Recension: OBS: Flirt - Lovisa Wistrand

Recensioner

Lovisa Wistrands OBS: Flirt är en nutida kärleksroman som utspelar sig i verkligheten såväl som i chatt och på sociala medier. Som bekant gillar jag hur hon skriver fantasy och var därför nyfiken på hur hoppet in i en så annorlunda genre skulle bli för henne. Jag hade något av en hatkärlek till kärlekshistorian i Alvblodstrilogin men i OBS: Flirt golvar den mig totalt.

Det tog en stund för mig att komma in i Lovisas kvicka språk och tempo, men efter några kapitel slogs jag av hur passande det är för den aktuella boken. Att så pass mycket sker online är något som skulle kunna gå antingen väldigt bra eller ganska dåligt och lyckligtvis gillar jag det skarpt. Det känns nära hur relationer i dagens samhälle ser ut och är lätt att relatera till. Jag kom på mig själv med att bli pirrig av att få läsa chattkonversationerna mellan Isabel och Per och kan så väl förstå hur enkla ord och meningar så lätt kan överanalyseras och övertolkas.

Det var även riktigt mysigt att få följa Isabels författardrömmar! Jag imponerades av hennes envishet och disciplin och tyckte det fanns något så behagligt och rofyllt i att få läsa om hur hon satt i mysbyxor och skrev. Förutom att jag ibland kunde tycka att hon var lite för naiv (vilket jag ser har en poäng handlingsmässigt) var hon relaterbar, småquirky på det bästa sättet och väldigt lätt att tycka om.

Jag var lite nervös av kärlekshistorian innan jag började läsa, det måste jag erkänna. Jag var rädd att Isabel skulle hamna i situationer som jag tyckte var så moraliskt oförsvarbara att jag skulle få svårt för både henne som karaktär och romansen, men det hände faktiskt inte alls! Tvärtom blev jag aningen besatt och hamnade i det fantastiska tillståndet att jag både älskade och fruktade att vända blad - för jag ville så hemskt gärna veta hur det skulle gå men jag ville absolut inte att boken skulle ta slut.

Det enda riktigt dåliga jag kan komma på med boken var just att den tog slut och det om något är ju ett himla bra betyg. I nuläget har jag svårt att förstå hur jag ska kunna vänta på den avslutande delen. Som ni nog har förstått gick OBS: Flirt verkligen hem hos mig och jag kan varmt rekommendera den vidare.

Tack Hoi Förlag för recensionsexemplaret!