Som mange af jer nok ved kommer jeg (Amalie) fra Kina. men det er egentligt ikke fordi, at jeg. nogensinde har været i Kina, siden jeg blev kom til Danmark med mine forældre d. 2. September 1996. Da Martin og jeg begyndte at planlægge jordomrejsen, var det vægtet meget højt på min to-do liste, at skulle opleve Kina. Jeg er helt skør med at opleve forskellige kulturer, så jeg tænkte at det ville være helt fantastisk at opleve, hvor mine rødder kommer fra. Så i dag tog vi fra Changsa til Changde, som er min fødeby.
   Egentligt skulle vi have været med et tog, men det hele gik i kludder for os, så vi endte med at tage en taxa, for 700 yin. Men til gengæld blev vi sat ude foran hotellets dør.

Vi tænkte, at det var vigtigt med en tryg base her, da vi ikke vidste, hvordan det ville være - så vi bookede et hotel som hedder '' Sharenton '', det er næsten uvirkeligt, så lækkert her er - kæmpe værelse, udsigt udover hele byen (vi bor på 11. etage, karbad med udsigt over byen, king-size bed, et lille kontor. Det er fantastisk at opleve - vi føler os rigtigt, som sådan nogen rige forretnings mennesker nu - hehe..

Inden vi rejste, havde jeg en forventning om, at Changde ville være et fattigt provins område, men det går mere og mere op for mig, at det ikke længere er det. Mine forældre har lavet nogen optagelser hernede fra ( da de hentede mig ) - det hele var vildt fattigt, en dame stod med et bur under sig med høns i, når der kom kunder tog hun den op de ville have og slagtede den, der var faldefærdige butikker og bygninger over alt dengang.

I dag er både Changde og Changsa fyldt med skyskrabere - det er vildt at se, hvor meget det har ændret sig - jeg troede jeg ville komme ned til et sted, hvor der var fyldt med børn der tiggede eller udsatte, som var på gaden. Men jeg har ikke set det nogen steder - hverken i Beijng, Changsa eller Changde. Alle menneskerne ser dannede ud, går i middelklasse tøj og virker som nogen, der ligeså godt kunne have levet i Danmark.
   Selv ude på landet så vi, at deres huse lignede de middelklasse bjergvillaer, som var nede i Spanien da jeg var barn, som var med hvidt maling og orange/røde tagsten.

D. 20. december skal vi hen og se børnehjemmet, jeg glæder mig godt nok, til at se hvordan det ser ud - de billeder og videoer jeg har set derfra, har ikke set vildt lovende ud, men jeg tror på, at der også er sket meget der de sidste 20. år. Så det bliver med sikkerhed, et af mit livs største oplevelser, når jeg kan mærke, hvordan livet ville have været, hvis jeg aldrig var blevet adopteret.

Mange hilsner fra Martin og Amalie

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - Klik her

I dag ville vi hen og se ''Den forbudte by'', som egentligt skulle ligge 2,4 km fra vores hotel, men det vidste sig så, at man skulle igennem en her masse security. Alle kinesere har åbenbart et form for ID, som de scanner ind i nogen maskiner fx ved metro stationerne, før man skal ind i ''den forbudte by'', eller ud på sådan et kæmpe område, osv, men det vidste vi jo ikke, så vi nåede slet ikke at være særligt længe inde i ''den forbudte by''. Faktisk for at være mere præcis - 20 minutter. Da vi kom derind var der også bare tonsvis af mennesker, så det var nærmest som hvis man havde trådt på en myretue, og alle ville hen og se inde i Mings ''huse/paladser''. det gjorde, så at de billeder vi fik taget, blev taget fra skæve vinkler, og knap så meget fokus. Vi nåede egentligt slet ikke at få hele historien med, men vi snakkede bagefter om, at det ikke engang ville være sikkert, at oplevelsen havde været bedre, når nu der var mange mennesker. Vi synes begge to at hele historien om Mings dynasti var vildt tankevækkende, og vi var forundret over, alle de smukke bygninger som både var i ''Den forbudte by, det himmelske fredspalads og ved den kinesiske mur'', men man kunne godt mærke, at Beijing var blevet meget globaliseret.

