Efter mycket om och men är vi äntligen framme i Dubai. Idag har det varit en väldigt bra dag trots att det blev en sen kväll igår, planet landade 02:30 på natten. Jag vaknade dock pigg som en lärka vid 7 tiden, fick typ bara 4h sömn. När vi vaknade så gick jag ner och åt frulle, gjorde mig iordning för att sedan ta en taxi till stranden. På stranden spenderade vi typ mer eller mindre hela eftermiddagen. Vi promenerade även längst med stranden på en motionsslinga för att sedan ta en taxi tillbaka på hotellet. Eftersom att energinivån varit låg för att vi ej var så utvilade så tog vi en liten powernap innan vi gick och gymmade, sprang dock bara på bandet idag så det får bli mer imorgon. Nu har vi precis ätit middag och det är dax för en lugn kväll, måste vara pigga imorgon för då börjar semestern på riktigt.

Förövrigt så har jag bränt mig otroligt mycket idag så det blir nog inte så mycket sol för min del imorgon.

Outfit of the day: t-shirt från hm, kjol från gina och hatt från åhlens

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

MAT

Idag tänkte jag dela med mig av min nya favorit, nämligen köttfärssås utan köttfärs! Förutom att den är vegansk så är den också 1000 gånger godare än vanlig köttfärssås också. Jag är ju inte vegetarian utan jag är en köttätare; men ska jag vara helt ärlig så har jag tröttnat lite på kött och istället vill jag prova på lite vegetariska alternativ. Senast i veckan åt jag köttfärssås (med riktigt kött i) men om man jämför dessa två alternativen så mår kroppen så mycket bättre av denna. Jag kan uppleva att kött är svårsmält för magen och orsakar därför halsbränna magproblem, iallafall på mig med svår IBS.

Så låt mig nu presentera mina fantastiska taco-wrap med linser. Den är verkligen superlätt att göra, den är nyttig och väldigt god, kan ej få nog av den. Såklart skall man ej bara äta wrapsen utan jag själv serverade dem till kokt quinoa för att hålla mig mätt längre. Det du behöver för denna fantastiska måltid är en riven morot, gul lök, vitlök, tomat och paprika. Sedan är det ju också bra att ha i huvudingrediensen såklart, alltså linser+passerade tomater. Kan sedan serveras i salladswraps eller veliga tacobröd. Krydda med valfria kryddor men jag hade iallafall i grillkrydda och grönsaksbuljong.


Steg 1

Börja med att riva moroten, strimla lök och vitlök, skiva även tomat och paprika i tunna strimlor. Därefter så fräser du allt i en stekpanna med en skvätt olja.

Steg 2

Tillsätt valfria kryddor: jag hade i en grönsaksbuljong och grillkrydda. Men andra kryddor passar också. (låt fräsa i ca 5 min, sedan skruva ner värmen och låt allt mjukna i ca 3-5 min)

Steg 3

Tillsätt passerade tomater ca 300g, låt sjuda i 5 min innan du tillsätter linserna. Jag använde färdigkokta linser (hela burken på ca 240g) så de behövs bara värmas upp. Därefter är du KLAR!


Som ni ser fick jag även över en hel del. Det blir matlåda till imorgon efter träningen= SÅN LYX!!

Likes

Comments

drömmar, träning

Idag är jag så sjukt glad. Som jag skrev innan så tävlade jag i helgen (skrev även att jag hade två chanser på mig) . Men det räckte gott och väl, pressade med 56 cm i kulan vilket betyder att jag nådde kvalgränsen med över en halv meter. Detta betyder alltså att om två veckor står jag på sm för första gången vilket kommer bli så häftigt. Jag längtar redan- men det betyder ännu hårdare teknikträning innan dess. Just nu kan jag inte beskriva min lycka, har kämpat så länge för att må detta mål. Jag har stått still ett tag men såklart inte gett upp; och plötsligt händer det, det lossnar. Kom ihåg att aldrig ge upp även fast du är i en dipp. Jag har stått still i ett och ett halvt år nu, men det är inte för än nu det börjar ta sig.

