Igår kom vi hem från vårt sportlov som vi spenderade på Mount Kenya, Afrikas näst högsta berg! Tidig torsdag morgon åkte vi iväg och kom fram till nationalparken efter ca 4 timmar buss. Det första vi gjorde när vi kom fram var att äta en lunch för att efter det börja en vandring på 3 timmar upp till Met. Station (3048 m.ö.h.) där vi sov första natten. Klockan 06:30 väcktes vi morgonen efter och då väntade en lååång vandring som skulle ta hela dagen. Men först laddade vi upp med frukost, det serverades havregrynsgröt, vita bönor, mackor och äpplen.

Under den här dagen steg vi mer än 1000 m, vi började i en skog, sen kom vi upp till en natur som liknade svenska fjällen och tillsist nådde vi Mackinders Camp (4300 m.ö.h.) som låg ovanför molnen. När vi kom fram var det många som inte mådde bra, höjdsjukan hade börjat slå till... Men som tur var hade vi en vilodag dagen efter så att kroppen skulle vänja sig med höjden. Då kunde de som orkade gå ca. 1 timme bort till en smält glaciär och bada. Det var sjukt kallt men när man kom upp så blev man varm ganska så fort igen. Det var dagens aktivitet, annars vilade vi bara och laddade upp för att gå upp klockan 00:30 natten som följde.

Jag var riktigt spänd hela eftermiddagen och kvällen och trodde aldrig att jag skulle lyckas somna, men hela 3.5 timmar lyckades jag sova innan jag väcktes av att det var dags att göra sig iordning. Efter att ha ätit lite nattmat i form av gröt och klätt på sig alla kläder en hade med sig var vi alla redo för en hel natts vandring. Cirka 01:30 började vi vår vandring, ett helt led bestående av 120 personer med pannlampor som lyste upp. Det kan ha varit bland det jobbigaste jag har varit med om, man hade ingen energi, illamåendet börjat komma ifatt en och mörkret gjorde en extremt trött. Man gick utan att tänka, följde bara fötterna som rörde sig framför en.

Tillslut kom vi upp till en stuga (4790 m.ö.h.), klockan hade hunnit slå 04:30. Där blev vi serverade te och kex och väntade på att solen skulle börja vakna. Tanken var att vi skulle nå toppen till soluppgången så 05:30 var det dags, benen var väldigt tunga men man visste att det var så kort kvar och att det inte fanns en chans att ge upp. Vi hade bara 1 timme kvar!

Det var brant och smalt, en vajer hängde längs med bergsväggen på höger sida och på vänster sida var det ett stup rakt ner. Tillslut kom stegen som var dem sista stegen upp till toppen. 06:35 kom vi upp på toppen (4985 m.ö.h.), det är väldigt svårt att förklara hur det var så jag lägger in lite bilder från hela resan som visar mer!

Ingången till national parken

Och fortsätter

Lunchpaus

Jag och Edit x3

Vera och Edit som visar hur glad man blev av den där skylten efter en hel dags vandring

Framme!

Hela gänget

Verisen

Jag och Charlee igen

Mitt ansikte berättar hur kallt det var

Sen skulle vi igenom molnen och ner igen

Tack Mount Kenya och alla inblandade för den här resan!!

Nu är jullovet över och allt är tillbaka som vanligt. Skolan har börjat, träningarna är igång, vi har tillochmed hunnit med att spela en fotbollsturnering!

I lördags åkte vi iväg vid 7 på morgonen till Rift Valley Academy som är en skola 1,5 h bort för att spela fotbollscupen. Vi åkte dit med två lag som spelade i två olika grupper så vi började med att möta 3 olika lag var på förmiddagen och det slutade med att båda gick vidare till slutspel där vi skulle möta varandra i semifinal. Ingen tog det jätte seriöst utan vi körde på och det kändes som en vanlig träning fast på en riktig plan. Det slutade iallafall med att mitt lag vann och vi gick vidare till final men där förlorade vi med 3-0. Hursom hade vi en rolig dag och det var inga sura miner efteråt som ni ser på bilden!

Under jullovet var ju familjen på besök och nu har det nästan gått 2 veckor sen de åkte hem igen. Vi hann göra super mycket saker medan de var här. Först hade vi 2 dagar i Nairobi så då besökte vi skolan, Toi, Junction och The Hub. På torsdagskvällen var det grillkväll på skolan så då var alla familjer med som var här på besök.

Efter de 2 dagarna åkte vi till Naivasha för att börja safarin. Här är två bilder ifrån Hell's Gate Gorges som vi gick i.

