Ett hem som främjar hälsa och välmående

Isabelle Sjövall är neurodesigner och expert inom hur våra hjärnor påverkas av olika miljöer och hur de fysiologiskt påverkar oss. Isabelle som har flera års utbildning och arbetslivserfarenhet inom bland annat arkitektur och design. Hon har sedan barnsben varit intresserad av hjärnan och hur den fungerar. Förutom att föreläsa om neurodesign, jobbar hon bland annat även med utformning av framtidens hem, kontor, skolor, vårdboenden och kliniker. Hon bor i Stockholm och är aktuell med sin nya bok, Designfulness – Så revolutionerar hjärnforskningen hur vi bor, arbetar och lever.

Berätta, hur går inredningsdesign och hjärnforskning ihop?

- Det passar som handen i handsken! Trotts att de är två vitt skilda områden så finns det en väldigt tydlig koppling. Hjärnforskning kan användas för att skapa optimerande och vackra hem som främjar hälsa, prestation och välmående. Allt börjar med oss människor, om inte vi fungerar, så fungerar ingenting. Det är förvånansvärt hur lite tid, energi och pengar som läggs på att skapa bra miljöer trots att de påverkar oss i så stor utsträckning.

Bakgrunden till att koppla ihop inredningsdesign och vetenskap började som för många andra med intuition, och något som Isabelle ville förstå.

- Jag hade en ganska stressig uppväxt och märkte tidigt att den miljö jag befann mig i påverkade min sinnesstämning. Jag ändrade ofta om på mitt rum och färgkodade mina nallebjörnar, när jag hade dem i en viss ordning och möblerade på lite olika sätt så tyckte jag att någonting hände i mig.

Isabelle berättar vidare att det väckte någon form av nyfikenhet som följde henne genom livet och växte till något som hon ofta funderade på. När hon sedan arbetade inom arkitektur och design under många år och såg att forskningen började komma i kapp, blev det ett naturligt steg att koppla på även det.

När man i början av sin husresa ska utforma planlösningen för sitt hus, hur ska man då tänka kring rum och rymd för ett ökat välbefinnande?

- Det man ska tänka på är syftet med varje rum. I ett sovrum är det god sömn och återhämtning, medan syftet med ens vardagsrum kanske ska handla om gemenskap och det sociala i våra liv. Det beror alltså som sagt på. En öppen planlösning, exempelvis, är ju en fördel ur ett socialt perspektiv. Det är lättare att främja gemenskap. Däremot kan ljudnivån bli en utmaning, eller om man behöver sitta för sig själv ibland.

Finns det speciella färger som ger ett ökat välmående, eller tvärt om, färger man bör undvika vid val av färgsättning i sitt hem?

Generellt förklarar Isabelle att signalfärger som rött och orange, exempelvis kan trigga nervsystemet så att man lägger in en extra växel. Om man ska göra ett test eller prov kan det därför finnas en poäng med att sitta i ett rött rum, men då under en kort begränsad tid.

- Att däremot måla alla väggar hemma i rött är inte toppen skulle jag säga. Människor idag upplever att de är stressade, då är det viktigt att hemmet kan bidra till att komma ner i varv och främja viktig återhämning. Därför skulle jag gå mer på naturnära nyanser, mättade gröna och blå nyanser med mycket grått i. Varmgrå toner eller sand bidrar också till en neutral grund som skapar mycket flexibilitet. Hjärnan tycker om intryck i lagom dos. Så en lugn bas i öppna ytor möjliggör att man kan variera miljön i större utsträckning.

Hur kan man tänka när huset står klart och man ska börja möblera?

- För gemenskap ska man helst inte ska placera möbler mittemot varandra, eftersom hjärnan kan uppleva det som konfrontativt. Du kan med fördel inreda med runda bord då det ger ett mjukare intryck och undvika vassa hörn. Rada inte upp möbler ut med väggarna, vinkla upp dem lite istället.

Hjärnan tycker om att ha koll på rummet som man befinner sig i. Det är kopplat den tid då vi människor levde på savannen och hänger ihop med hjärnans primitiva känslostruktur amygdala. Därför kan det vara bra att placera möblerna så att man har en god överblick över rummet. Man vill känna att man ha koll på rummet man sitter i. Speciellt möbler du ska ta det lite lugnt i, så som soffan eller sängen, det är därför inte bra att ha en dörr precis bredvid eller ett fönster bakom dem.

- Det kan ju komma ett lejon där, eller det tänker hjärnan i alla fall. Man ser det här överallt, platserna med ryggen till dörrar eller en alltför öppen yta blir ofta upptagna sist på restauranger och kontor, det är vår hjärna som vill skydda oss.

Vad betyder begreppet biofili och hur kan vi ta lärdom av det i heminredning?

