I sommar..

Det har gått ännu en vecka och på dagen i fredags var det endast 3 veckor kvar av skolan! I veckan har vi varit ganska aktiva på olika sätt och pysslat lite. Jag har världens bästa ”arbetsplats”! 😀

Det ska bli skönt med lov samtidigt som jag känner lite ”panik” och ångest över den långa ledigheten. Kommer sakna så mycket, inte minst mitt <3 men vi hoppas vi kan ses lite i sommar i alla fall! Under tidigare lov och ledighet har det inte alltid gått så bra med matbiten så det är ett orosmoment som verkligen sätter mig på prov och utmanar mig. Jag mår bra av rutiner, som så många andra och jag mår bra av skolan. Jag tror vi människor är ”byggda” eller ”funtade” på det viset för visst är det ibland som om ens kropp är någon slags ”klocka”.. ὡ Hur som helst försvinner de båda bitarna nu. Jag tror det är lika viktigt med vila som att ha någon sysselsättning av något slag. Men då är det väldigt bra att jag har fått erbjudande om att jobba (gratis) som volontär på någon/några av lägerna i sommar på skolan. Det är läger som personer med någon funktionsnedsättning av vad jag har förstått det som. Det känns jättekul att jag fick erbjudandet, då har jag förhoppningsvis gjort ett gott intryck och någon som tror att jag är ”lämplig” sagt säga. Även om jag jobbar gratis känner jag att det för en god sak och något meningsfullt. Jag inbillar mig eller hoppas jag har lite god hand med människor i alla fall. Innan sjukdomstiden hoppade jag in ofta som vikare på fritids och det trivdes jag verkligen med men sen krossades tyvärr den drömmen..

Namaste

Gillar

Kommentarer

En blandad kompott av tankar

Ska försöka blogga lite mer. Så får vi se hur det går med det 😛 Men håll utkik och Del 2 med de kogntiva funktionerna kommer fortfarande..! 😉
Idag blir det en väldigt blandad kompott så jag hoppas ni kan hänga med.

I veckan var jag och lyssnade på Thomas Gunnarsson. En föreläsning om ”Jantelagen” och förhållningssätt till livet kan man säga. Konsten att lyfta sig själv och andra. Jag tyckte han var väldigt bra och inte minst rolig. Dock var de dryga 3 timmarna på tok för länge för mig trots en liten paus på 15-20 min, så det var verkligen in och ut på slutet.. Tur att jag fick med mig boken (gratis) i alla fall så jag kan i lugn och ro repetera det igen. Läsningen funkar ju tyvärr inte alls som den gjorde innan men jag får träna och ta det på mitt sätt med pauser och lite i taget.
Tänkte på det att det måste vara ett jätteroligt jobb! Att få göra något man tycker om, brinner för och är bra på. Det är det kanske inte alla som hittar.. Jag har tänkt lite på det där med yrken innan. Som tur är får jag gå ett år till på Furuboda och lite under tiden kan jag kanske tänka på vad jag vill göra efter det.
Jag har återupptagit dansen mer och mer igen på senare tid. Jag har alltid gillat att dansa. Mer eller mindre i perioder, hemma och på hobbynivå som aktivitet. Det är verkligen något jag tycker om och gör mig glad!

När jag har tid, utrymme och ork sätter jag på min musik och bara kör. ”Fritt” eller så går jag igenom koreografier jag har hittat på eller jobbar på nya. Det är kul när man hittar en ny låt som bara ger en känsla ”wow!” Den här blir perfekt. Jag kan se och ”känna” rörelser jag vill göra till musiken och så går jag igenom dem i huvudet (om jag inte kan utföra dem direkt).
När jag hittar något som jag ”vill” och ”brinner” för mer än ätstörningen, att det tar upp så mycket av min tid samt att jag VERKLIGEN bestämmer mig och går in för det till 110 % . Det är DÅ jag kan bli helt frisk. Dansen kan vara en sådan bit av kakan!

Namaste

Gillar

Kommentarer

Kognitiva funktioner i hjärnan del 1

Jag tänkte börja på inlägget om våra kognitiva funktioner i hjärnan. Jag delar upp det och börjar med den främre delen- höger och vänster hjärnhalva. Detta kände jag igen mig mest i/ kunde relatera till och förstod även bättre.

Höger hjärnhalva

Helhet/”överblick”: Kunna nå målet med en aktivitet, överblick över dagen (veta hur dagen ska se ut)

Simultankapacitet: Göra flera saker samtidigt (t.ex. laga mat)

Insikt: Realistisk uppfattning om sig själv och vad Jag kan göra

Självkritik: Veta hur man ska bete sig (t.ex. enligt ”sociala koder”)

Efterkoll: Veta när Du har betett dig olämpligt eller när Du ska säga förlåt

Impulshämning: ”Hålla tråden” i tanke och handling, inte ”ge efter” för en impuls (t.ex. när du handlar ?)

Uttrycka emotionella nyanser: Uttrycka sig känslomässigt (via mimik och kroppsspråk), använda rätt tonfall

Minnesspårning- händelser: Bildminne

Vänster hjärnhalva

Idé: Ta initiativ, få en idé och själv ”starta”

Initiativ: Starta en uppgift jag får av någon annan (t.ex. följa med på en aktivitet)

Abstraktion: Fantisera, förstå humor och ironi, ordspråk, tänka in i framtiden och situationer Jag inte befinner mig i

Sekventiell organisation: Planeringsförmåga, logiskt tänkande och problemlösning, sekvenser i ett utförande (t.ex. från att klockan ringer tills Du ska till jobbet/skolan

Flexibilitet/”byta spår”: ”Komma vidare” i tanke och handling (inte fastna i en uppgift eller aktivitet (te.x. borsta tänderna

Minnesspårning – språkligt material: Komma ihåg ord och meningar, språk (t.ex. när du lärt dig engelska)

Verbalt flöde: Ta initiativ till att prata

Kinetisk melodi: ”Flyt” i rörelser och munnen när Du går/pratar, artikulera

Visst är det intressant? Del 2 (den bakre delen- vänster och höger hjärnhalva och dess kognitiva delar) kommer.. 😉

Namaste

Gillar

Kommentarer