Campingen som vi bodde på låg precis vid sjön så första dagen efter att vi gått i gorgen åkte vi på flodhäst (+ massa fåglar) safari.

Dagen efter åkte vi upp till Nakuru för ännu mer safari.

Här är familjen minus Jonas på en utkiksplats över lake Nakuru.

Sen åkte vi till Masai Mara där vi bodde två nätter.

Lunchpaus på savannen!

Efter 4 dagars safari åkte vi tillbaka till Nairobi och sa hejdå till Jonas som åkte hem till Sverige och vi andra fortsatte vidare till kusten. Där låg vi på solstolarna och badade i poolen och havet i en vecka och lämnade bara hotellet en dag för att åka på en snorklingstur där vi fick se delfiner.

När veckan hade gått var det dags att åka tillbaka till Nairobi och morgonen efter säga hejdå till familjen. Jullovet kändes jätte långt eftersom vi hann göra så mycket saker vilket var jätte roligt!

Mycket har hänt senaste månaden. Vi har varit till nationalparken Amboseli, firat Lucia på svenska ambassaden, spelat fotboll, gått på Ngong Hills och bara levt internatlivet, så här kommer lite blandade bilder.

På fredagen åkte vi till franska skolan för att spela träningsmatcher i fotboll och basket och båda våra lag vann så det var roligt!

Dagen efter åkte vi till AmboselI

Parken är känd för sina elefanter och garanterade att vi skulle få se dem. Och det fick vi - på bara några meters avstånd.

Campingen var jätte fin med stora tält, god mat och en utkiksplats som man kunde se Kilimanjaro ifrån.

Onsdagen efter var det lucia och på torsdagen åkte vi till svenska ambassaden för lucia firande. Alla svenskar som bor i Kenya är bjudna och det var många fler än jag trodde! De bodde jätte fint och hade en enorm tomt.

Alice, jag och Edit innan

Under luciat

På lördagen hade vi friluftsdag och skulle förbereda oss för mount Kenya genom att gå över Ngong Hills.

Helgen avslutades på Mambo Italia, en italiensk restaurang i Lavington (ett av alla köpcenter i närheten av skolan) många har varit där och sagt att det varit jätte god mat så jag, Vera, Edit och Charlee åkte dit för att se och det var verkligen jätte gott. Vi åt alla pasta men de hade pizza och lite annat också så jag tror vi kommer åka dit någon mer gång.

MUMS

I helgen åkte vi till nationalparken Aberdare där vi skulle gå upp för berget Kipi Piri som en förberedelse inför Mount Kenya i februari. Här kommer lite bilder från helgen!

Campingen

Några åsnor

Och lite får

Lunchpaus

Sen kom vi ner från berget och mötte bussarna som skulle köra oss tillbaka till campingen i en liten by

Den här helgen hade vi fullt upp. På lördagen åkte vi iväg klockan 10 till The Forest som är ett äventyrsställe där man kunde åka zipline, spela paintball, köra mountainbike och bågskytte. Halva gruppen åkte zipline medan andra körde paintball, jag var med i zipline gruppen och det var väldigt roligt.

Men innan det var vår tur att åka åt vi lunch och gick en promenad i skogen.

Sen var det vår tur, här åker Vinona och jag iväg!

(Nästan) hela gänget som var med

På söndagen skulle vi upp vid 6 för att åka på safari. Det finns en nationalpark som ligger bara 20 minuter från skolan och dit skulle vi åka den här morgonen med East African Wildlife gruppen som är en kurs som naturarna läser här.

Vi fick se en hel del djur som lejon, noshörning, olika sorters fåglar och vildsvin. Men mest var det av zebror och giraffer, och det var de som blev med på bild.

Favvo bussen som det har spenderats många timmar i <33

När vi kom hem från safarin var klockan halv tolv så då serverades det brunch som vanligt och sedan klockan 12 åkte vi 5 st till en julmarknad i Karen (det fina området i Nairobi) och gick runt och kollade. Det fanns jätte mycket av allt möjligt, men mest mat och kläder. Sen åkte vi hem och åt middag och helgen var slut.

Igår hade vi vår första fotbollsmatch! Det var en träningsmatch mot en annan skola som också hade ett nystartat lag. Vi åkte till deras jättestora och fina skola för att spela. Det var verkligen skillnad på deras 11-manna konstgräsplan och vår lilla leriga 5-manna plan, men det gick bra ändå (vi vann med 8-0 ;)) och det var jätte kul att få spela match igen!

Den här helgen åkte vi till Lake Nakuru National Park som ligger ca. 3 timmar från Nairobi.