Eftersom att det bara sprutar lycka omkring mig nu så tänkte jag dela med mig av mina bästa minnen från friidrotten!

Likes

Comments

VARDAG, drömmar, träning

Hur har veckan varit?

Jag kan säga som såhär att den här veckan har varit lite upp och ner. Jag har varit väldigt stressad i skolan, prov,läxor och inlämningar i mängder. Men det är lov om en vecka så jag skall inte klaga. Det ska bli så skönt att komma iväg till värmen ett tag innan det drar igång på riktigt med alla NP. Nu är det nästan bara fyra månader tills jag går ut vilket är som en dröm, skall redan börja leta efter balklänning haha!

Till något annat positivt- jag tar mig upp i sverigestatistiken! Som jag har kämpat med svett,tårar och mentalt för att något skall hända. Jag har stått still i ett helt år nu, men nu jävlar. De senaste veckorna har det varit ett antal tävlingar, gjort personbästa på alla. Senast i onsdag slog jag mitt eget pers med 50 cm i kula samt igår i längd med 3 cm. Idag ska jag också tävla så får se hur det går då. Det har trots allt varit många urladdningar på sträck så det börjar kännas tungt i kroppen. På onsdag är det dock sista chansen att kvala till USM-redan kvalat i vikt men 15 cm kvar i kula.

Som ni kanske kan gissa så bakade jag också häromdagen för att ta ett litet break från verkligheten och bara ta det lugnt en stund. Jag bakade muffins med frosting. Jag älskar att baka och få vara kreativ men dock så tycker jag verkligen inte om kakor. Jag kan inte heller äta dem eftersom att jag får så ont i magen. Jag bakar mest för att de är roligt och för att fota och sedan låter jag familjen njuta av dem istället, jag håller mig till att gnaga på ett äpple haha.

Likes

Comments

VARDAG, träning

Här kommer det ett litet hemmavänligt träningspass. Detta pass består bara av ett par övningar som inte tar längre än 10 min att utföra. Dock kan det vara bra att värma upp innan så att man minskar skaderisken. OBS, glöm inte heller att stretcha- det är verkligen så viktigt. Innan jag satte igång med detta passet ägnande jag mig åt att cykla i 30 min och tänjde i 10 min. Du behöver inte värma upp så mycket, det är upp till dig själv.

Första övningen är omvända crunch. Här står du i en plankposition och hoppar in med benen och ut igen. Repetera 3x20

Direkt efter är det dax för enbenscrunch. Du står i samma plankposition men nu tar du ett ben i taget. Repetera 3x20 per ben.

Du ligger i situpsställning. Armarna rakt fram samt benen ihop. Här jobbar du till knäna, inte längre. Försök att hålla kontakt med magen hela tiden, repetera 3x30

Jumping squats. Det är som jumping-jacks men med squats istället. Du gör först en bred squat och sedan hoppar du in i en smalare squat. 3x20

Sneda utfall. Repetera 3x20 per ben.

LYCKA TILL!

Likes

Comments

Idag skall jag göra ett nytt recept här på bloggen. Jag brukar tillmestadels göra "kakor" eller snarare snaks, men idag blir det mat på schemat. Idag skall jag göra en vegansk wook med falafel. Såklart kan man ha i vad som helst i grönsaksväg- men detta är det som jag har i. Om du inte exempelvis tycker om linser kan man såklart ha i pasta, nudlar eller något annat. Jag har även valt att tillsätta kikärtor eftersom att jag ville ha lite mer protein + att jag älskar kikärtor.