De fleste af butikkerne nede i ''gågaden'' var meget minimalistisk bygget - og vi kunne se, at der både var mærker som H&M, Zara og så videre. Når vi tænkte på ''Kina'', tænkte vi på bygninger som inde i den forbudte by, bambus, pandaer og sådan, men det vidste sig så, at det slet ikke ser sådan ud i Beijing eller Kina. Der var altid vildt mange mennesker uanset hvor man gik, eller hvad man skulle. Og det er endda ''off season'' - men vi var meget heldig med, at vi havde blå himmel og solskin hele vejen igennem. En anden ting vi synes var meget specielt, var at vi fandt gule cykler rundt i hele byen. Det vidste sig så, at alle kinesere har en app så de bare kan betale et beløb også derefter låse cyklen op. Det var vildt smart!

Nu er vi ankommet til Changsa( hvor vi fløj til fra Beijing), hvor vi er tjekket ind på et vildt lækker hotel med karbad, en dejlig stor seng osv. Det er skønt nok, og vi havde forventet ( fordi vi havde set videoer herfra fra 1996, at det ville være en lille og fattig by. men det vidste sig, at der er kæmpe skyskrabere, tvskærme på bygninger, og shopping malls alle steder. VI glæder os til at komme hertil igen senere på ugen. :-)

For i morgen går turen nemlig til Changde, som er min fødeby. D. 20. december, skal vi ud og se mit børnehjem(Amalies), det bliver virkeligt vildt spændende!

Mange hilsner fra Martin og Amalie

I dag har vi været på en fantastisk tur ud til den kinesiske mur.
Vi blev hentet på hotellet af en turistbus med en tilhørende engelsk talende guide (med en meget sjov accent), vi blev kørt fuldstændig sindsygt igennem Beijings gader, med flere overhalinger af almindelige biler, flere gange over for rødt , samt masser af toner fra chaufførens dyt-horn.
vi overlevede heldigvis og 1,5 time efter var vi ved muren.

Vi startede med at høre lidt om murens historie, bla. at den er over 6000 km lang og at det har taget kineserne 1300 år at bygge den. (fra år 0 til år 1300). Herefter er noget af den så blevet renoveret lidt nogle steder i 1980. Efter snakken stod vi på egne ben, og måtte selv bestemme hvilken vej og hvor langt vi ville gå på muren.
vi gik både på den nye renoverede del og den gamle del, og begge dele var spændende, men på den gamle del kunne man virkelig se og mærke historien.
vi har fået taget nogle rigtig gode billeder, da vi var så heldige at vi havde en del vind som gjorde at himlen blev klar og at smoggen (forureningen) blev blæst væk.
Den kinesiske mur var over alt forventning, og det er klart forståeligt at den er blandt verdens 7 vidundere.

ud over det har vi fået snakkede med nogle mennesker fra alle mulige steder i verden, samt nogle indfødte kinesere. Vi kæmper rigtig meget med sprog-barrieren stadigvæk og forstår ikke hvordan kinesere dog kan være så dårlige til engelsk. Udover det er vi nogle gange begyndt at få problemer med "the great firewall of china" som gør at man ikke kan gå på facebook, google, osv på internettet i kina, men vi klarer os så godt vi kan og hygger os helt vildt!

Mange hilsner Amalie og Martin

Efter at have landet i Beijing kl 00.30 i nat, skyndte vi os hen, for at se om min bagage var ankommet, som Finnair havde lovet, at de ville skrive til Beijing lufthavn, at den skulle være der til når vi kom - men, det var den simpelthen ikke. Den var ''tilbageholdt'' inde i terminal 3 og vi var i terminal 2. Det betød jo så, at vi måtte vente til kl 07.00 med at hente den. Det var forfærdeligt, at vi sad 6 lange timer i lufthavnen, hvor ingen forstod noget som helst. ( fx spurgte vi om politiet hvordan man kom til terminal 3, de trak på skulderen og pegede på en anden ).. vi blev ret forundret over, hvor lidt de forstår, selvom det er så internationalt.

