Att bli frisk..

Jag minns inte hur det är att inte ha ångest över mat.. Hur känns det? Jag kan tänka mig att det är väldigt befriande. T.ex. mättnad som för många är en behaglig känsla (i måtta, kanske inte matkoma) är obehagligt för mig och dessutom hunger och mättnadskänslorna lite satta ur spel.. Det känns så löjligt och dumt att ha ångest över något så egentligen naturligt som mat! Mat ska vara gott och trevligt. Vi behöver det- som bränsle och för att överleva men mitt sjuka huvud tänker att det gäller inte mig och jag är rädd att vikten kommer att gå uppåt och uppåt och vara på något jag inte känner är ”säkert/tryggt” eller ”bekvämt” för mig. Jag har nu tagit igen en del vikt jag tappade för ett tag sedan. Det känns jobbigt även om jag innerst inne visste att det var nödvändigt, att min vikt var lite för låg innan samtidigt som jag ”sörjer” att inte vara smal (sjukt!). Nu ligger jag precis på normalviktgränsen.
Ätstörning kan man säga bl.a. handlar om en kontroll. Det ger en kick att man kan kontrollera te.x. mat och det blir en trygghetzon (en falsk trygghet) som är läskig att lämna. Men även den starkaste faller och misslyckas ibland.. Du kan egentligen inte vinna över kroppen i slutändan.. Jag vet också egentligen mycket väl vad som ”rätt”, (en del saker i alla fal) men åter igen spökar ätstörningen i huvudet och bråkar ständigt med en frisk del. Vad är detta för liv tänker jag ibland samtidigt som jag inte vill lämna det.. Men jag skulle ge vad som helst för att slippa ångesten!

Namaste

Gillar

Kommentarer

Mattillåtet

Har gett mig på Mattilåttet igen. Har läst den en gång under en jobbig period i min sjukdom men kunde inte ta mig till den riktigt då så vill gärna försöka igen! Jag hoppas den ska kunna hjälpa mig i mitt tillfrisknande och vara ett stöd! Mycket möjligt att jag får läsa den igen..
Boken vänder sig till personer med ätstörning men kan även läsas av t.ex. anhöriga. Den innehåller två delar, först en faktadel om allt från kolhydrater till fett, svält och hetsätning och vad som händer i kroppen.. Andra delen är en självhjälpsdel med 20 steg.

Jag var hos en dietist igår och hon tog upp en sak som jag kände igen från boken och det är Regelbundet ätande, varierat ätande, ordentligt tuggande och tillräckligt med järn. Har ännu inte blivit 100 % klok på varför just detta är så viktigt så det tåls att gå igenom igen!

 

Namaste

Gillar

Kommentarer

Dagens frukost

Blåbärskvarg med hemmagjord musli och hallon samt hembakat kesobröd med jordnötssmör, marmelad och brio

Namaste

Gillar

Kommentarer