Lokal tid: 2315

God tirsdag kveld fra Vietnam! Mandag ankom vi Mui Ne med buss fra Ho Chi Minh. Har vært morsomt i storbyene de siste dagene, men fysøren så godt det er å være tilbake til kysten! Helt fantastisk deilig å kunne ta seg et bad når svetten renner 💦 Gårsdagen ble derfor brukt på stranden 50 meter fra hotellet. Til tross for mye vind og derfor sand overalt - var det en deilig dag på stranda.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - Klikk her

Lokal tid: 0820

Første dagen i storbyen Ho Chi Minh ble brukt på en guidet tur til Mekong Delta. Vet ikke om jeg har nevnt det tidligere, men vi får mye ut av pengene våres i Asia, spesielt her i Vietnam.

For 90 norske kroner hver fikk vi denne første dagen, en buss i to timer tur/retur Mekong Delta med stopp på en bambus-fabrikk med foredrag. Båttur til «Coconut Island» hvor vi fikk smake godteri laget på øya av kokos. En kanaltur førte oss til en ny øy hvor vi fikk lunsj, se krokodiller, skilpadder og fikk sykle oss en tur. Båttur til en tredje øy, der vi fikk smaksprøver av sesongens frukter med tradisjonell musikk og dans. På samme øy drev de med produksjon av honning, og vi fikk se vokstavler, bier og smake fersk honningte. Her var det også mulighet til å holde slange?? På bussturen hjem stoppet vi på Ving Trang Pagoda og fikk se ulike store buddahstatuer. Klokken 1830 var vi tilbake i byen ! Valuta for pengene, det liker vi.

Lokal tid: 1414

Vi landet i Siem Reap i Kambodsja på mandag og brukte dagene i byen og ved det kjente tempelet Angkor Wat. Vi hadde guidet tur i 8 timer der vi fikk se det viktigste fra de forskjellige templene og historien bak. Veldig fornøyde med det!

Videre fra Siem Reap tok vi nattbussen til hovedstaden Phnom Penh. Mye større by enn Siem Reap, og full av trafikk, mennesker & kaos. Til en forandring så vi rundt 5 turister om dagen, noe vi synes var både godt og rart.

I skrivende stund sitter vi i en buss på vei fra Phnom Penh, Kambodsja til Ho Chi Minh, Vietnam. Vi har fylt opp sekkene våres med grovt brød, ost og kjeks og har 3 av 7 timer igjen av turen.. kos ❤️

Lokal tid: 1210

Mandag dro vi fra Thailand, etter 10 supre dager. Tenkte jeg skulle dele mine topp 3 opplevelser fra landet, som jeg synes var verdt å ofre en tanke.

1. Ingen følger klokka. Thailendere tenker lite på tid. Som den kontrollfreaken jeg er hadde jeg vanligvis sett negativt på dette, men når det kommer til ferie og måten «alt ordner seg på uansett» har jeg lært meg til å like det. Eksempler som at båten som skulle gå fra Railay Beach til Koh Phi Phi gikk mellom 1-1,5 time etter tiden. Ingen stresser, det ordner seg haha.

2. Trafikken. Trafikken i dette landet er sinnssyk. Tror det blir værre i India, men allikevel sinnssyk her. Mopeder, tuk-tuk og biler kjører ved siden, foran og bak hverandre i ekstreme tempoer og forbikjøringer. Allikevel er det ingen som er sinte i trafikken og har ikke opplevd noen form for krasj. Ingen tuter ved mindre de kjenner personen som kjører ved siden av.

3. Kongen. Kongen i Thailand er avbildet overalt, og da mener jeg overalt. Alle gatehjørner, parkeringsplasser, kjøpesentre, taxier osv.. Vi var klar over at Thailand har konstitusjonelt monarki og at kongen har mye makt, men vi ble overrasket. Da vi var på kino og skulle se Fifty Shades Freed dukket det opp et bilde av kongen i reklamen. Alle i salen reiste seg fra setene og sto der til reklamen med forskjellige bilder og musikk var ferdig hele 3 minutter senere. Jaja, klar for å se voksenfilm si.

Synes det er interessant å se på disse forskjellene fra hjemme og håper at det også er morsomt å lese om. I skrivende stund sitter vi på hostellet i Kambodsja, klare for en ny dag !

Lokal tid: 0920

Fikset neglene mine her om dagen, er jo mye billigere enn hjemme. Skal sies at tre har knukket nå etter 26 timer, til tross for at tuppene var limt på og hadde mange lag med gel på toppen.. Foretrekker akryl og det hjemme haha. Uansett; veldig fine i et døgn 💕

Lokal tid: 1315

Siste kvelden i Bangkok ble som sagt brukt på en sky bar. En halvtimes tuk-tuk tur fikk oss frem til hotell Lebua og vi tok heisen opp til 64.etasje for å komme ut på skybaren Sirocco. Sinnsykt fin bar og utsikt som anbefales om man vil betale vanlige norske priser for en drink. 1055 Silom Road.

Lokal tid: 1540

Vi ankom Bangkok på formiddagen lørdag. Vi hadde endelig unnet oss et ordentlig hotell og fikk et stort rom i 7.etasje, midt i Bangkok sentrum. Formiddagen ble brukt på treningssenteret i 8.etasje, med utsikt over byen. Kvelden ble brukt i gatene og på et 8 etasjers shoppingsenter med kino på toppen ! Vi måtte selvfølgelig se Fifty Shades Freed med thailandsk teksting og popcorn som middag (nedkutting ved dyrt hotell..)

Dag to i Bangkok ble brukt på elven i byen og på floating market. Ettermiddagen ble brukt ved tempelet Wat Aaron og kvelden i den kjente gata Khao San Road.

Etter street food og litt juggelshopping, dro vi til en roof top bar, pictures coming up ✨

Lokal tid: 2345

Det vi hadde bestemt oss for at vi måtte se når vi var i Phuket, var The Big Buddha. Dette er en stor Buddha på 45 meter, som står på toppen av Nakkerd Hills med 360 garders utsikt over Phuket!

Kjempestilig og anbefalt selvom det er turistfelle som alt annet.

Lokal tid: 1525

Etter det korte oppholdet på Koh Phi Phi dro vi tilbake til fastlandet, men nå til Phuket. Vi hadde hørt mye om stedet og forventet oss mye turister, noe som dessverre stemte. Vi bodde på et «dorm room» midt i party gata Bangla Road i Patong og fikk ikke mest med søvn disse nettene, haha.

Patong beach var heller ikke noe å skryte av etter strendene vi har vært på til nå. Vi dro derfor på dagstur til andre strender i nærheten 💭