Tredje dagen i Cebu-Boljoon. Igår på eftermiddagen började det spöregna, blåsa och åska. Det har fortsatt hela dagen idag. En tyfon har dragit förbi oss och jag har haft riktigt mycket hemlängtan för första gången. Det är obehagligt när man inte upplevt något liknande förut och inte vet vad som är farligt och inte. Att då dessutom vara i ett land där man inte vet hur något fungerar. Vi har övervägt att åka härifrån, mest för att vi bor precis vid stranden. Men vi vet inte var det skulle vara bättre att åka eftersom vi inte kan byta ö bara sådär. Vi stannade kvar, så här ligger vi klarvakna mitt i natten och försöker hålla oss uppdaterade på olika filippinska vädersidor.

Tack och lov har ön vi befinner oss på inte blivit så drabbad.

Tanken med Cebu var att få simma med valhajar, få se vattenfall och få en stranddag eller 2. Vi skulle ju ändå ha 5 dagar på oss tänkte vi. Vad vi hört kommer ovädret hålla i sig till på torsdag och på fredag morgon åker vi vidare. Det känns inte det minsta kul att vi inte kommer kunna göra något vi kom hit för. Men vi bestämmer inte över vädret, det har varit väldigt tydligt hittills under vår resa.

Oj. Det här med att bli bloggare var inte så himla enkelt att ha tid med.
Vi har tagit oss till Coron nu. El Nido levde verkligen upp till våra förväntningar. Extremt mycket turism men jag kan verkligen förstå varför man väljer att åka dit. Det är helt fantastiskt!
Skulle jag vara tvungen att välja mellan Coron & El nido skulle det vara ett jobbigt beslut som jag inte kan bestämma mellan. Mycket mindre turister här dock, och så fantastiskt fint.

Det enda minuset på Coron är resan hit. Vi åkte Fast Ferry från El Nido och hela resan var fruktansvärd. I över 3 timmar trodde jag att jag skulle dö, och jag överdriver inte ens.

Här är det bättre snorkling och dykning, för dom som gillar det.
Har insett att min absolut värsta tid när vi reser är när vi precis kommit fram och ska leta boende. Det är varmt, jag har en ryggsäck på drygt 20kg på ryggen och en mindre på magen. Det är tricycleförare som ropar överallt och det irriterar mig något fruktansvärt just då, annars tänker jag inte så mycket på dom.

När vi kom till El Nido och hade gått omkring och letat boende ett tag bestämde vi oss för att ta en tricycle en bit för att slippa gå. Vi fortsatte gå runt och leta boende och denna förare som skjutsat oss var så otroligt jobbig och ville fortsätta skjutsa oss så utan att kunna hejda mig vänder jag mig om jag skriker ”VI GÅR!”. Vet inte om han eller Bella såg mest förvånad ut. Jag stegade iväg och Bella fick be om ursäkt och gå ikapp mig.

När vi kom hit var jag ungefär på samma fantastiska humör efter 10 minuter men jag försökte bita ihop tills jag gick in i ett tak! Tak? Ja, förstår ni hur lång jag är här då. Efter det svek humöret kraftigt. Kanske mest för att jag fick huvudvärk och väldigt ont. Så nu har jag haft en fin liten bula i tinningen sen vi kom.

När jag läser vad jag precis skrivit inser jag att jag är så tacksam att jag och Bella är väldigt olika. Mina värsta stunder på dagen är inte hennes, och tvärtom.

Imorgon lämnar vi Coron. Vi hade bara med oss tabletter mot malaria för 14 dagar. Så Cebu väntar imorgon, och till min stora glädje har vi redan bokat hostel där. Ännu mer till min stora glädje är att vi för första gången ska ha pool och bo precis vid stranden.
Nu har vi rest runt så mycket för att hinna med allt vi ville se på dom här 14 dagarna så det ska bli väldigt skönt att bara ta det lugnt och kunna ha en heldag med bara strandhäng om vi känner för det. På måndag har vi varit borta i 2 veckor och inte en enda heldag har vi legat och solat. När jag tänker efter har vi nästan inte legat och solat något. Dags att få lite färg nu då kanske!

Okej. Gårdagens inlägg publicerades idag. Jag har insett att ha bilder i ett inlägg är ett helt orimligt krav på internet här borta.

Kanske var det Bellas skratt över att jag stolt kallade mig själv blogger igen, och att hon gjorde lite narr av mig. På samma sätt som jag gjorde narr av henne när hon köpte den gula påsen som hon kallar ryggsäck. Men jag har varit fast besluten om att få upp något inlägg här, och till slut så verkar det ha gått min väg.

Vädret här är härligt, blåsigt och varmt. Vilken fantastiskt konstig kombination. Speciellt då inga utflykter känns lämpliga. För inte är det speciellt lockande att kasta sig ut i en zipline när jag knappt klarar av att sitta på balkongen för det blåser för mycket. Och den där båtturen som vi väntat på i 3 dagar nu, som kanske är den största anledningen till att vi ens valde att åka hit. Den var inställd även idag.

Så vad gör vi då? Idag har vi promenerat till en marknad och köpt frukt. Sen vill jag gärna sätta punkt där. För det låter ju så himla bra, att vi är på hälsoresa. Men efter vi ätit vår frukt, köpt vår falafelrulle till lunch gick vi ner på stranden och pimplade öl och drinkar. Det är ungefär där vi är för dagen. Nu ska vi göra oss redo för middag.

Numera känns det inte konstigt att vakna varje morgon och upptäcka att mina ben ser ut som en julgran. Full i röda prickar. Som jag såklart kliat sönder så dom liknar mer stora bollar. Myggen här älskar mig. Kärleken är inte ömsesidig. Har tack och lov insett att hydrokortison är det absolut bästa för att få myggbett att sluta klia.

Idag fick vi byta till ett billigare rum, på samma ställe vi bott på hela tiden här i El Nido. Nu har vi kablar som hänger ur väggarna, och arbetarna som höll mig vaken tidigare nätter är nu just utanför toalettfönstret. Som förövrigt inte har något glas. Det är bara ett hål med några plastskivor man kan vinkla för. Men, vårat motto under hela resan hittills har varit att under dessa månader kommer vi garanterat bo på värre ställen.

El Nido bjuder på blåst och regn. Vid 8 ville jag hitta på något för dagen. Bella svarade då att hon bara vill vila en stund och om vi inte bara kan ta det lugnt. Det kanske är dags nu ändå tänkte jag, jag hoppas ju att jag ska komma hem som en filbunke med lite mindre kontrollbehov. Så får det bli. Idag har vi gjort 1 vecka av 16.