Utsikt från vår lägenhet vi hyrde!

Eftersom vi var där under Chinese new year så var shoppingcentrumen fulla av dekorationer!

Twin Towers/Petronas tower. Vi gick på en turistfälla och köpte på oss en ”fisheye-lins” för att kunna ta en sån bild haha.

En godare frulle!

Sista kvällen åkte vi upp i en skybar som hette Marinis on 57, låg alltså på 57e våningen utsikten var suuuuupernice. Kan även tillägga att dom hade dresscode vilket innebar att vi inte fick åka upp i våra Flip-flops så vi vart tvugna att springa runt i flera shoppingcentrum för att köpa oss ett par godkända skor. Men det var det ändå värt.

China Town! Inget speciellt, var som en lång marknad med flera stånd längs gatorna men kul att ha sett!

Alla var så himla trevliga och hjälpsamma, Kuala Lumpur treated us well!!! Nu bär det av mot BALI

Vi hade tre korta men bra dagar på Langkawi! Vädret var på topp och vi hann med lite av både det ena och andra.

Alla hjärtans dag spenderades på en jättemysig restaurang där vi åt god middag och drack lite prosecco för 15kr/glas (momsfri ö😍).

Dagen därpå var vi uppe vid Langkawis högsta punkt. Då åkte vi upp med en cabel car till toppen och sen tog vi oss vidare till Skybridgen som nog är Langkawis mest kända sevärdhet. Fantastisk utsikt var det!

I vårt ”Skybridge-paket” ingick ett besök på ett 3D-museum, det var sjuuukt mycket folk där så vi sprang igenom det som hastigast. Helt ok kul var det!

Det vi var mest impade över var nog Seven wells waterfall som låg en liten bit bort från Skybridgen. Där badade vi i eftermiddagsljus i vattenfallen och hade det riktigt gött!

Annars var det riktigt fina solnedgångar och ett trevligt ställe. Mat, alkohol och uber gick på cirka 10kr, otrolig skillnad från Sverige haha.. Vi träffade även upp Camilla och Ellen igen som vi även hängde med på Koh Tao, vilket var lika kul som sist!

Äntligen framme på Ko Lipe efter en lång resa, men vita stränder och turkost vatten! Det var det värt.

Vi har nu checkat in på ett hostel här så vi bor i ett rum med 6 andra personer. Fyra svenskar och två från Tyskland. Det är lite skillnad från tidigare, från att ha bott bara vi två till att bo och duscha med folk man inte känner, känns lite som man är på läger. Men det är ett jättefräscht hostel så vore dumt att klaga. Det finns som ett sällskapsrum på ett av planen här där folk hänger på kvällarna. Så hostel är ju perfekt om man vill träffa nya människor. Ön har superfina stränder men är ganska turistigt och dyrt, så vi blir kvar i 3 nätter för att sedan ta färjan över till Langkawi och Malaysia!

Idag tänkte vi chilla vid stranden, kanska hyra snorklar och se vad som finns där under ytan hehe. Dom varnar för maneter i vattnet så vi får hoppas att vi inte stöter på några sånna.

Så här såg det ut på färjan, vi var ganska glada för våra reselakan här kan man säga.

Sista bilderna är från vårt hostel!!

Nu sitter vi på vårt favoritställe här Coconut monkey och ska äta vår sista frulle på Koh Tao. Ikväll tar vi nämligen nattfärja vidare till Koh lipe som förväntas vara framme klockan 15 imorgon, en lång resa framför oss dvs. Vi åker först den här nattfärjan, byter sedan i Surathani till en ”mini van” för att sedan åka sista biten med båt.

Igår avnöjt vi en Chang i en fantastiskt fin solnedgång, det blev ett bra avslut här på ön! Nu är vi spända på att se vad som väntar på nästa ö.

De senaste dagarna har vädret inte varit på vår sida. Det har varit en hel del regn och massa moln så vi har mest roat oss under tak med en bok i händerna. Här om kvällen träffade vi på Ellen och Camilla från Sverige som också är ute på långtripp. Vi åt middag tillsammans och provade på pubcrawl som är en barrunda med typ 100 personer där man går runt till olika barer, hänger och kör lite roliga lekar. Det var verkligen en get-together-grej, vilket var kul!

Idag har vi varit på en snorkeltur där vi gjorde fyra olika stopp. Först vid en liten ö-grupp som ligger nästintill Koh Tao som heter Nang Yuan. Där var det väldigt fint men också ganska mycket folk, vilket förstörde lite av ”det där fina”. Men vi åt lite och klättrade sen upp till en Viewpoint. Mycket fin utsikt! Efter åkte vi då till de tre andra ställena med fina fiskar och korallrev. Det sista stoppet var på Shark Bay, där vi då som namnet avslöjar även fick simma med hajar!!!! Inte jättestora men ändå, det var häftigt! På båten träffade vi också några sköna backpackers Leslie och Jack 65 år gamla från Kalifornien. Riktigt trevliga prickar som bjöd in oss till att bo på deras B&B i San Diego. Men det får nog bli till nästa resa.

Annars funderar vi på att lämna Koh Tao lite tidigare än vad vi tänkt, kanske nu på lördag istället för onsdag nästa vecka. Tanken är att vi ska åka till Koh Lipe härifrån, då åker man på kvällen med nattbåt som är framme morgonen därpå vid Surat Thani och sen därifrån med minibuss och därefter ytterligare en båt. Ganska lång rutt men det får man väl också räkna med ibland! På Koh Lipe hade vi tänkt att vara bara någon dag för att sedan dra vidare till Malaysia. Så ser det ut just nu!

Hoppas allt är bra i snön där hemma!

Hej! Igår kväll vid 20 (thailändsk tid) kom vi äntligen fram till Koh Tao efter 24 timmar på resande fötter. Först flygplan till Helsinki, därifrån flyg till Bangkok, från Bangkok flyg till Koh Samui och sist färjan till Koh Tao. Resan hit gick bra då allt bagage är med och knappt några förseningar. Igår somnade vi relativt tidigt och vaknade idag ganska sent men utvilade!

Idag har vi varit ner till Sensi beach som är stranden närmast här och ikväll ska vi ta resans första massage (<3)!

Här kommer lite bilder:

Nu bär det av till Bangkok!!!!!