Igår 15 januari så hade vi en lugn dag. Bra väder vilket ledde till strandhäng i orangea säckar på stranden

Här var även glasscykeln förbi, liknande ljud som glassbilen hemma. En liten Box bakom sadeln med glass i , hur mer avslappnad miljö behöver man egentligen.

På kvällen hade vi bokat in Gili cooking class, vi skulle laga 4 rätter, 1 förrätt och 1 efterrätt och 2 huvudrätter. Detta var sååååå roligt och vi skratta hela tiden här. Han som höll i programmet var så ödmjuk och rolig. Jag och Filip gick därifrån med så mycket energi och glädje.

Först börja vi med desserten. Va liksom små bollar gjord på mjöl och vatten sen brunt socker i. Väldigt speciella men jg och Filip åt upp alla, så antar att vi tyckte de va goda hahaah

Sedan till förrätt, vi fick göra egen jordnötssås och sedan tempe. Tempe är sojabönor som sitter ihop med svamp. Svårt att förklara men såg ut som en halloumi med bönor i hahah. De va helt okej och jordnötssåsen var sjukt god

Sedan gjorde vi stekta nudlar med grönsaker. Det va simpelt men blev supergott, jag brukar inte äta detta eller har aldrig gjort för tycker lukten är för äcklig. Igår åt jag upp allt, såååå gott och kommer definitivt göra detta hemma

Sedan till de roligaste, curry med grönsaker! Kul att se hur man gör de här nere och blev så gott. Vi var så nöjda att vi gick på detta.

Mellan varje måltid så satt vi och prata om allt möjligt. Från hundar till dykning till hur deras kultur är vid giftemål. Vi lärde oss mycket saker från här nere och efter suttit och pratat ett bra tag så tacka vi för oss. Innan sängen blev det såklart ett dopp i poolen med

Hello de va ett tag sedan, både för njutning och varit sjuk.

Heldagen första den 9 januari, vi bodde på sååå mysigt hotell som hette dinatha lembongan villas! Alla borde ge de ett försök när de är här för man är inte missnöjd! Så vi vaknade nöjda och ville upptäcka lite.

Efter en god bowl så åkte vi över Yellow bridge, vidare till Blue lagoon

Detta stället var helt sjukt fint. Bilderna är inte redigerade utan det är bara helt ljusblått och va svårt att inte bli kär i den här utsikten direkt!
Efter detta åkte vi till en utsiktsplats för 1 öl och kollade på när folk surfa. Behöver jg säga igen? Superfin utsikt

Vidare till en strand som var riktigt bra, Dream beach. Också hav i korallblå, här så tog vi ett glas vin i en "säck" och solade. Vi åkte senare till hotellet, chilla sen åt på en resturang vid havet. Supermysigt

Den 10 så vakna vi till en solig himmel. Så vi åkte till "devil tears". Svårt att beskriva hur fint de va här, bilderna får beskriva. Efter detta va de såklart till dreambeach för lite mer vad och sol

Efter denna dagen blev jag sjuk. Så igår blev ju nästan frisk. Så de andra dagarna så va jag sängliggandes. Igår åkte vi ifrån nusa lembongan och åkte till Gili Air. Vi är positivt överraskade vad denna lilla ön hade att erbjuda! Vi har bokat ett helt okej hotell (turtle garden). Skönt med denna ön är inga fordon, alltså så skönt att slippa alla moppar. Så vi har cykel åka runt på, man kan också åka häst och vagn men inget vi vill stötta. Idag första dagen på ön och vi har varit på stranden med alla gungor och hängmattor i havet. Nu är Filip på gymmet och jag vid poolen. Ikväll så har vi planerat att röka vattenpipa på stranden med en öl och kortspel.

