New York - dag för dag

Wimpen Tipsar, Resor

Jag och min kära vän Ellinor bokade en spontanresa till New York för några veckor sedan och ca. 3 veckor efter det var det dags att åka. Vi var borta i totalt 5 dagar (6 om man räknar resedagar) och jag hade sååååå kul!! Vi bodde på ett hotell vid namn CitizenM Hotel och jag tipsar verkligen om det hotellet! Nära till allt, superfräscht, modernt och så himla trevlig och hjälpsam personal. Tänkte att jag kan gå igenom dag för dag vad vi gjorde med bilder till varje dag, kan vara kul att läsa om man själv kanske har planer att åka dit!

Dag 1 - ankomstdagen

Vi flög hela dagen och landade i New York vid 17.00 ungefär. Vårt första flyg till Finland var sent så vi höll på att missa vårt connectingflight som skulle ta oss till New York med ca. 15 min but we made it och likaså vårt baggage. När vi gjort oss hemmastadda i hotellrummet tog vi en runda på Times Square och avslutade kvällen med att käka på Shake Shack. Ett stort tips är deras veggo-burgare med svamp, såå god!

Dag 2 - shoppingdag

Eftersom detta var dagen efter vi landade vaknade vi relativt tidigt pga. jetlag. Vi fixade oss och begav oss ut för att försöka hitta ett frukostställe. Vi hittade tillslut ett litet hak med pannkakor som var så sjuuukligt goda och med glada och härliga servitriser. Kommer dessvärre inte ihåg vad stället hette :( Resten av dagen promenerade vi runt för att få se så mycket som möjligt samtidigt som vi gjorde lite shopping. Vi var bla. på 5th Avenue där Trump Tower (usch) , Gucci, Victoria Secret osv låg. På eftermiddagen när vi var påväg tillbaka till hotellrummet började det snöa men det försvann lika fort som det kom. Vi hade bokat bord på ett ställe som heter La Esquina där vi skulle käka middag, själva maten var en liten besvikelse för mig (men jag gillar ju inte heller "vuxen" mat om ni förstår vad jag menar) men vi lyckades beställa vin så jag var glad ändå. Trots maten rekommenderar jag verkligen detta ställe, så himla cool resturang! Den var "hemlig" och man var tvungen att gå ner för någon hemlig trappa, in genom ett kök, igenom massa gångar osv innan man kom till själva restaurangen. Sjukt coolt. Efter middagstid blev stället en bar!

Dag 3- Woodbury Outlet

Dagen efter La Esquina tog vi en buss till Woodbury outlet för att shoppa. Det är en superstor outlet med kläder och skor av alla möjliga märken, köpte bla. Ralph Lauren där för kanonpriser. Eftersom detta var en heldagsutflykt (ligger ca. 1,5 h från New York så blev det tidig morgon till sen kväll) var vi helt slut när vi kom hem. Vi bestämde oss därför för att köpa med oss Shake Shack till hotellrummet, kolla Netflix, ta det lugnt, ta långdusch osv vilket verkligen var behövligt efter tre hektiska dagar. Så himla mysig kväll.

