Trip to Thailand by myself

Vuosi sitten lähdin aivan yksin Thaimaahan 10 päiväksi lomalle. Päätin lähteä reissuun kun koulusta oli koko tammikuu vapaata, ja töiden ja koulun jälkeen olin todellakin loman tarpeessa. Lyhyellä varoitusajalla en saanut ketään kaveria mukaan, mutta päättäväisyydessäni lähdin yksin kun kerran lomalle halusin.

Perhe ja kaverit piti mua aivan hulluna kun uskallan lähteä nuorena, blondina naisena yksin Aasiaan, mutta minähän en heitä kuunnellut. Hyvä kun en kuunnellutkaan. Yksin reilu viikko aivan vieraassa maassa oli tosi opettavainen kokemus. Opin itsestäni paljon uutta, miten hoidan tilanteita, mitä osaan, mitä uskallan.

// A year ago, I traveled alone to Thailand for 10 days. I had the whole January off from school, and I was desperate for a vacation after school and work. At a short notice, I couldn't get anyone to travel with me, but I decided to go alone.

My family and friends thought I was crazy, because I was brave enough to travel to Asia alone, as I am a young, blond woman. But I didn't listen to them. Over a week alone in a foreign country was a teaching experience. I learned about myself, how I am able to handle things, what I can do, and what I am brave enough to do.

En ollut koskaan ennen käynyt Thaimaassa, mutta matkustanut olin monessa maassa, ja monenlaisessa seurueessa, ihan ennestään tuntemattomienkin seurassa. Tiesin että pärjäisin, uskoin itseeni.

// I had never visited Thailand before, but I had traveled to several countries and destinations, with variety of groups. Also, at a company of complete strangers. I knew the trip would be okay, I was sure I would be okay by myself.

Mä olin ensin Patong Beachilla, hostellissa muutaman yön, jossa oli todella ystävällinen ja tuttavallinen henkilökunta. Loppu loman vietin Bangkokissa, yöpyen hienossa hotellissa, mikä oli varausvaiheessa tarjouksessa. Yksin matkustaessa hostelli on hyvä yöpymisvaihtoehto, koska siellä tapaa helposti muitakin yksin matkaavia, joiden kanssa voi mahdollisesti keksiä päiväksi jotain tekemistä. Vaikka on matkassa yksin, niin on mukava viettää pari päivää jonkun seurassa. Patong beachilla kävin hostellin porukan kanssa ulkona illalla, ja lähdettiin huonekaverin kanssa läheiselle rannalle yhdeksi päiväksi.

Bangkokissa vietin taas melkein kaikki päivät yksin kierrellen kaupunkia. Shoppailin, testasin ravintoloita ja kahviloita, kävelin ympäriinsä kuvaamassa, istuin puistoissa, menin tuktuk kyydillä, kävin räätälillä mekko ostoksilla, kävin jokiristeilyllä ja kiersin temppeleitä. Yhtenä päivänä näin thaimaalaista kaveriani vaihtovuoden ajalta. Oli ihana viettää päivä hänen kanssaan, kun edellisestä näkemiskerrasta oli vierähtänyt vuosia.

// First, I stayed at Patong Beach at a hostel for a few nights. There was very friendly personnel. Rest of the trip I stayed at a nice hotel in Bangkok. When traveling alone, hostel is a great choice to stay the nights, there you meet others who travel alone, and you can make plans to hang out with them during the days. At Patong Beach, I went out with the people from the hostel, and I went to a near beach for a day with my roommate.

In Bangkok, I spend my days exploring the city by myself. Shopping, testing restaurants, walking around, taking pictures, riding on a tuktuk, shopping for a dress at a tailor shop, taking a boat ride on the river and visiting temples. At one day, I met with my Thai friend. It was fun to hang out with her, since the last time we met was years ago.

