De senaste dagarna har vi hunnit med en del, hittat härliga hippiebarer i Vang Vieng, gått i helvetes många trappsteg för att se Tham Jang Cave och sett Laos så kallade triumfbåge i huvudstaden Vientiane innan vi drog oss mot landet igen.

Väl framme i Kong Lor efter lång buss och tuktukresa med guppig väg så drog vi och badade i vattnet vid den 7km långa grotta vi dagen efter åkte minimotorbåt igenom med pannlampor på huvudet och flytväst. Bodde i så sjukt nice bungalow och betalade 30kr, helt sinnes.

Hela Kong Lor är fyllt av Tobaksfält och stora papper av något slag där den torkas. Dagen efter blev det en sväng in till Thakek som inte var så mycket att se egentligen. Nu är vi på landet once again i Xe Champhone och har varit och kollat på sköldpaddor vid Turtle lake, besökt Hotay Pidok Buddhist Library och matat apor, konstigt nog även kossor och getter med bananer i Monkey Forrest👣

I onsdags spenderades mestadels av dagen på en båt vi åkte längs Mekong floden för att komma till byn vi skulle bo i. Det var så jävla häftigt. De hade välkomstritual för oss på kvällen innan familjerna kom och hämtade oss till deras hem där det hade gjort iordning madrasser med täcken på golvet och myggnät över som ett fort innan dem gick och la sig. Riktigt härliga människor

Dagen efter var vi tillbaka på båten och åkte till Luang Prabang där vi också är nu och checkade ut området lite

Idag har vi varit vid Kuang Si Falls som är som flera vattenfall i ett, där vi äntligen fick bada efter två veckor haha, vi hann med att käka lite crepes också innan vi drog oss hemåt och begav oss mot nattmarknaden igen, himla mysigt

Imorse åkte vi från vårt hostel runt 9 och hade korsat gränsen till Laos vid 6 på eftermiddagen ungefär med stopp i Chiang Mai för att besöka det vita templet. På insidan har det målningar av bland annat Jack Sparrow och The Matrix, gången in till templet är helig och om man börjar gå igenom men sen backar säger dem att man hamnar i helvetet hahah

Nu är vi i Huay Xai och ska stanna här tills vi ska åka någon båt imorgon till en by där vi ska bo över natten. Det här är nog det bästa stället vi varit på hittills

Idag är vår sista dag i Chiang Mai innan vi rör oss mot Laos imorgon med ett stopp i Chiang Rai för att se Angkor Wat " det vita templet". När vi varit här har vi mest tagit det lugnt och kollat in området. Spelat biljard och käkat svingod pasta. Skulle badat om vi kunde men poolen är inte så fräsch så nästan ingen vill gå nära den haha. Det är någon typ av djurfarm med tuppar bredvid vandrarhemmet också så oavsett om man tar en nap på dagen eller när man sover så vaknar man alltid av dem där tupparna hahah så det ska bli rätt nice att åka imorgon, även fast Chiang Mai är riktigt fint

I torsdags var vi och några andra från vår grupp på Elephant sanctuary vilket är som ett stort elefant reservat i djungeln där de tar hand om elefanter som farit illa och växt upp nya. Så coolt!!!! Vi fick följa med en dag i deras "vardag" så alla fick en varsin tröja att sätta på sig som var av något speciellt tyg eller med någon speciell lukt så att elefanterna inte skulle bli rädda för oss, sedan fick vi vara med och mata dem, kolla runt lite i området innan vi käkade lunch för att sedan vara med när de skulle bada i lera och alltså tvätta dem med lera,

Sen skulle de tvättas med vatten så då gick vi vidare till någon damm och gjorde det. Rätt onödigt när dem efter det går och rullar sig i något rött pulver men det ska vara skydd mot myggor och liknande. Hela reservatet är jävligt stort och det bor människor i området, guiden berättade att det hände rätt ofta att personerna som bodde där ringde till dem och sa att det hade en elefant på sin tomt hahah

Nu är vi på natt tåget från Ayutthaya och på väg till Chiang Mai, kommer komma fram dit runt 8 imorgon bitti så inte speciellt kort tågresa. Vi gick upp runt 7 imorse för att checka ut och käka frukost och sen drog vi oss in till mötesplatsen och började åka. Först stannade vi i Ayutthaya och käkade för att sedan åka till båthamnen där vi skulle åka med båt för att se olika Buddhatempel, sen åkte vi tillbaka igen och käkade med gruppen innan vi började röra oss mot tågstationen och nu har vi varit på tåget i ungefär 2 timmar. Så imorgon får vi se vad Chiang Mai har att erbjudaa, puss och godnatt

Nu är klockan 03.30 och imorgon ska vi till något köpcentrum för att köpa lite småsaker för att sedan röra oss in till informationsmötet där de kommer berätta om hela 40 dagars resan osv innan vi börjar dra oss mot Chiang Mai på tisdag morgon.

Idag har vi begett oss till China Town, men i sin vanliga tur är det söndag så självklart var ingenting öppet, så det var bara att gå hem igen. Vi var också på "backpackergatan" Khao san road vilket var proppat med folk men utöver det massa barer och matstånd överallt. Jävligt härligt.