Gick upp klockan 4 för att åka med bussen som jag beställt kl 5 bara för att få se att flyget blivit försenat mer än 2 timmar. Men det va bara att gå upp, bussen va ju redan bokad och allt fixat för att lämna kl 5. Så nu har jag suttit på flygplatsen i typ 5,5 timme då bussen dessutom va mycket snabbare än de sa att den skulle va. Men vi fick iallafall 20 dollar att spendera på flygplatsen vilket va najs. Så fick köpt mig en god frukost. Så nu sitter jag på planet och väntar på att de ska flytta en vagn eller nåt som gör att vi inte kan lämna än.. Så segt!

Idag har varit sista dagen i Australien och vi var först deppiga för det väderprognosen visade regn men när vi gick upp sken solen och det var varmt. Vi passade då på att ta en promenad till botaniska trädgården efter vår pannkaksfrukost vilket blev svettigt. Sen promenerade vi tillbaka och åt lunch innan vi åkte en sväng in till stan och gick i lite butiker. Nu sitter jag här och har packat nästan allt, redo att flyga hem imorgon på morgonen. Har även slängt två av mina kompanjoner till skor här nere som har varit mer än lite slitna rätt länge nu. Ska bli väldigt tråkigt att lämna värmen och alla äventyr här nere i Australien men ska också bli otroligt skönt att komma hem och träffa alla nära och kära och min älskade Erik.

Idag tog vi oss ner till hamnen och hoppade på en båt som tog oss ut till revet. Det var rätt mycket vågor på vägen ut och många mådde dåligt men jag klarade mig återigen fint. Där ute både dök vi och snorklade. Det var så häftigt! Lite läskigt att dyka men så häftigt när man väl var nere. Vi såg en haj, endast en reef shark som kanske var en meter lång men ändå så häftigt och vi kunde komma rätt nära så var väldigt coolt! Vi såg även clownfiskar och massa fina koraller och fina fiskar. Sen när vi snorklade såg vi två sköldpaddor och massa fiskar och koraller. Sen åkte vi tillbaka och vi var mycket nöjda! Till och med vädret visa sig på en bättre sida än på flera dagar. Efter maten tog vi oss sen till stan och gick lite på marknad, åt våfflor och tog en promenad tillbaka till hostelet.

Idag åkte vi på en tripp till regnskogen. Först kom vi till stort och häftigt träd som växte ovanför ett annat träd, uppifrån och ner så det andra trädet dör. Sen åkte vi och kollade in några supergamla träd innan vi tog oss till en gammal krater som var som en stor sjö där några tog ett dopp men då det var ganska kallt och regnade så skippade jag och Emilia det. Där åt vi även lunch innan vi tog oss vidare till ett stort vattenfall. Där badade vi även om det fortfarande kallt och väldigt regnigt. Sen tog vi oss till ett annat ställe men vi kunde inte gå in dit för det hade fallit ett träd. Efter det tog vi oss en titt på ett till träd, kollade på näbbdjur (som va så söta!) och sen tog en fruktpaus. Sen åkte vi tillbaka till Cairns, duschade och lagade mat. Efter det spelade vi lite kort innan det blev sängdags.

Dagen började med en promenad till affären då vi inte hade någon mat, det blev en blöt historia då det började regna en del. Vi åt sen äntligen frukost och tog det lugnt på förmiddagen innan vi efter lunch tog bussen in till stan. Vi började med att ta tag i bokande av dagsturer vi tänkte göra här i Cairns. Vi skulle boka två dagsturer och vi hade sån tur, eller ska vi säga skicklighet, att vi fick den ena turen gratis! Väldigt nöjda med vårt köp. Sen strosade vi omkring i lite butiker innan vi tog bussen tillbaka och åt. Efter att vi sen duschat så tog vi oss återigen in till stan för att gå lite på en marknad, så mysigt!