När vi kom fram stannade vi och åt lunch till den här utsikten av träd, vatten och pelikaner.

Sen började safarin!

Vi fick se mest zebror och bufflar men också två st noshörningar lååångt bort och giraffer gömda bland träden.

I parken fanns det en utkiksplats utöver hela sjön som vi stannade vid.

Sen kom vi fram till campingen där vi satte upp tälten och lagade mat. Efter middagen grillade vi pinnbröd över elden och gick sen o la oss. På morgonen lagade vi frukost och fick sällskap av hungriga babianer som Jona, vår chaufför, skrämde bort.

Vi gick och kolla på vattenfallet som låg vid campingen innan vi satte oss i bussen igen. Det blev en kort safari under söndagen och vi var ute från parken redan vid 11.

Länge sedan sist och mycket har hunnit hända. Efter att vi kom hem från Mombasa så hade vi två studiedagar och åkte sedan till Savage Wilderness som är en äventyrscamping där man kan göra olika aktiviteter. Vi provade på pilbågsskytte, klättring, kayaking, stand up padling och river rafting. River raftingen var helt klart roligast och något jag verkligen skulle vilja göra igen! Några vågade sig även på att hoppa bungee jump.

Som man ser var vattnet väldigt brunt, inte konstigt att ganska många blev magsjuka när vi kommit hem efter alla kallsupar man fick den dagen...

Efter det var höstlovet slut och skolan började igen, men bara för några dagar för sen var det omval här i Kenya och vi hölls instängda på internatet och lärarna hemma hos sig ifall det skulle bli oroligheter så då följde några studiedagar. Det blev ju inte ett jätte lyckat omval då bara ca 30% deltog (tror jag)... Har inte hört alls mycket nyheter om det så vet inte riktigt hur det har gått men nu får vi iallafall gå ut som vanligt så det är jag nöjd med!

Lördagen som följde var Charlees födelsedag så på fredagen åkte jag, Edit, Jojjo och Vera till the Hub för att köpa ingredienser till kanelbullar och halloumiburgare som var Charlees önskemål. På lördagen bakade och lagade vi maten tillsammans och det blev lyckat!

Födelsedagsbarnet

Annars har allt flutit på som vanligt med löpning på onsdagar och fotboll på måndagar som jag fortfarande uppskattar. På vardagarna brukar vi inte orka gå utanför internatet så ofta så löpningen är kul för att man får chansen att komma ut lite.

Till helgen ska vi åka till lake Naivasha och åka på safari. Efter det kommer det förhoppningsvis en till uppdatering!

I onsdags förra veckan hade vi packat väskorna för att åka ut till kusten. Vi åkte tåg dit och flyg hem. Vi var där under 5 dagar och spenderade dem vid stranden.

På stranden kunde man rida på dromedarer men ingen av oss gjorde det.

Men några hoppade fallskärm. Här är det Alice.

Efteråt var Alice och August såhär nöjda.

En dag köpte Alice en kokosnöt som också vi andra smakade på. Ingen av oss tyckte det var en höjdare haha.

Från en av restaurangerna som låg på stranden.

Tuc tuc eller strandpromis? Svåraste valet under resan.

Det var inge fel på hotellet heller ;)

Hejsan

Nu har ännu en vecka gått och den har helt klart varit den bästa hittills för i lördags morgon ringde klockan redan vid 6. Vi packade bussarna och åkte till nationalparken Masai Mara! Det var en lång bussresa och klockan hann bli nästan 16 när vi åkte in i parken. Hur som var det fortfarande ljust så vi hade 2,5 h att åka runt i parken och vi hade verkligen tur! Vi hann se flera lejon, zebror, giraffer, babianer, antiloper och dessutom en leopard.

En flock zebror.

Två snodda bilder från Anna.

På lördagen väcktes vi vid klockan 6 för frukost och sedan väntades en hel dag ute på savannen. Även idag fick vi se massa djur som giraffer, gaseller, hyenor, lejon, geparder, elefanter, bufflar men allra mest gnuer. Min biologi och East African Wildlife lärare Pär sa att det var runt 25 000 gnuer!

Här är ett av gnuhaven.

En springande Thompsons gasell och två springande hyenor

Två enorma bufflar

Mest exotiskt av allt, en Vera.

Bensträckare efter flera timmar i buss. På bilden: Edit, jag, Vera, Vinona och Jojjo.

Till lunchen stannde vi vid Mara River där det fanns många flodhästar (på bilden) och även några krokodiler som jag inte fick med på bild.

Precis innan lunchen tog vi en promenad längs floden.