Den 4 landade vi ju på Uluwatu. Vi ville mest till Dreamland beach som vi hört skulle vara bra. Så vi begav hos dit och va där 2 dagar. Vi besökte även ett tempel där de va vacker utsikt o där massa apor sprang. Vi käka på trattoria två pastarätter och caprese med en flaska vi första dagen. Vi hade de väldigt bra i Uluwatu med Naturela hotell som var riktigt bra

Efter spenderat 3 dagar i Uluwatu med mest sol och bad så begav vi oss till Nusa Lembongan och blev glatt överraskade av hotellet och vattnet. Det är helt blått och svårt att inte älska Dream Beach som vi besökte idag för lite bad. Vi besökte och "devils tears" som var sjuuuky fint!! Bilderna får tala för sig själv.
Nu ligger jag med huvudvärk och ska försöka somna lite, kl är bara 16:00 men de en sömnlös natt inatt för både mig och filip

Två händelserika dagar, igår 03 januari så tog vi moppen och utforska. Vi åkte till tegunungan waterfall och hade ganska höga förhoppningar. Så vi åkte dit och vattnet var brunt men det var himla fint ändå!! Så här stanna vi för att ta lite kort. Der var så sjukt varmt igår att både jag och Filip brände oss

Efter detta åkte vi till risfälten. Här va de så obeskrivligt fint och vi gick runt här ett tag. Kollade på när lokalbefolkningen plockade ris och var riktiga turister

På kvällen igår så åt vi grekiskt, mummmsss.. vi tog pita bröd med tzatziki och kyckling. De behövdes efter en lång och varm dag. Vi somna som två stockar på kvällen efter några cider och öl

Idag 04 januari började vi dagen vi 09. Idag var de varit närmare 36-37 grader och sol. Det pratades om att de regna hela tiden? Vi har iallafall haft tur med vädret. Så vi började dagen med ett åka till vattenfallet tibuman, så fin natur och nästan inget folk. Här tog vi lite bilder och badade vilket var behövligt

Efter detta blev det en lunch med lax och pesto och för Filip en risboawl med godsaker i. Vidare mot Monkey forest! Fick massa bra bilder och en fick sitta på min axel. Lagom nervös och skrattande fick vi lite bilder. Hahaha Filip vågade dock inte ha en apa i närheten och hade avstånd med ca 2 meter från alla hahah

31-01 januari nyår
Vi hade först inga planer på nyår, så vi bokade ett bra hotell och tänkte att vi iallafall får ha ett bra hotell. När vi checkar in så får vi en biljett, då tydligen hotellet skulle ha buffébord och dansband/tävlingar vid poolen. Så vi började där med massa mat och Live musik, drink tävlingar och lite Shower. De va jätte bra och vi va så glada att vi hade bokat här. Senare vid 23 drog vi oss till stranden.. alltså de va heeeelt fullt med folk, man kunde inte gå. Barn och mammor klämdes och barn grät för de fick panik. Vi såg ett par där pappan blev av med telefonen mitt i massan. Så vi va glada att vi inte drack för mycket utan la allt i Magväska och hängde ett lås på Hahaha. Väl nere på stranden smällde de i typ 30 min, raketerna va riktigt nära och längst hela kuta beach så såg vi fyverkirier. Sen va de samma sak vägen tillbaka de va heeeelt kaos... kom äntligen till hotellet vid 01 och hoppade i poolen. Vi hade ett bra nyår

01 januari. Vi kom upp sent som 12:00 och planen var att gå till Waterbom (klassats som asiens bästa vattenparken). Där va vi hela dagen och åkte i en tvåring i olika rutschkanor där man åkte i svarta tunnlar, baklänges , framlänges och sjukt högt. Vi hade så kul här och vi lite tråkigt att vi kom hit så sent för vi hade kunnat stanna mycket längre. Vi hade inga kameror med oss här så har bara några få foton.

Vi avslutade kvällen på pronto pizza, sjukt goda pizzor för bra pris!!

En annan konstig grej, i Bali så är det 10 års fängelse om man tar droger. Men i varje hörn här på kuta så frågar de om man vill ha kokain, svamp och ah allt möjligt. De börjar först med om man vill ha moppe, om man ignorerar så frågar de om man vill ha droger. Även om de är så lång fängelse så är det ju inte svårt att få tag i. Blä

02 januari
Idag drar vi oss mor Ubud för massa aktiviteter. Vattenfall, swing gunga , monkey forest och risfält. Ska bli riktigt roligt att hitta på saker efter många dagars chillande. Sen kanske de blir en sväng till Uluwatu innan vi drar oss mot öarna

Nu har vi landat på Bali och v älskar det! Vi reste från 05:00 på morgonen och landa 02:30 på kvällen. Så första dagen alltså igår (29 december) så åkte vi moppe till Canggu och vad här lite i Kuta. Vi åkte till Strawberry Fields och åt en god hamburgare till middag och så goda pommes. Vi började dagen med en sallad på crumb&coaster där också så gott