Ingredienser

-Tahini 1 tsk (sesampasta)

-färdiga linser (ca 100g)

-kikärtor (ca 100g)

- tomat,kål,morot, babyspenat, broccoli

-falafel( jag brukar använda Findus men idag testade jag färska)


såhär gör du

Börja med att hacka morötter & kål i strimlor, fräs sedan de i en het stekpanna med olja. Lägg därefter i småbitar av broccoli och tillsätt tahini, grönsaksbuljong och valfri krydda (jag använde oregano,salladskrydda). Låt fräsa tills grönsakerna börjar att mjukna. Sänk värmen och låt det stå en stund. Lägg därefter i kikärtorna och linserna (de skall bara värmas upp). Tillsätt även körsbärstomaterna. Låt det värmas i ca 3 min. Stek sedan falafel och du är klar!

servering

Jag serverade wooken på en bädd utav babyspenat; därpå la jag blandningen och toppade sedan med balsamicovinäger. Sedan la jag på falafel vid sidan. Egentligen brukar jag ha avokado till detta men idag hade jag det inte hemma.

Likes

Comments

VARDAG

Nu är det helg igen vilket är så himla skönt. Igår blev det en mysdag med familjen framför brasan. Denna veckan har verkligen gått så fort, dagarna bara rullar iväg. Igår såg jag till att städa lite på rummet då jag inte hunnit det på hela veckan. Om jag får säga det själv så är jag så nöjd med min sovdel av rummet-ellerhur ser det mysigt ut?

Veckans favorit

Jag har verkligen fått ett nytt favvoplagg i garderoben nämligen den blå stickade tröjan. Jag har fler bilder på den sedan tidigare men alltså, JAG ÄR HELT KÄR! Den är verkligen så mysig, varm och gosig. Till denna tröjan hade jag bara ett par svarta utsvängda byxor samt en kappa på det. Jag testade även en ny frisyr idag. Kan se den på bilden men det är iallafall en flätknut.

Veckans måste

Nu är det slutet på veckan, men jag måste verkligen planera vad jag skall packa till(....). Det är lite regler angående klädseln och man kan väl säga att jag inte har ett ända plagg som är "tillåtet" eller accepterat. Något som jag även skall göra är att klicka hem massor av smink. Mitt smink börjat att ta slut. Jag brukar köpa nytt ca en gång om året, då STORHANDLAR jag verkligen. Förra gången var i USA och nu behövs det påfyllning. Jag har även en uppgift i skolan där man skall göra ett konstverk med temat ögon, då tänket jag snarast att jag kan göra en sminkning och sedan fota och redigera- jag suger lixom på att rita.

veckans jobbigaste

Åh, i onsdags kastade jag slägga utomhus i regnväder. Det var verkligen så påfrestande eftersom att det var kallt och dessutom blåste en del;men passet gick jättebra, det var verkligen värt var enda sekund. Efter morgonträningen så ringde vi vaktmästaren och fråga om han kunde sätta på bastun. Såhär spenderade vi alltså vår lunchrast.

Likes

Comments

drömmar

Nu är det bara tre veckor kvar tills jag åker iväg. Äntligen ska jag åka ifrån kalla Sverige till något lite varmare.

Denna gången blir det Dubai!

Jag har varit här en gång tidigare när jag var nio år gammal, kommer ihåg en del men inte allt såklart. Det ska faktiskt bli så himla roligt att uppleva känslan av landet igen, förra gången tyckte jag det var magiskt. Vi har redan varit uppe i at the top och gjort de mesta sevärdheterna med ökensafari osv- så vi får se vad vi hittar på denna gången. Det som jag är mest sugen på är att bara ta det lugnt och koppla ned vardagen från all stress, press, prov osv. Jag ser också så framemot att filma, fota och bara dela med mig av allt men också spara det som ett minne för livet.

Jag älskar att fota och vill bli fotograf när jag blir äldre, är mitt mål iallafall. När vi åker på semester är jag familjens fotograf som tar hand om fotograferingen av alla saker och ting, precis som i USA. När vi var där filmade jag varje dag också, så kul att uppleva alla minnen på nytt efteråt. När man väl var mitt uppe i allt så var det så mycket intryck på en och samma gång så jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera det-jag blev överväldigad av alla de perfekta tillstånden under de tre veckorna. Genom att filma fick jag med mig känslan från USA hem till Sverige igen och kunde på det sättet nästan resa på nytt. Detta mål har jag också för Dubai resan, jag vill verkligen utvecklas i min fotografering och detta är en bra början.