Bild 1: Jojjo, Vinona, Charlee, August, jag och Alice. Bild 2: Jojjo, Vinona, Charlee, August och jag

Efter promenaden satte vi oss i bussarna igen för att se fler djur

Två ätandes och två sittandes giraffer.

Vi fick även se något ovanligt, 2 st geparder som åt en gnu.

Två bilder på savannen.

Sedan började det skymma och bussarna började köra tillbaka mot campingen.

När vi åkt ut ur parken och var på vägen till campingen så möttes vi av två elefanter, ett barn och en mamma.

Sedan var det middag och läggdags för på söndagen var det väckning klockan 5. Då skulle vi gå upp tidigt och åka ut på savannen för att se soluppgången. Det var även Jojjos födelsedag så 5 i 5 gick vi upp för att hinna sjunga för henne.

Här är en bild från soluppgången.

Efter soluppgången åkte vi runt på savannen och letade främst efter det sista djuret av the big five som vi inte hade sett, noshörningar. Tillslut såg vi en bilsamling och åkte ditåt, på långt håll såg vi då två stycken.

Sen åkte vi tillbaka till campingen för att packa ihop och äta frukost, det var verkligen jätte bra på den här campingen med personal som gjorde god mat. Båda dagarna gjorde de pannkakor, några slags brödmunkar, vanligt bröd och frukt till frukost. På söndagen ställde de sig också och stekte omelett.

Efter det stod ett besök hos en Masai by på schemat så vi satte oss i bussarna igen och åkte mot byn. Väl där visade de upp en dans, först dansade männen och sedan kvinnorna. I slutet av männens dans visade de när de hoppade, i deras kultur så är den som kan hoppa högst mest manlig. Sen berättade de om hur de bodde, levde och visade deras hem. Deras hus var väldigt små och många människor bodde i dem. Mitt i byn hade de satt upp en liten marknad där de sålde smycken och små prylar som skålar och skulpturer.

Här visar maasaierna hur de gör upp eld.

Sen började den långa vägen tillbaka till skolan. Det tog väldigt lång tid och när vi väl kom till Nairobi så var det demonstrationer på gatorna, återigen pga. omvalet. Så det var totalt stopp på ena sidan av vägen så trafiken fick hålla sig på en fil. Tillslut kom vi fram och då var det bara att duscha och gå och lägga sig för morgonen efter var det skola igen.

Något som jag uppskattade väldigt mycket under safariturerna var en kikare som jag hade fått låna från skolan. Både noshörningarna och leoparden var på långt avstånd och då var det kul att kunna se de lite närmare Till nästa gång ska jag även köpa ett bättre objektiv till min kamera så att man kan zooma längre bort.

Det har varit de bästa dagarna hittills och nu längtar jag till jullovet när jag kommer göra om samma resa med familjen!

Ha det så bra!

Heej

Nu har ännu en fullspäckad vecka gått och jag börjar vänja mig med att bo här. Under skoldagarna hinner vi inte med särskilt mycket förutom att gå i skolan, plugga och träna. Förutom den här veckan då det var klassturnering i volleyboll på onsdagseftermiddagen. Då ställde alla gymnasieklasserna, lärarna, kenyanska personalen och 7-9:an upp med varsina lag. Min klass förlorade mot lärarna och den kenyanska personalen men vann med alla andra elever så jag tycker vi gjorde ett bra jobb ;)

Torsdagen rullade på och sedan blev det fredag. Den här helgen var första gången som vi fick vara ute längre än 18.30 så efter middagen åkte vi ett gäng till Yaya och fikade, glömde min telefon hemma så det blev inga bilder.

På lördagen var det varmt och soligt så tiden fram till 14:30 spenderades vid poolen. Sedan satte vi oss i bussarna för att åka på en statstur och få se själva staden Nairobi och inte bara köpcenter.

Bussen stannade och släppte av oss på ett ställe under turen, View Point, där man kunde se hela staden. Turen var ungefär 1 timme så när vi kom tillbaka tog vi det bara lugnt fram till middagen då vi åkte till The Hub för att äta. Jag åt sushi på en restaurang som heter Ocean Basket och det var verkligen jätte gott!

Charlee med sin sprite. Charlee och Ivar.

Efter maten gick vi till Art Café för efterrätt.

Här är Ellen och Charlee med sina milkshakes.

På söndagen hade alla mycket plugg att göra men en sväng till Junction blev det för att köpa något till Alice som fyller år idag. Så imorse var vi uppe vid 7 för att sjunga för henne!

Det var allt för nu, ha det braa!