Gårdagens efterfest blev lyckad, en hel del dansande och man fick träffat människorna på båten lite mer. Idag åt vi bara frukost innan vi checkade ut och hoppade på bussen. Nu är vi påväg till Cairns som är vårt sista stopp på resan. 10,5h bussresa är snart slut och trots att man inte gjort något på hela dagen och nästan sovit lite så är man trött. Resdagar är så uttröttande! Hoppas på bättre väder i Cairns än det är utanför fönstret nu, det regnar nämligen och jag hade gärna njutit av lite sol de sista dagarna i Australien.

Idag kom vi tillbaka från att ha seglat i 2 dagar. Har haft lite bristfälligt med internet och därför inte kunnat uppdatera här. Första dagen seglade vi iväg runt middagstid och kom till ett lugnt ställe där vi skulle spendera natten. Vi tog ett dopp ifrån båten och på grund av brännmaneter var vi tvungna att bada i våtdräkter men det va kul! Dagen efter väcktes vi tidigt för frukost för att sedan segla vidare mot Whitsunday Island där besökte vi Whithaven Beach som var otroligt vackert men inte lika fint som det hade varit om det varit soligt. Det va väldigt blåsigt och till och med lite regnigt. Sen fick vi hoppa i havet, återigen med våtdräkter på. Vi gick då med hela gänget på stingrocksjakt. Vi såg väldigt många och på väldigt nära håll också. Sen gick vi tillbaka till båten för att äta lunch segla vidare. Vi segöade denna gången till ett ställe där vi snorklade. Vi såg en del fiskar men korallrevet var inte jättemycket att se, rätt grått med någon färgklick här och där. Sen segöade vi tillbaka till samma ställe som vi spenderat förra natten, åt och hade det lite trevligt innan vi gick och la oss. På grund av att det va rätt dåligt väder den dagen så var det många som var sjösjuka men jag kände inte av det särskilt mycket vilket var skönt. Nästa morgon väcktes vi återigen tidigt och idag var det dags för lek, Vi åkte rutschkana och hoppade från båten, paddlade stand up paddleboard och hade väldigt blött och kul. Sen seglade vi tillbaka till Airlie Beach. Där åt vi och tog en mycket efterlängtad dusch. Sen ikväll blir det after party till segelturen.

Imorse klev vi av bussen i Airlie Beach där vi vandrade förbi hamnen till vårt hostel. Vilket rikemansresemål! Sen åt vi frukost, låg vid poolen och handlande innan vi fick checka in. Efter att vi checkat in gick vi lite i några butiker vilket var väldigt mysigt innan vi tog det lugnt och åt en ananas. Det blir en lugn kväll här då vi är trötta efter bristfällig sömn i bussen.

I förrgår avslutade vi dagen med pizza tillsammans med några av tjejerna som vi åkte med på Fraser Island. Morgonen efter gick vi upp, åt, packade ihop och checkade ut. Sen tog vi det mest lugnt då det regnade och fixade lite mat. 12.45 gick bussen och vi kom Harvey Bay. Där stannade vi i endast 2h och åt innan vi nu har åkt buss hela natten och anländer strax i Arlie Beach.

Första dagen åkte vi över med färjan och körde först en bit för att äta lunch. Sen tog vi oss till en superfin sjö med kristallklart vatten och vita stränder. Efter det tog vi oss till lägret. Lagade mat, satt och pratade och sen kröp vi till sängs i våra tält. Sov faktiskt helt okej även om det var direkt på marken och utan kudde. Morgonen efter åt vi frukost och körde sen till Indians head som är klippa och sen vidare till Champagne poolerna där vi badade. Åkte sen tillbaka till lägret och åt lunch innan vi begav oss till en oljesjö där vi kollade på sköldpaddor och badade. Kollade sen på ett skeppsvrak som var väldigt häftigt. På kvällen lagade vi mat, pratade och hade det trevligt. Morgonen efter det tog vi oss till en källa med vatten rent nog att dricka och badade där innan vi begav oss tillbaka till hostelet i Rainbow Beach. Det var en väldigt rolig tur och väldigt många guppiga, sliriga och sandiga vägar på stranden och in i skogen.