En annan grej jag gör när jag kommit hem och framkallar bilderna är att sätta in dem i ett album. Jag älskar att pyssla och att få vara kreativ. Att då göra ett eget resealbum där man samlar alla minnen är så kul. Förra året gjorde jag det digitalt men i år klippte och klistrade jag manuellt haha.

Denna är en gammal bild på mig när jag var i Jamaica!

Likes

Comments

VARDAG

planera,planera och planera. Hur skall man annars få ihop sitt liv?

Hela denna veckan har verkligen gått så fort. Nu är det söndag och imorgon startar det en ny vecka med nya utmaningar- låte lite cringe men det är ju sant! Denna gångna veckan har verkligen varit hektisk. Jag visste inte riktigt hur jag skulle få ihop allt med skola, tävlingar och träning samt att jag hade lite annat planerat. Detta året har jag som mål att kunna planera mitt liv lite bättre så min stress minkar och att slippa ha allt i huvudet hela tiden. Varje söndag skriver jag i min kalender allt jag skall göra den kommande veckan, ett hett tips faktiskt. Detta är min fina kalender där hela mitt liv befinner sig i, mål, provbetyg,resultat, träningar, läxor mm.

Varje vecka skriver jag även upp ett mål, små som stora. Denna veckans mål har varit att stretcha varje dag, jag är väldigt stel i ryggen och detta har gjort att jag fått väldigt ont i den. Detta mål hade jag framförallt för att det var tävling nu i helgen och säsongsdebut för min del, man vill ju prestera. Tävlingen gick faktiskt bra och det blev två nya pers av två möjliga, jag är nöjd. Men som sagt behöver man ej ha särskilt stora mål för varje vecka utan det kan vara små grejor som att bedda sängen varje dag- mål som gör att man mår bättre själv och får en lugnare vardag helt enkelt.

Likes

Comments

VARDAG, drömmar, Mat

Lite flygiga torsdagsbilder på outfiten skadar väl aldrig?

Idag hade vi sovmorgon vilket var välbehövligt. När vi började skolan hade vi bara ett par lektioner innan lunch vilket även det var väldigt skönt. När jag kom hem från skolan gjorde jag mig lite mellis, det blev falafel. Jag har verkligen blivit beroende av falafel och äter det typ varje dag, lätt att göra samt så gott. Tanke på att falafel också är vegetariskt så försöker jag numera att äta mindre animaliskt och fokusera på baljväxter istället. Jag är en person som älskar grönsaker men felet är bara att jag ÄLSKAR kött. Jag vet dock att det inte är bra för mig att äta förmycket kött då jag har IBS och kött är svårsmält för tarmen. Men jag skall verkligen ta tag i min kost och börja prova mer vegetariskt. På sistone har jag faktiskt provat en del vegetariska alternativ i frysdisken men inte direkt fastnat för något mer än falafel, grönsaksbullarna slinker väl också ner haha. Tanken är inte att jag ska utesluta kött ur min kost utan att kanske byta ut en måltid om dagen till en vegetarisk, jag märker själv att jag mår mycket bättre av det. Särskilt efter träning vill jag inte trycka i mig en stor köttbit utan då är jag sugen på något lite lättare men ändå mättande.

I skolan har jag börjat att gå till vego disken för att kolla vad de har att erbjuda men oftast så är det bara lite morötter, det blir man inte mätt på när man precis har tränat. Men tanken på vegetarisk mat är inte bara för min hälsas skull utan även för djuren. Jag tycker själv att det är inte är värt att äta en kyckling bara för det är gott utan istället jämföra njutning med lidande, är det då verkligen värt?

Min dröm är att kunna bli vegetarian men just nu fungerar det inte riktigt i vardagen. Jag tränar väldigt mycket och måste ha i mig tillräckligt med kalorier vilket jag tror kommer att bli svårt eftersom att volymen på maten måste öka, jag som inte alls nu heller får i mig tillräckligt.

​jacka-DM retro// tröja-chiquelle// byxor- ginatricot

Likes

Comments