- Det handlar om vår grundläggande biologiska längtan efter kontakt med naturen. Biofilihypotesen är framtagen av Harvardprofessorn Edward O. Wilson på 80-talet. Efter hans forskning har det sedan dess kommit ännu mer forskning som visar att om vi lider brist på kontakt med naturen så mår vi inte bra.

Isabelle berättar vidare att det finns en koppling till psykisk ohälsa när det inte finns kontakt med naturen i urbana miljöer. Gröna miljöer, oavsett som man har natur som utsikt eller ett motiv på en tavla, kan aktivera det parasympatiska nervsystemet. Det är den delen som fungerar som en bromspedal och har en lugnande effekt på hjärnan och kroppen.

Det gäller att ha ett helhetstänk, ett så kallat holistiskt tänk när man skapar sitt hem. Att därför ha en bra balans när det kommer till både belysning, temperatur och textur väldigt viktigt.

- Textur på plädar, kuddar och även mjuka sängkläder, till exempel det här nya täcket med lite tyngd i, kan stimulera speciella nervfibrer i huden som gör att kroppens system automatiskt ökar på oxytocinet, vilket är lugn och ro hormonet som kan hjälpa oss att komma ner i varv.

Isabelle förklarar vidare att när vi kommer i kontakt med något mjukt, som exempelvis när vi sitter och klappar på en hund hemma, så händer något med oss. Belysning hänger ihop med suprakiasmatiska kärnan och fungerar som kroppens dirigent.

- Den delen av hjärnan påverkas av dels dagsljus men även av belysning. Ska man gardera sig så är det naturliga dagsljuset alltid det bästa för oss, men att tänka igenom belysningen i sitt hem är också väldigt viktigt. Se till exempel till att inte ha kelvintal som är för kalla på kvällstid, för att ge hjärnan en chans att varva ner. Ljuset som finns via LED-lampor och även i skärmar, där det går mer åt blått ljus, kan trigga vakenhet. Ett generellt tips är att anpassa belysningen hemma med armaturer och ljuskällor som går att variera, så kallad human centric lighting som i stor utsträckning efterliknar det naturliga ljuset.

- Temperaturer påverkar också kroppen mycket. Det finns forskning som visar att om man håller i en kopp kaffe så uppfattar man sina medmänniskor som mer generösa.

I ett sovrum är det viktigt att ha det svalt eftersom det hjälper kroppen att lättare komma ner i varv. Hjärnan uppfattar kalla färger i rum som svalare, vilket gör att det kan vara bra att satsa på blå nyanser i sovrum för en svalare känsla. I andra utrymmen handlar det som sagt om balans och vilket syfte rummet har.

Så här i corona-tider när det är många som arbetar hemifrån, finns det då sätt att underlätta jobbet för att öka exempelvis koncentrationen?

- Människor som har kognitivt krävande arbetsuppgifter, vilket de flesta har, så som att läsa, räkna och skriva, störs ofta lätt dels visuellt av andra saker men även av akustiken på sina arbetsplatser. Många som arbetar hemifrån nu upplever ofta samma problem. Eftersom alla kanske inte har möjlighet till ett eget kontor hemma, så är ett tips att försöka avgränsa och göra en plats till sin och försöka ta bort det som ligger på öppna ytor, så det inte finns för många saker som stör ögat.

Av ren nyfikenhet, vad är du mest nöjd med i ditt eget hem? Finns det något du inte är helt nöjd med?

- Jag har ett kreativt rum. Det är mitt arbetsrum, men jag kallar det för mitt kreativa rum. Förutom att jobba sitter jag där för att läsa, spela piano och filosofera ibland. Där trivs jag väldigt bra! Rummet består bland annat av fåtöljer, sideboard, skrivbord, mycket växter och ett piano. Jag har även mycket biofili i rummet, då det är extremt mycket växter där. Rena djungeln!

På frågan huruvida hon har något som hon själv inte är helt nöjd med hemma så skrattar Isabelle och erkänner att hon självklart, liksom alla, har något som hon inte är helt nöjd med och i hennes fall är det matsalen.

- Jag vet inte vad det är, men rummet är långsmalt och svårt att möblera, så det känner jag mig inte alls nöjd med. Vi blir alla hemmablinda ibland, även jag!

Till sist, Hur skulle du tipsa människor att använda sig av inredningsdesign i sina hem?

- Jag skulle tipsa om att tänka igenom sina hem på ett medvetet sätt och reflekterar över helheten. Personlighet, charm och humor är viktiga komponenter som alltid bidrar till balans och får oss att må bra.

Tusen tack Isabelle för att du tog dig tid och för all värdefull kunskap som du sprider! Stort lycka till med nya boken!

Gillar

Kommentarer