Hva legen sa - supertips

Ja, jeg dro til doktor Dyrego' i går morges. (Han heter egentlig Aarskog.) Målte BT, tok blodprøver - sjekka alle slags verdier. Den årlige sjekken.

Han skrøt uhemmet av at jeg har slutta å røyke, skal endre livsstil og gå ned i vekt. Mente jeg "er i perfekt alder for sånt" (trodde alle aldre var perfekt for sånt), og begrunna det med at "du er 47 nå, og det er i 50-åra folk begynner å komme til meg med høyt blodtrykk, høyt kolesterolnivå, og flere livsstilssykdommer. At du tar tak i kropp og vekt nå, det er helt perfekt, for da vender kroppen seg til gode vaner og trim før den alderen der trår inn." Eller han sa det ikke helt slik. Han sa det på rogalandsdialekt.

Jeg vokste noen centimeter i høyden i den stolen, og smilet ble noen centimenter bredere, og jeg kunne nesten kjenne kroppen bli slankere - bare av å høre på'n. Fikk en boost. Jeg liker booster. Motivasjonen økte, pga skrytet, men mest pga tipsene han kom med. Jeg fikk enda mer trua på helseprosjektet mitt.

Han endret livsstil sjøl i januar, og hadde masse gode tips. De viktigste tipsene han ga er under bildene:

"Pass på kalori-inntaket. Mål og vei mat og drikke de første 3-4 ukene. Spis og drikk heller mindre av det du pleier å spise og drikke, enn å kutte ut ting du liker godt." (Han er ikke glad i rene dietter, som lavkarbo, fordi de færreste klarer å leve slik hele livet)

"Pass på inntaket 6 dager i uka, og spis hva du vil den 7. dagen." (Jeg snakka om min svakhet for potetgull)

"Finn din trimform, og finn ut hva som er riktig kalori-inntak for deg, for alle kropper er forskjellige."

"Spis alle måltider i løpet av 8 timer, og fast i 16 timer. Det har en veldig god effekt på kroppen. mange går ned mye bare ved å gjøre dette. Du kan hoppe over frokost og spise første måltid kl 12, og siste måltid klokka 20, eller du kan spise frokost kl 10, og siste måltid kl 18. Du bestemmer det selv. Det de sa før om at man må spise frokost er helt feil, og å spise ofte og lite har heller ikke så mye for seg som de trodde før. 3 måltider innenfor 8 timer er supert."

"Avokado er bra å spise hver dag. F.eks 1 egg og en avokado til frokost hver morgen. Avokado øker forbrenningen."

"Appen Myfitnespal er fin å bruke. Der kan du plotte inn det du trimmer hvis du vil, men viktigst er at du de første 3-4 ukene kan plotte inn alt du spiser og drikker der, og mengde. Da holder du styr på kaloriene, samt blir kjent med hvilke mengder som er passe for deg."

"Kvinner, som hovedregel, trenger ca 1800 kcal daglig for å opprettholde vekt - selv om det er individuelle forskjeller. Ligger du på et inntak under dette jevnt over, så går du ned i vekt, uansett om du trimmer eller ikke. Å gå ned i vekt er minst 90 % matinntaket."

Nesten alt dette visste jeg fra før, men alltid kjekt å få gjenoppfriskning på tidligere lærdommer. Veldig fornuftig det han sa, og realistisk. Så jeg går nok for dette. Lett å opprettholde også på sikt. Må bare prøve meg fram.

Takk til Aarskog. Neste gang jeg kommer til deg skal du få se noe rart, en helt annen utgave av meg, med tanke på at jeg er hos legen ca 1 gang i året.

#nouw #nouwblogg #nouwblogg #nouwblogger #personligblogg #helsetips #legeråd #livsstil #livsstilsendring #livsstilsblogg #nedivekt #avokado #egg #myfitnesspal #kalorier #kaloriinntak #faste #bedrehelse #oktober2019 #heltzen

Liker

Kommentarer

HeidiElise
HeidiElise ,
Greit å få sjekket litt. Og veldig fint å få tips og råd på veien. 🙂nouw.com/hverdagenformeg
HELTZEN
HELTZEN,
Ja, absolutt, og jeg mangler visstnok D, og må på D-kur. Ja, det var så fornuftige råd han kom med 😊 nouw.com/heltzen
Marit
Marit,
Gode tips dette! Selv om jeg vel stort sett vet hva en skal, og ikke skal, gjøre om en vil ned i vekt! Hat lært dn del disse 56 årene jeg har levd. Men har enda ikkr klart å bevare vekta der nede over tid. I årevis altså. Det er skrekkelig vanskelig! Men jeg har vel en formening om at alle ikke skal/kan bli slanke og smekre. Vi er forskjellige. Der også. Men jeg har vel enda ikke gitt helt opp... 😂www.midtlivskrise.blogg.no
HELTZEN
HELTZEN,
Ja, veldig fornuftige og til å leve med hele livet - og det er jo poenget 😊 Det med å bevare vekta er en utfordring for de fleste som har gått ned, men man må bare prøve seg frem. De fleste fortsetter å spise det de har spist på vei ned, og det er ofte problemet, for en mindre kropp trenger mindre mat.. 😉 Enig, ikke alle kropper skal være sylfidetypen, og min skal ikke det. Ingen ønsker om vekta jeg hadde som ung. Neei, du må aldri gi opp, Marit! <3nouw.com/heltzen
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229