Nämä olisin halunnut tietää ennen kisadieetin alkua

Mikä ihmeen kilpailudieetti? Mitä se pitää sisällään ja kuinka siitä selviää? Onko se tosiaan maailmaa mullistava juttu vai vain pieni osa arkea?

Nämä kysymykset pyörivät kovasti mielessäni, kun ensimmäinen kisadieetti lähestyi toukokuussa. Mä itse olisin ehkä kaivannut hieman enemmän tietoa fitnesskilpailuihin valmistautumisesta ja yritin löytää nimenomaan sellaista kokemuspohjaista tietoa netistä. Valitettavasti hieman heikoin tuloksin.

Kisadieettejä voidaan vetää hyvin eri tavoilla läpi. Mielestäni yhtä ainutta oikeaa tapaa ei ole ja jokaiselle se täytyy suunnitellä henkilökohtaisesti. Toiselle sopii toinen, ja toisella sama toimintatapa pistäisi koko homman päälaelleen.


Mitä olisi hyvä tietää ennen kisadieetin alkua?

Mikäli olet etsimässä tyhjentävää infopakettia kilpailuihin valmistautumisesta, et valitettavasti sitä täältä löydä. Haluan kuitenkin nostaa esille muutamia tärkeitä pointteja, jotka itse olen kokenut merkittäviksi jutuiksi omalla dieetilläni. Kisadieettiin ja kilpailuihin valmistautumiseen liittyy paljon avaamattomia asioita, jotka ehkä ovat toiselle täysin itsestään selvyyksiä, mutta mitä joku toinen saattaa kuumeisesti miettiä. Tänäb takia on aika nostaa esille omia havaintojani ja asioita, joita olisin itse mielelläni toisen suusta kuullut ennen oman kisadieetin alkua.



Kisadieetti ei ole ihmeellistä

En tiedä miksi kisadieettiin usein liittyy todella vahvoja ennakkoluuloja ja kauhukuvia. Itsekin ajattelin, että tulevat kuukaudet tulee olemaan kituuttamista ja jatkuvaa nälkää. Ei onneksi kuitenkaan :-D

Toki nälkä kuuluu dieettiin ja kertoo usein asioiden etenemisestä. Ei tämä kuitenkaan mitään kidutusta ole ja olen itse ainakin pystynyt nauttimaan hommasta. Välillä on tietysti päiviä, kun on rankempaa ja jalka painaa enemmän kuin edellisenä, mutta niitä ei ole todellakaan joka päivä. Asenne vaikuttaa paljon ja sen avulla asioita voi joko tehdä helpommaksi tai pahentaa.

Alkuun tottakai ruokavalion pienet muutokset ja määrien vähennykset tuntui isolta jutulta. Itse odotin kauhulla päivää, milloin aamupuuro katoaa. Ja kun se katosi, ei se ollutkaan niin erikoinen juttu. Jotkut saavat puputtaa toki puuroa läpi dieetin, sillä jokaiselle sopii eri asiat.

Kannattaa siis oikeasti panostaa kehityskauteen ja syödä k-a-i-k-k-i valmentajan ruokavalio-ohjelmaan merkityt sapuskat naamariin, vaikka vatsa olisikin aivan killillään. Tulet nimittäin kiittämään itseäsi sitten dieetillä, kun safkoja ei tarvitsekaan heti pudotella merkittävästi.


Älä vedä ähkyjä tai herkkuövereitä edellisenä iltana ennen dieetin alkua


Tämä on ehkä paras vinkki, mitä myös itsekin noudatin (thank god). Vaikka omaa ensimmäistä dieettipäivääni edelsi äitienpäivän viettely, ei minkään maailman herkkuövereitä tullut vedettyä. Niitä en suosittele, eikä niillä saa kuin pakin totaalisesti sekaisin.

