. Vi valgte at spise på “Sicilia Bella”, som lå helt op af havnen. Her fik vi et bord lige ud til vandet, som de lige satte op for os. Det var ret specielt på den gode måde. Her så vi dog noget så skørt, at en hest og en hund svømmede rundt i havnen. Sikke et show, vi fik med os der. 😂

Bagefter tog vi på en hyggelig og festlig bar, som var lige ved siden af, hvor dagen blev afsluttet med en god drink (pina colada for mig) og isdessert med frugter i. Min dag har været super god og fuld af overraskelser, da den ikke blev helt som planlagt, men bedre end forventet. Så det er dejligt! ☺️