Idag så börja vi dagen med en god sallad på Nebula artisans burgerbar (rekommenderar!!)
Sedan gick vi till stranden och Filip skulle för första gången surfa. Han klara de direkt och kämpade i 1,5 timma och blev förvånad va bra de gick. Så imorgon står de nog på schemat att surfa igen och kanske ska jag prova med.. sen chilla vi vid hotellet sen åt vi på Fat Chow också gott. Allt är riktigt gott här nere så nu kanske man äter upp sig igen. Imorgon är det nyår och på hotellet har de poolparty med livemusik/drinklekar och mat så vi ska vara här ett tag. Sen drar vi nog till Kuta beach och ser på fyrverkerier. Tror de kommer bli riktigt bra

Det var ett tag sedan nu, förra gången jag skrev var de dagen innan jul. Vi hade väldigt annorlunda jul här nere, som jag skrev i förra inlägget hade vi solat och badat bara och på kvällen år vi buffé. Vi åt julbord med sushi, nudlar, pizza,lasagne, pasta , skaldjur och allt möjligt verkligen. Men gott var det och vi satt nog där i nästan 2,5 timma. Sedan ringde mamma upp och vi kolla på Kalle anka via facetime sen kolla jag och Filip på tomten är far till alla barn. Bästa julfilmen om man frågar mig. Sedan var det raketer utanför fönstret så då satt vi och kolla på dom

Här är det en stor bunke som är gjort på Parmesan. Så de lagade risotto och la i den här bunken så man fick ta. Ni fattar ju hur god när den hade legat där ett tag, till och med jag som inte gillar risotto tyckte denna va riktigt god

Dagen därpå (25 december) så chillade vi bara vid poolen hela dagen och gjorde inget speciellt

26 december bytte vi till hotell till hotel Europa typ värsta i mitt liv. Man hade glömt av hur de va efter bott på fina hotell i 1 vecka. Så här gjorde vi inget den här dagen faktiskt heller

27 december så åkte vi till SM mall eftersom vi har ganska mycket pengar kvar från vår budget så shoppa vi lite. Filip köpte ett par jeansshorts som va riktigt snygga och jag fick med mig ett linne och hängslebyxa (?) om man ens kallar det så.. vi va jätte nöjda och var på SM hela dagen.

Idag 28 december bär de ju äntligen av till Bali som vi längtat. Vi landar inatt och ska spendera första dagarna i Kuta. Troligtvis firar vi nyår där med så vi får se om vi ska festa på nyår eller om vi kommer vara helt ensamma i festandet hahah

Sedan sist jag skrev så har vi verkligen tagit de lugnt i Cebu city. Vi har flängt ganska mycket och eftersom storm och regn på Boracay så förstördes den planen. Så vi bestämde att åka till cebu city för att chilla i 1 vecka och bara slappa verkligen! Först bodde vi 2 dagar på ett hotell ingen visste fanns. De är jätte svårt att få tag i taxi här vet inte varför. Alla längst gator försöker få en taxi och om man har tur får man en. Jag och Filip har fått gå 5 km till det här hotellet för ingen ville köra. Just för att ingen visste vart de fanns och de finns så många andra som vill bli körda så vi blev bortprioriterade.

Efter detta hotellet ville vi slappna av på RIKTIGT. eftersom förra hotellet låg typ i ingenstans så tog vi taxi till en strand. När vi kommer dit är den stängd? Hur nu en strand kan vara stängd är en bra fråga. Istället skulle vi gå en annan väg dit och skulle behöva betala 2000 peso för att gå till en strand. Hur jävla sjukt. Det som är negativt är att du aldrig kan ha budget. Du behöver alltid betala för de mest absurda sakerna. Tex. Betalt båt på en hög summa, sedan betala mer för att man har ett bagage, gå till strand kan du betala mellan 20-2000 peso per person. Ska du in i en matbutik får du inte ha väska, isåfall lämna in och betala. Du kan aldrig räkna med det du har..

Så efter detta hotellet bestämde vi att bo lite finare den sista veckan och ligga vid pool. Vi bokade först hotell på Maayo hotell i Cebu City. Jätte fint hotell med bra personal. Här va vi några dagar, åt buffé och låg vid poolen.

