Tanka din hjärna i vardagen || Selfcare

TANKA DiN HJÄRNA i VARDAGEN
Ladda Dina batterier & Själen med Egenvård

En bekant delade med sig av några supertips om hur man kan "tanka hjärnan i vardagen" och därmed också ta hand om sig själv lite bättre. Selfcare helt enkelt.
Vi lever i en stressig vardag och samhälle med mycket social media och press och det är lätt att glömma bort sig själv. Vad behöver Jag för att må bra ?

Tipsen är absolut värda att prova. Kanske inte alla passar just Dig men prova dig fram och sätt DIG i fokus!

♥ Ta "micropauser" varje timme.
♥ Vistas utomhus, i skog & mark. Det är välgörande för hjärnan.
♥ Ha långtråkigt ibland. Det sätter i gång lusten att vara kreativ.
♥ Undvik att "jobba" utanför arbetstid (dvs ta med arbetsuppgifter hem).
♥ Lägg ifrån dig mobilen (eller sätt på flygplansläge). Informationsflödet är orsaken till en överbelastad hjärnaktivitet.
♥ Sov 7 timmar per natt (genomsnitt).
♥ Ha gärna 2-3 veckors sammanhängande semester om året.
Det är först efter 10:de dygnet som kroppen verkligen varvat ned inför fullständig återhämtning (hjärnans påfyllningszon).
♥ Unna dig 40-60 min varje kväll när du får göra vad du vill utan att någon stör - superviktigt för Ditt eget välbefinnande.
♥ Ha inte för mycket plikter på fritiden.
♥ Håll lunch / paus dagligen.
♥ Motionera/promenera. Fysisk träning syresätter & städar hjärnan. Vi blir stresståligare & jämnare i humöret & i blodsockret.
♥ Meditera & djupandas. Du försätter kroppen i viloläge, hjärtfrekvensen går ner & koncentrationen övas upp.

Ps. Alla invanda mönster som önskas bryta, kräver oftast mellan 21-30 dagar.
Lycka till ❣️


Namaste

Gillar

Kommentarer

För att jag orkar

Lite ändringar i veckoplaneringen och glad att jag kunde fixa deltagarprotokollet idag. Skönt att kunna checka av det från min "to do list".
Är så glad och lättad att jag börjar känna igen mig själv och får vara Ida igen. Är piggare och känner mig relativt stark. Nu orkar min kropp. Jag orkar mina promenader, dansa och inspirationen är på topp!

Det har varit en väldigt fysiskt aktiv dag idag. Men det passar mig. Höll i uppvärmning på idrotten med hela tre låtar. Nu är jag uppladdad och supertaggad inför passet i morgon! Och så var det Beep-testet. Det är kul att utmana sig själv och sin kropp. Jag har ett fysiskt mål som är att klara Furuboda Free Run i maj på minst ett varv till, så jag får trappa upp träningen lite till. Det börjar bli på tiden att komma igång med löpträningen. På eftermiddagen blev det en promenad varvat med jogging. Skön och uppfriskande egentid.
Tack kroppen för att du bär mig!

Namaste

Gillar

Kommentarer

Vecka 13

Veckans planer

Två veckor kvar innan ett efterlängtat påsklov! Nu när jag inte längre har COGMED att tänka på och bekymra mig för och som tar massor med energi så mår jag bättre och Ida börjar komma tillbaka. Nu är jag lite mer fit for fight igen 💪
Taggad för en ny spännande vecka med nya utmaningar och massor av roligt! 🎉

MÅNDAG
♥ Individuell dans

TISDAG
♥ Dansförbredelser inför pass/övrig dans
♥ Hålla i uppvärmningen på idrotten ?

ONSDAG
♥ Jobba med presentation
♥ Danspass
♥ Video ?

TORSDAG
♥ Jobba med presentationen

FREDAG
♥ Skolråd
​♥ Skolblogg (om jag hinner, annars någon gång under helgen. T.ex. söndag)
♥ Handla mat inför helgen

LÖRDAG
♥ Denna helgen stannar jag faktiskt på skolan. Var evigheter sedan sist! Ska bli kul med tid med gänget!
♥ Ronja Rövardotter musikal

SÖNDAG
♥ Lite handling inför nästa vecka

ÖVRIGT

♥ DANS såklart! 💃

♥ Promenader ska hinnas med (helst varje dag) men på eftermiddagarna istället för lunchrasten (i alla fall under skoltid). Det blir så stressigt att hinna lektionen och man kommer med andan i halsen. Hinner inte varva ner, koppla av och få vilan jag är i större behov av än jag vill erkänna.

♥ Jag har renskrivit deltagarprotokollet men nu återstår det att placera det i den där skolmappen på datorn för tillgänglighet för alla, som jag inte riktigt vet hur jag ska men det är inte värre än att jag får be om hjälp om jag inte löser det.

♥ Sist men inte minst.. Får jag en inneboende i min lilla lya i egen hög person- lillasyster! Glad att kunna hjälpa till. Det här är något helt nytt för mig och det blir en anpassning för oss båda men det ska nog funka. Vad gör man inte för bästa syster ❤

Namaste

Gillar

Kommentarer