Dag 4 - Sightseeing

Vi tog en uber ner mot SoHo där vi skulle käka frukost på Jack´s Wife Freda. First of all, vi åt frukost bordet brevid Hilary Duff. Oddsen att hon skulle vara på just detta ställe av alla ställen i New York?! Men maten kanske var en av anledningarna, jesuuus va gott allt var. Vi tog avokadomacka, Mintlemonade och någon surdegsmacka med pocherat ägg. If heaven was food this is what it would taste like. Efter frukosten tog vi en taxi till Brooklyn Bridge och traskade över ca. halva bron innan vi vände tillbaka igen. Nästa äventyr var Frihetsgudinnan. Vi tog Staten Island Ferrie över till andra sidan där man kunde se Frihetsgudinnan på avstånd under tiden båten körde. Vi valde att inte ta en färja som gick hela vägen fram så man kunde hoppa av eftersom vi kunde se den bra från färjan vi var på for free. Det är verkligen ett tips om man inte har ett superstort intresse (som vi) och egentligen bara vill få se den för att ha det gjort, inte för att gå av och studera statyn på nära håll och betala massor av pengar. Efter det begav vi oss till 9/11 Memorial vilket var supermäktigt. När det är rosor vid människors namn innebär det att det är den personens födelsedag. Så fint. Efter det gick vi runt på Century21 och Bershka innan vi begav oss hem. Väl hemma klädde vi på oss rejält (det var verkligen iskallt den här dagen) och begav oss till en resturang som låg runt hörnet från vårt hotell som heter Stardust. Servitörerna/servitriserna som arbetade där ÄR musikalartister på broadway, hade VARIT musikalartister på Broadway eller är under msuikalutbildning med drömmar om att vara på Broadway. Under tiden de serverade eller hämtade notan etc så sjöng de berömda låtar som ABBA, låtar ur lejonkungen osvosv. Både jag och Ellinor ÄLSKADE detta ställe, så himla underhållande och väldigt god mat. Enda nackdelen var att det fanns ca. inga vegetariska maträtter. Inredning osv kändes väldigt 50-tal i Amerika-inspirerat så det var coolt att sitta i en sådan miljö. Väldigt väldigt rolig kväll och helt klart värt att köa i 1,5 timme i kylan för. Ett tips är att komma dit mer mot kvällen om man är vegetarian och ta en drink/efterätt då man troligtvis slipper den massiva kön och inte behöver krångla för att hitta en vegetarisk maträtt.

Dag 5 - St. Patricks Day

Näst sista dagen vaknar vi upp och ska äta frukost på Pick a Bagle. Vi går ut från hotellet och upptäcker att alla är klädda i grönt - vi hade lyckats pricka in St. Patricks Day! Det var verkligen en folkfest, alla var klädda i grönt, alla var fulla och glada, hela 5th Avenue var avstängd där det var en parad under hela dagen med musik osv och det blev även såååå bra väder. Blå himmel, sol och värme - kan det bli bättre? Vi passade på att åka upp i Top of the Rock för att kolla den MAGISKA utsikten, traska runt och kolla på alla människor och paraden och avslutade sedan med en promenad i central park. Man blev bara så himla glad av all energi som var runt en och solen som var så himla varm, verkligen så himla härlig dag! Efter central park traskade vi till ett matställe som heter ByChloe där allt var veganskt, så det är ju ett tips! Efter att vi käkat där gick vi till hotellrummet, bytte om och begav oss sedan till biografen där vi köpt biljetter till "Love, Simon". Sjukt bra film och bra energi i bion FÖRUTOM att några tjejer snott våra platser så vi var jättevilse när vi försökte hitta vart vi satt haha. Oh well, det löste sig efter x antal stolsbyten. Efter det var vi helt slut och valde därför att gå hem och sova, klockan var rätt mycket. Vi gick förövrigt till AMC Empire 25 som ligger på Times Square om man har lust att gå på bio i USA, för mig var det på bucket-listan!

Dag 6 - resan hem

Den sista dagen började med en frukost på La Pain Quotidien som hade supergoda avokadomackor (tips). Jag tror att vi åt på den som ligger på 7th Avenue om någon skulle råka vara nära och vilja käka där! Efter det traskade vi till Times Square där jag köpte upp mina sista kontanter på Herseys-butiken. Min familj är nämligen besatta av jordnötssmör och ÄLSKAR Reeses peanut butter cup som såldes inne i butiken så jag köpte med mig tre påsar av olika varianter som en liten present till dem. Efter det satte vi oss ner på en bänk och njöt av solen då dagen i ära bjöd på riktigt vårväder! Vi kunde nämligen inte åka någonstans då vi hade checkat ut väskorna från hotellet och behövde fördriva tiden tills det var dags att åka till flygplatsen. Det var verkligen så skönt att bara ta det lugnt och inte stressa, så där satt vi ett tag innan vi gick till en supermarket, köpte gottesaker och gick tillbaka till hotellet för att ladda mobilerna och boka uber för att sedan bege oss till flygplatsen. Väl på flyget var även detta plan "trasigt" så vi blev 1,5 h sena till nästa, men som tur var hade vi mer tid mellan flygen än första gången. Ett tips är att inte åka med Finnair, totalt var 4 av 4 plan försenade mellan 1-2 timmar. Inte så kul. Utöver det så var denna resa så himla himla roligt. Jag trodde inte att jag var någon som skulle gilla New York men IM IN LOVE. Första men definitivt inte sista gången jag åker dit. Har ni varit där eller skulle ni vilja åka dit någon gång?