Efter detta hotellet så har vi nu bokat på Radisson Blu här i Cebu City. Bokat pga. julen såklart då vi ville ha en mysig och bra jul. Idag är det jul och jag ligger vid poolen kryllat med kineser hahah. Vi åt frukostbuffé imorse som inte går att tröttna på!!! Ikväll är det julbuffé och vi är taggade. Sen ska de tydligen vara fyrverkerier utanför hotellet. Vi bor perfekt för att se allt från vårt fönster på hotellet. Så idag har vi bara legat vid poolen, spelat lite kort och lyssnat på pod. Hoppas alla hemma får en fantastisk jul, med nära och kära. Saknar er ❤️

Idag börja vi dagen med att hyra moppe och åkte till Nacpan beach. Här va vi ett tag och chilla, väldigt fin strand som blev orättvis när de va både blåst och molnigt. Vi njöt av vågorna ett tag och tog en fruktskål. Beställd även in en lemonad shake som hade hår i sig? Så klaga och fick en ny, även den med hår! Så ah de blev ingen shake. Nu sitter jag själv på ett café för Filip ville gymma. Typ som en vanlig dag hahah. Sen ska vi äta hamburgare eller en italiensk resturang som e jätte populär. Tanken var att äta där igår men de va lång kö.. måste ju vara väldigt Go mat! Det är väldigt dyrt här i El Nido både med mat och boende. Imorgon blir det Coron Island tror vi, vi vill gärna hinna med Boracay med så vi får se

12 december, då vakna jag och Filip av alarmet kl 05:30. Vi hade bokat båttur att se delfiner (i det vilda!) och sköldpaddor och snorkla! Vi kom ut på vattnet 06:00 och då kom de massa delfiner. Det va inte fångenskap eller att de mata dom utan bara se från båten. Vissa hoppa upp och dansa och de va riktigt roligt. Sedan åkte vi till en liten ö och snorkla, äntligen fick vi se våra sköldpaddor! Simma med sardiner och nemos, va riktigt bra! Dock inte lika bra som i Moalboal där vi kunde gå direkt utanför hotellet och simma i havet och se revet. Sedan vidare mot Virgin Island där de va sååå fint. Här chilla vi ett tag innan vi tog båten till hotellet. Vi var också ett ensamma på båten så de va lite extra lyxigt

13 december checkade vi ut från vårt bästa hotell hittills, vidare mot puerto princesa och El nido! Flyget gick smidigt så det kändes konstigt. Vi hann inte med så jättemycket under den här dagen. Vi båda va trötta efter flyget och somna ganska snabbt.

14 & 15 december
14 december vakna vi i Puerto Princesa och här finns det inte mycket att göra. Vi hade ett stort köpcentrum utanför hotellet så blev mesta av tiden där. Vädret har inte varit på vår sida så då passa de perfekt med ett shoppingcenter. Frukost blev pesto/mozzarella och kyckling panini med chips till? Sedan åkte vi till en krokodil"farm" och jag eller Filip hade inte kollat upp detta ordentligt. De stackarna levde i trånga och smutsiga utrymmen och flera stycken så de knappt fanns plats! Inget vi rekommenderar, man kunde även ta kort med krokodil och orm.. de tjata på oss men vi sa att vi inte ville stödja de dom gör mot djuren och djuren lider vid fotografierna för de ca helt slöa och stilla. De sa att det va fullt normal, så vi skaka på huvudet och gick. Nej usch.. sedan tog vi oss till ett gym och gymma! Otroligt duktiga om jag får säga de själv hahah träningsvärken känns efter 1 och en halv månad utan träning

15 december
Ja vi börjar dagen med en försenad buss (oväntat!!! Eller inte.) Den skulle komma 11:00 så säger hon att den kommer 13:00. Vi va såklart inte okej med detta då vi ville vara framme i god tid i El nido. Hon fixa så vi fick en van 12:00 istället. Bussresan skulle ta 4 timmar.. ja, vi skulle vara framme 16:00 men vi sitter fortfarande här och klockan är 18:00 snart. 4 timmar eller 6? Bara redan där är man irriterad, vi skulle få körning till hotellet, nej de får vi inte heller efter argument och diskussioner. Sedan kör han i 200km/h och kör helt oförsiktigt. Vad ska man säga? Ibland känns de som man inte kan lita på något någon säger.

Atm i skakigaste bilen! Inte ens ett ordentligt kort går att ta :)