Yhden matkan kokemuksen jälkeen voin sanoa, ettei matkaa kannata jättää välistä jos ei saa matkaseuraa. Todella mukava matka tulee, vaikka lähtisikin yksin maailmalle. Kaikista kauimmaksi ja isoimpaan kaupunkiin ei välttämättä kannata ensimmäisenä lähteä yksin matkaamaan, mutta esim pieni kaupunkiloma Euroopassa, tai viikon rantaloma Espanjassa, varmasti onnistuu ilman suurempia mietteitä tai ongelmia.

//After one trip by myself, I can say that you shouldn't miss a trip if you're not able to have company. The trip will be fun even if you would have to travel alone.

Yksin matkustaessa täytyy uskaltaa myöd tehdä asioita yksin. Täytyy tykätä omasta seurasta, ja uskaltaa matkustaa taksilla, mennä ravintolaan, leffaan tai vaikka teatteriin yksinään. Täytyy kysyä neuvoa, ja luottaa tuntemattomiin. Yleensä kun uskaltaa kysyä neuvoa ja apua, sekä pyrkii olemaan sosiaalinen, niin ihmiset on avuliaita ja ystävällisiä. Jos tilanne kuitenkin tuntuu epämukavalle, tai epäilyttävälle, niin pitää rohkeasti ilmaista epämukavuus ja pitää puoliaan.

// When traveling alone, you have to have courage to do things by yourself. Take a taxi alone, go eat at a restaurant, go to movies, or theater by yourself. You have to like spending time alone. You should have the courage to ask directions and help from people you don't know, and to trust strangers. Usually, if you ask nicely and try your best to socialize, people are helpful and friendly. If the situation, however, is uncomfortable or suspicious, you should be ready to stand your ground and state your mind.

Mulle sattui muutamia hassuja kohtaamisia mun matkan aikana, mutta kaikista tilanteista selvisin helposti, eikä mitään sattunut. Ensimmäisenä sellainen ‘ryhmätaksi’ lentokentältä hotellille jätti mut väärän hostellin eteen. Tiesin kuitenkin aikaisemmin kartasta katsomisen perusteella, että oikealla kadulla olin mutta väärässä paikassa. Lähdin sitten kulkemaan sitä katua edestakaisin, kunnes kysyin mukavalta mieheltä pienessä matkatoimistossa, millä kohdalla oikea hostelli mahtaisi sijaita. Sain pienen kartan häneltä ja ohjeet mihin suuntaan lähden kävelemään, jonka jälkeen löysin oikeaan hostelliin. Minulla ei siis tuossa vaiheessa ollut vielä prepaid liittymää puhelimeeni, niin puhelimen karttaa en voinut katsoa.

Bangkokissa jokiristeilyllä työntekijät ihmettelivät kuinka uskallan lähteä yksin matkaan ja vaikka pyysin ettei mitään kelluvia marketteja vaan pelkkä pieni risteily jotta näen temppeleitä joelta pain, niin kuljettaja vei minut silti kelluvien markettien ja kalojen luokse, eikä olisi halunnut päästää minua pois sille laiturille mihin pyysin. Bangkokin hotellin hississä törmäsin arabimiehiin, jotka vain alkoivat ottaa selfieitä niin että näyin kamerassa, koska olin blondi valkoisessa hihattomassa mekossa. Se oli melko hämmentävä tilanne, kun he eivät edes sanoneet sanaakaan minulle.

// I had some, not so comfortable, situations during my trip. First when taxi left me at a wrong hostel. I had to walk along the street to find the right one. I didn't have service on my phone, because I hadn't bought a prepaid card, yet. Luckily I asked help from a nice guy at a tourists' travel agency. He gave me a small map and showed me where I should head to.

In Bangkok, I took a river cruise alone, and the workers were wondering how I was traveling all by myself, as I am a young woman. Even though I asked not to take me to any floating markets, just to have the cruise, so that I can see temples from the river. They took me to some floating market anyway, and the boat driver wasn't pleased to leave me at a shore deck that I wanted to. At the hotel lobby waiting for the elevator, I met Arab men who started to take selfies with me on the background, just because I was blond in a white dress, I guess. The men didn't say a word to me, they just took pictures with me on the elevator, where I couldn't get away. It was quite weird to be honest.