Da vi endeligt fandt ud af tingene, fandt vi ud af at der var en shuttle til terminal 3, hvor den så skulle være. Vi henvendte os derfor til der hvor bagage damen fra terminal 2 havde sagt. Underligt nok fik vi lov at komme gennem security uden nogen former for tjek - for som Martin siger, kunne han jo egenligt nemt have haft en bombe eller lignende i sin backpack..

Og langt om længe - kl. 7 skulle vi gå ind sådan et sted hvor der stod ''staff only'', vi spurgte på engelsk om hvor det var, men de forstod det ikke, så jeg vidste en seddel, som jeg havde fået med min mistede bagage i København, så der fik vi også lov, bare at komme ind. Det var helt vildt mærkeligt, at der slet ikke var mere sikkerhed eller lignede. Men endeligt blev jeg genforenet med min backpack igen - det var næsten helt overvældende, at man endeligt kunne smide den bekymring væk.

Da vi så skulle finde vores hotel, mødte vi en masse forskellige taxa mænd, som ville køre os ind til byen for 580 kinesiske yin ( ca samme kurs som danske ).. og det tænkte jeg, at det simpelthen ikke kunne passe(vi havde læst på nettet at det kostede omkring 100), så jeg blev stædigt ved at insistere på, at vi skulle finde en, som bare slog sit taxameter til. Så det gjorde vi, vi endte med at komme af med 150. kinesiske yin hele vejen ind til vores hotel. .

Vi ankom så til vores hotel, det var rigtigt fint udefra, og vi får tjekket ind og det hele, og kommer op på værelset. Også tænker vi.. Hvad fanden er det?? Fordi på værelset var der fugtskader i gulv og vægge, det lugtede klamt, og man kunne ikke rigtigt trække vejret, fordi lugten i rummet var så tyk. Jeg går derfor ned og spørger i receptionen, om vi ikke kan få. et andet værelse, fordi jeg har allergi ( min næse stoppede til med det samme vi lukkede døren ud til gangen ). Efter en time ringede damen i receptionen, og sagde, at det nye værelset var klart. Det var dejligt og nemt.

Vi var begge meget trætte og udkørte efter de 4-5 nætter uden ordenligt søvn, en masse forvirring og frustrationer, så vi tog os en lur. Klokken blev næsten 15, men heldigvis boede vi 2 veje fra ''Det himmelske freds palads'', så der tog vi hen. Det var en meget speciel og flot oplevelse at se alle disse gamle bygninger - desværre var det meste på kinesisk, så, så meget af det forstod vi desværre ikke.

Senere på aftenen tog vi ud til et shopping mall, for at spise og købe et par ting og sager (fx vand). Det var rigtigt hyggeligt, og det lykkedes os at finde en restaurant, hvor det var meget vestligt. De havde sågar knive og gafler. Da vi havde spist gik vi lidt rundt i et par butikker. og købte de småting som vi manglede. Vi fandt både en H&M, en Jack&Jones, Only, et eller andet mere dansk, som jeg ikke husker.

Det har været en lang dag, så nu vil vi gå i seng - turen går mod den kinesiske mur i morgen tidlig kl. 7. Vi har det godt og er glade for at vi endeligt kan begynde vores eventyr, sådan for alvor :-)

