Happy food och backträning med Runacademy

Det här är en bok som jag rekommenderar om man är intresserad av mat och hälsa. Den är inte ny utan utkom 2017.
Niklas Ekstedt och Henrik Ennart har tagit del av det senaste forskningsrön där det som vi äter påverkar vår mentala hälsa.
Dålig mat är en grogrund för psykisk ohälsa.

Fiberfattig skräpmat kombinerat med dålig sömn ger en grogrund för depression och stress.
Immunförsvaret sitter till minst 70 procent i tarmarna och stor del av våra tarmbakterier.
Då är det inte bra att vi får mindre arter som finns i tarmen. Det blir lättare för andra ämnen att triggas till inflammation.
genom sämre kosthållning får vi ett sämre immunförsvar.

Det betyder inte att medicinen ska smaka illa utan snarare visar på hur bra det är att vi kan variera maten.
psykisk ohälsa har ökat i världen. Om vi äter rätt superlivsmedel så hjälper vi bakterierna att skicka rätt signaler, vitaminer och hormoner till hjärnan så vi mår bättre.
Några exempel på superfoods, innehåller mycket antioxidanter bla i olivolja, nötter, baljväxter, havregryn, vitlök och grönsaker, gärna i fermenterade grönsaker som surkål eller kinakål när man gör kimchi

Det här är också bra för tarmfloran fisk, ost, naturell yoghurt och magert kött från kyckling, får eller get. Kött från fläsk kan man äta någon gång ibland men inte i stora mängder.

Tänk på regnbågens alla färger när du ska laga mat. Som att måla magen inifrån med en massa olika färg, oreange sötpotatis, grön grönkål, lila rödkål, gul citron, blå blåbär.
Boken har stått två år min bokhylla och nu fick jag möjlighet att berätta om den på jobbet när vi hade en friskvårdskonferans där. Läs den, för den pratar både om modern forskning för att psykisk ohälsa som depression kan botas bla genom att äta rätt mat. Dessutom finns det fina recept att använda.

Jag ville fortsätta i rätt anda och nu på kvällen så var jag med min löparklubb Runacademy. Det var backträning. Springa under 8 minuter i uppförs backe. Med lätt jogg i nerförsbacke under 30 sekunder för att sedan spurta och hålla upp blicken samtidigt att lyfta upp benen framför dig. Sedan var det 7 x15 sekunders snabb löpning på samma sätt.
Jag var helt slut efter en lång arbetsdag men det var så härligt och inte så kallt ute som igår..
Nu är det slafen för mig.
Imorgon ska jag ha tema rödbeta i restaurangen. Det kommer bli urspännande.
Var rädda om varann världsmedborgare❤️
Fridens liljor!

Eva

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229