Tietysti on kiva syödä maltilla jotain omaa lempiherkkua, sillä edessä on kuitenkin pitkä taival ilman niitä. Herkut ei onneksi maailmasta lopu ja ne odottavat kyllä sinua myös dieetin loputtua. Tosin tiedän kyllä myös tapauksia, jossa edellisenä iltana on vedetty aivan jäätävät överit ja huono olo jatkuu vielä seuraavanakin päivänä. Ei kiva. :-D

Kisadieetti ei siis tarkoita mitään suurta hyppyä tuntemattomaan, vaan ne samat tutut perus safkat säilyvät matkassa mukana. Näin ollen nälkää tuskin kukaan ensimmäisenä dieettipäivänä mitenkään älyttömästi kokee ja hiilariakin löytyy aika varmasti jokaisen lautaselta. Mulla ainakin dieetti on ollut helpontuntuinen ehkä about ekat 15 viikkoa, ja sen jälkeen on alkanut vasta tuntumaan enemmän. Viimeiset pari kuukautta siis ollut itselle työläimmät.



Hanki (sportti) älykello, mikäli et sellaista vielä omista

Urheilukello on kyllä dieetillä ihan ykkönen! Helppo seurata sykkeitä aerobisilla ja HIIT-treeneillä. Näkee myös kivasti, kuinka paljon päivässä kertyy askelia, vaikka toki kaikissa kelloissa ei ole tätä ominaisuutta. Älykellolla voi myös seurata leposykettä sekä tarkkailla siten omaa palautumista. Ihan kelpo kapistus dieetillä (sekä kehityskaudella).

Mulla kävi sen verran onnekas tuuri, että sain äitiltä Huawei Watch GT -älykellon, joka onkin ollut päivittäisessä käytössä. Huawei watch GT on viime vuoden lokakuussa julkaistu älykello, joka on helposti yhdistettävissä omaan puhelimeen (IOS tai Android). VIelä keväällä kellon hinta pyöri about 220-250 euron tuntumassa, mut nyt sitä ilmeisesti saa jo noin 150 eurolla.


Poseeraustunneille MARS!

Aloita poseeraustunnit jo heti kisadieetin alussa, mutta mielellään jo tietysti niin aikaisin kuin suinkin ennätät. Mä aloitin itse ensimmäisillä tunneilla käymisen tammikuussa 2019 eli noin 9-10 kk ennen kisapäivää ja noin 4-5 kk ennen kisadieetin alkua.

Kisakengät hankin jo vuoden vaihteessa, mutta niiden toimitusaika olikin poikkeuksellisesti niin pitkä, että sain ne kätösiini vasta helmikuun alussa. Siitä asti oon kuitenkin heti treenannut kisakengillä. Jalka tottuu kisakenkään melko nopeasti, kun vaan ahkerasti jaksaa antaa ärsykettä jaloille. Mulla ei nykyään tunnu onneksi pahalta pitää tuntia korkoja jaloissa, kun alkuun sain niistä viikoksi pohkeet kipeiksi :-D Ota siis myös kisakengät käyttöön mahdollisimman pian.


Älä vertaile itseäsi somessa muihin kisaajiin

Muiden kisaajien seuraaminen voi olla motivoivaa, mutta pahimmassa tapauksessa pilata oman dieettisi. Mikäli olet kova stressaamaan, suosittelen poistamaan esimerkiksi samassa lajissa tai pituusluokassa olevat kilpakumppanit IG:n seurauslistoilta.

Mä jossain kohtaa huomasin, että stressasin sikana muiden kunnoista, kunnes tulin järkiini ja tajusin, että kyllä mustakin saa oikeassa kulmassa, hyvässä valossa vaikka millaisia kuvia. Ei siis kannata jaella sijoituksia IG:n perusteella, sillä kisapäivä on se, millä on merkitystä. Oonkin poistanut seurauslistoilta käyttäjiä, jotka ehkä aiheutti stressiä, mutta sen sijaan on ollut superkiva seurata niitä tyyppejä, jotka motivoi ja joihin on kiva samaistua.

Muiden dieettijuttuja on kuitenkin ihan terapeuttista hyvissä määrin seurata, sillä huomaa, että monet kamppailevat samojen tuntemuksien kanssa ja saa ehkä jopa vertaistukea tätä kautta. Somekyttäys voi olla siis joko iso ja paha tai hyvässä tapauksessa sen avulla jaksaa tsempata loppuun asti, Paras ohje on kuunnella itseään ja tarkkailla, missä vaiheessa homma menee ehkä yli ja aiheuttaa enemmän stressiä kuin hyvää.

Tykkää-merkinnät

Kommentit

Kirjoita kommentti...
IP: 82.99.3.229