Mange hilsner fra Amalie og Martin

I går, efter vi skrev sidste update, tjekkede vi ud af hotellet og vendte tilbage til Københavns lufthavn.
Da vi ankom, henvendte vi os til Finnairs service (som hedder Aviator), hvor vi endnu engang bare ville dobbelttjekke, at min bagage var der, hvor damen dagen forinden havde sagt den var.
Manden fra Aviator kunne så ikke slå min bagage op, så de bad os mødes med ''bagage-tjek'' i lufthavnen, men indtil da, prøvede vi selv at researche på det. Derfor henvendte vi os til SAS., som hende damen fra bagage service havde sagt, tilbageholdte min bagage.. ​​Det vidste sig så, ifølge damen fra SAS, at de aldrig havde haft fingrene i min bagage. Derefter beder damen fra SAS mig om, at henvende mig til Aviator igen.
Da jeg så kommer tilbage til Aviator, og finder ham manden som jeg har snakket med gennem hele dagen, står han bare og siger til mig at SAS '' lyver ''?? Jeg siger så, at jeg ikke forstår det, og at det ikke giver mening og han gentager, at den jo sikkert skulle være derinde.  og at jeg ikke skulle være så oprevet. Det endte så med at vi gik ind med bagage-tjek, finder vi ud af at den aldrig har været i Danmark (selvom hende jeg blev ekspederet af i går stod sådan lidt i baggrunden,  og stadig påstod, at den var sendt mod Beijing fra Danmark igår?).
Nå, men vi snakker så videre med hende vi denne gang bliver ekspederet af, hun siger at den aldrig har været i Danmark, og det den hele tiden har været strandet i Helsinki, og at den blev sendt med et fly fra Helsinki mod Beijing i løbet af dagen (kl. 18.)​. Da vi så at flyet mod Beijing lettede ved 19-tiden, åndede vi lettet på - for så var der håb forude.

Vi skulle først boarde med flyet til Moskva(Rusland) kl. 23.15, så det betød også at vi bare skulle tåge rundt i tjek-ind afdelingen fra kl. 12. om middagen til kl 21.25 om aftenen, hvor vi endeligt fik lov at komme op i selve lufthavnsområdet - og derfra skyndte vi os bare at finde et sted vi kunne spise, inden vi skulle mod Moskva.

I starten havde vi en del fordomme om det flyselvskab ''Aeroflot''​, som vi skulle tage resten af rejsen til Beijing med., fordi at vi fik af vide af damen ved bagage skrænten at det var noget lort, men det vidste sig, at være helt okay - man fik endda en pose med en sandwich, en musli bar, noget vand, og et æble. Så det var rigtigt fint.

Da vi så ankom til Moskva, havde vi taget en pizza med fra Danmark, vi troede egenligt ikke, at vi måtte få det med os, men vi fik både lov at få den med, og de Colaer vi havde fra københavns lufthavn. Så det var ganske fint.

Vi fandt så gaten hvor vi skulle være, og der lå bare en helt masse asiater og sov på ''bænkene'' Det var lidt specielt, og selv lagde jeg mig også til at sove, mens Martin var så sød at tjekke op på alle hotellerne (Hotellet vi havde i Beijing ville nemligt aflyse vores booking, da vi var mere end to døgn forsinkede.)

Nu er der heldigvis kun en timestid, til at vi boarde mod Beijing, så jeg håber det hele vil gå gnidningsfrit og at min bagage er der, når vi kommer til Beijing.​​ Vi er i hvert falde helt udkørt, begge to.

Men i det mindste, kan det kun blive bedre fra nu af.

Mange hilsner fra Martin og Amalie​​

​Efter vores tur til Helsinki i går, hvor vi landede i Helsinki lufthavn kl. 15 (lokal tid) er vi efterhånden ved at være godt træt af Finnair, lufthavnssupport og dårlig informering.

Det hele startede med at vi skulle gate kl. 17.20.​​(lokal tid)  mod Beijing - men, det viser sig så, at flyet er forsinket. Personalet informerer om at  '' some shit is going on '' for at sige, hvad de selv havde sagt. Vi får så af vide, at der kommer ny information kl. 19. Vi venter så ved gaten, da de begynder at dele mad billetter ud omkring kl. 19.00 ( hvor vi også skulle få informationen ). Da vi endeligt får information, skal vi nu vente til kl 21.00 (lokal tid) da vi så kommer kl. 21.00, så kommer der slet ikke nogen af personalet, der står bare på en skærm '' new info; 22.00''. Da klokken så nærmer sig 22.00, er der stadig ikke kommet personale, og de 200 passagerer begynder at blive utålmodig. Da så personalet endeligt dukker op kl 22.20, er folk rasende. kl 23.05 får vi besked om, at vores fly bliver annulleret. Og at vi alle 200 mand, skal gå ned i en eller anden support afdeling, hvor vi skal have hotel for natten og en re-bookning. Efter at have stået i kø en time, kommer vi endeligt til skrænten. Her sidder den mest arrogante, ikke support agtige person, jeg har mødt længe. Vi får bare to billetter i hånden - en til et hotel, og en, hvor der står, at vi skal gå ind på en hjemmeside, for at se, hvornår vi formentligt er ree-booket til.. Jeg siger til ham manden, at det da bestemt er dårlig kundeservice, at vi ikke bliver informeret om noget som helst.  Det ender med han ruller hoved af mig og pegede på mig og sagde;  '' go tell my supervisor what you think aboyt me '' og jeg tænkte bare - '' hold nu kæft et cirkus ''...

