Endelig...

.....kunne vi besøke familien igjen. Vi har ikke sett min familie siden september pga corona, så nå var det på tide.

Dermed ble det en langtur i ferien. :)

Vi dro mandag og kom hjem lørdag, så vi fikk 4 hele dager i Halden. Og ettersom jeg ikke har sett mamma som er på sykehjem siden september, fikk jeg komme to ganger samme uke. Det var godt å se henne igjen, og enda bedre at hun fortsatt kjenner oss igjen med en gang. Hun er dement, og det merkes godt at hukommelsen og tilstedeværelsen ikke er som før. Men godt å se at hun blir så glad for å se oss.

I disse coronatider får vi jo ikke gi klemmer eller være nære, så det er litt tungt, for hun vil så gjerne ha mange klemmer. Hun har alltid vært i stort behov for nærhet, så det er ille at det skal være sånn nå. Men heldigvis, må jeg bare si, så glemmer hun det like fort.

Og senere på dagen ringte hun meg og lurte på om vi ikke kunne komme på besøk snart, så korttidshukommelsen er fraværende, men nå kan jeg ihvertfall si at vi var hos henne tidligere, og da er alt greit. :)

Litt naturbilder ble det også på denne turen, og vi var veldig heldige med været. Det var mye sol, og selv om det var kald vind, så ble det godt og varmt i sola.

Vi startet turen fra Gjengstøa i tåke og regn. Det ble en tur rik på natur og dyreopplevelser, Vi så 10-12 rådyr, hare, og elg med kalv blant annet. Rådyra rakk jeg ikke ta bilde av, og jeg hadde bare mobilen med, så litt uklare bilder ble det, men de får nå være med likevel. :)

Første stopp ble Alvdal, hvor vi spiste lunsj. Og Elgen må jeg jo alltid ha bilde av. :)

Neste stopp ble Løten, og da spiste vi omelettmatpakka vår. :D

Været ble bedre og bedre underveis

Vi velger som regel å kjøre om Gan, Trøgstad, Mysen og Rakkestad på vei til Halden, for da slipper vi stressa motorvei hele veien. Også er det mange minner for oss på denne veien. ;)

Nå jobber også sønnen min som Biblioteksjef ved Trøgstad bibliotek, og denne dagen var han på jobb så vi fikk en liten omvisning. Og jammen hadde han ordna kaffe, bær og is til oss også. Dermed ble den en times stopp hos han, og koselig prat. Mange mnd siden sist, utenom tlfsamtaler. Ingen klem her heller, og det er veldig leit for hu mor, men jeg klarer å stå over. Ønsker ikke å smitte noen om jeg skulle ha plukket med meg noe underveis. Vet jo aldri i disse tider.

Ettersom vi dro fra Gjengstøa denne gangen, blir turen lenger, men den gikk veldig fint. Olav kjører hele veien fordi han liker det. Og jeg kan godt sitte ved siden av og bare slappe av jeg ;)

I Viken var åkrene kommet langt, og det merkes at vi ikke lenger er blant høye fjell. Fint likevel :D

Vi kom til Halden ved 18 tida, og det var blå himmel og sol da vi ankom hotellet. Der fikk vi beskjed om at de hadde oppgradert oss, og tror du ikke at vi fikk en liten salong, og himmelseng. Passet veldig bra ettersom vi skulle være såpass mange dager. Godt å slippe å ha bare en stol, og måtte ligge/sitte på senga hele tiden. Så Olav følte seg som Jeppe på bjerget. ;)

Utsikten fra rommet

Første kvelden spiste vi på hotellet, og tok en liten gåtur før vi slappet av på rommet.

Tirsdagen startet vi dagen med en gåtur på rundt 5 km før jeg tok en tur til mamma. Jeg hadde bestilt time for besøk hos henne både tirsdag og fredag. Det er jo ikke bare å dukke opp nå lenger.

Min kjære mamma <3

Etter lunsj på rommet, gikk vi en tur til. Det var litt regn mens jeg var hos mamma, men resten av dagen var det opphold og fint. Vi traff eldste barnebarnet mitt da vi gikk forbi der hun jobbet, og da spurte hun oss om vi kunne spise lunsj sammen dagen etter. Det var en hyggelig overraskelse for oss, og det er klart vi ville det. :) Ettersom jeg ikke har spurt om å ha bilder av henne her, blir det bare et da vi ble med henne og ventet på bussen.

Vi gikk turer som sagt hver dag, og vi må selvfølgelig ta turen om kirkegården og grava til pappa. Der var det litt mye gress rundt,, så vi klippet og satte ned roser. Godt å få stelle litt for han også. Jeg viser ikke hele ansiktet til Sarah, for jeg har ikke spurt henne om å dele bilder her.

2 av søstrene mine tok turen for å møte oss til middag. Vi var så heldige å bli spandert på også ;) Her har jeg heller ikke spurt dem om å dele, så dere får klare dere med oss :D Alltid koselig når noen har tid og lyst til å treffe oss. Etter middag, og en koselig time utendørs, gikk vi til torget for dessert. ;)

Den beste dagen værmessig besøkte vi dattra mi med familien på Hvaler. Kjæresten hennes har sommersted der, så de koser seg der ute. Ikke rart det, så fint som det er. :D På veien dit var vi innom eldste søstra mi som også bor på Hvaler. Hun har et atelier hjemme og stiller ut bilder hun har malt. Hun vil gjerne ha reklame (ikke sponset) så her har jeg spurt om lov :)

Vi forsatte videre til vi ankom målet vi hadde plottet inn på Gps,n Vi ble med en tur ned på stranda mens ungene bada.

Fredagen ble det igjen en gåtur, og besøke mamma. Denne gangen var Olav med også, og hun ble så glad for å se ham også. Godt hun kjenner oss igjen enda. <3 Vi lot være å klemme, men måtte ha bilde av oss sammen. Såpass nær måtte jeg få være etter så lang tid. ;)

Vi var veldig heldige med været alle dagene i Halden. I Trøndelag var det jo stort sett regn denne uka :)

Lørdagen satte vi kursen hjem igjen.

Etter 9 timers kjøretur, kunne vi endelig svinge inn foran Huset og pakke ut av bilen. Hjemme igjen! :D

Vi fikk en flott solnedgang til velkomst...

#ferietur #ferie #halden #familie #naturbilder #foto #blogg #nouwblogger #solnedgang