Nå, men vi gik så ud af køen, hvor vi mødte nogen danskere, som vi også havde snakket med tidligere. Sammen med dem, gik vi ud til hende supervisor'en og spurgte hvad vi lige skulle gøre. Hun sagde at der kom en bus og hentede os indenfor 10. minutter. da 10. minutter var gået, var hun væk og der var ingen bus. Bag os stod et par, som ligesom os, synes at det var skide træls alt sammen... Vi går derfor ud og spørger rundt omkring i busserne, om vi skal med dem, men de er ligesom os, heller ikke informeret om vores '' aflyste fly ''. Til sidst gik den anden danske kvinde og jeg tilbage til support afdelingen, går igennem køen og råber til superviseren, at vores bus endnu ikke er kommet. hendes svar er '' oh, ten minuts more'' ​​... Så der stod vi. en time.

Så da vi endeligt ankom til Hotellet, går vi så ind på hjemmesiden, der er henvist til på den seddel vi fik. Det er nu oplyst, at vi til eftermiddag (i dag) skal flyve til CPH airport, for så at flyve til Beijing ​​her til aften. Direkte med SAS, Det vil så sige at vi først er i Kina d. 13. december kl. 13. ca.

Så nu sidder vi her og får vores morgenmad..  vi håber, at det denne gang vil gå bedre....

Mange hilsner fra Amalie og Martin​​​​

Så er vi kommet til Billund. :-)
Den sidste uge i Danmark, har vi hver især brugt på at sige farvel til vores familier og venner. Vores forældre var så søde at køre os til lufthavnen, hvor vi nu venter på at gate til Helsinki, hvorfra vi skal flyve til Beijing kl. 18. i aften.
Nu begynder eventyret rigtigt, det bliver helt bestemt udfordrende og spændende.

Vi ved ikke med sikkerhed, hvordan det er med netværket i Kina, da de jo har '' the great firewall of china '', som egentligt gør, at man blandt andet ikke kan bruge facebook og google.

Vi vil gøre vores bedste, for at holde jer opdateret.

Mange hilsner fra Martin og Amalie

Om 6 dage, sidder Martin og jeg i flyveren på vej til Kina, som er vores første stop på rejsen. Jeg har lavet en pakkeliste med ting de ting jeg har pakket. Det har været svært at pakke til vores jordomrejse, da temperaturen svinger helt vildt, i de lande vi skal besøge. I Kina hvor vi starter, er der fx samme temperatur som i Danmark, så når vi skal til Sydney, er der 40. grader - og på New Zealand er der ca. 23. grader.
Så vi har besluttet os for at vi bare tager en masse gammelt tøj med fra Danmark, som vi kan smide ud/give væk i Kina. Også må vi købe, hvis der er noget vi kommer til at mangle på resten af turen.

Vigtige ting/ dokumenter

- PAS - visum til Australien, Kina og esta til USA
- To sæt kopier af alle dokumenter dvs Esta til USA, forsikring, flybilletter mm
- Medicin håndtaske

- seks par underbukser
- microfiber håndklæde
- tre bh'er
- seks par sports strømper
- 2 sæt bikini

Toilet taske
- tandbørste & tandpasta
- børste
- vaseline
- vabelplaster
- solcreme ( faktor 30 & 15 )