10-minute Raspberry Chia Seed Jam

PANNKAKOR, SNACKS/MELLANMÅL, CHIASYLT

Det är nog få som inte har hört talas om chiafrön och kanske främst relaterar det till chiapuddings. Jag ska verkligen försöka lära mig att gilla det. Det är bara det där med konsistensen alltså. Jag använder däremot dem till chiasylt.


Why Chia seeds?

They are some powerful little guys and pretty much the bomb får man läsa överallt. De är fulla av fibrer, omega-3, kalcium, antioxidanter och andra mineraler. De är snälla mot magen, håller blodsockernivån under kontroll och en bra plantbaserad proteinkälla. YES! De boostar även energin för långa träningspass och ger längre uthållighet. Seriösa hälsofördelar med andra ord.

Visste ni till exempel att chiafrön innehåller mer omega 3 än en laxfile? Chiafrön innehåller 17,5 g omega 3 per 100 g. Lax innehåller 2,3 g per 100 g.


Raw Chia seed jam

Eftersom chiafröet är ett riktigt hälsofrö vill jag såklart inkludera det i min kost och har därför börjat toppa min dagliga gröt med dem bland annat, detta för att få en perfekt proteinboost! (Kan lägga upp min frukost nån gång som jag ätit sen stenåldern känns det som, ser fram emot den varje kväll).

Jag fick även veta att icke blötlagda chiafrön är i princip värdelöst då kroppen inte kan ta upp dem så chiasylten är tillsammans med chiapudding perfekt sätt att använda chiafrön på.

Jag älskar det! Det perfekta komplementet och har även en konsistens som hallonsylt. Det grymma med sylten förutom dess hälsofördelar är att den är löjligt enkel att göra.

Endast 4 basingredienser och tar 10 minuter att göra. Du har också full kontroll på vad som är i sylten. Inget vitt, processat socker, konserveringsmedel, E-ämnen och du kan själv justera om du vill behålla den raw naturliga smaken från bären eller addera lite mera sötma.


4 ingredients. 10-minutes.

Jag serverar chiasylten tillsammans med min dagliga gröt (med mycket annat) men den kan även användas till soyghurt, pannkakor, våfflor, bröd, scones, toast - sky is the limit.

Så, vem vill inte ha en nyttig boost sylt i kylen hemma?


Easy, awesome and loaded with nutrition

Ingredienser

4,5 dl färska/tinade hallon

2 msk chiafrön

2-4 msk agavesirap, banan, honung (ej veganskt), lönnsirap eller 4 urkärnade blötlagda mixade dadlar

1/2 tsk vaniljpulver

(vatten vid behov, ev stevia )


Såhär gör du

1. Värm på en kastrull på medel/låg värme. Häll i hallonen och sötningen du valt och koka upp försiktigt. Låt simmra på låg värme 5-10 minuter. Rör om kontinuerligt.

2. Mosa hallonen eventuellt lite med en gaffel till en konsistens du gillar.

3. Lägg till vaniljpulver och blanda. Smaka av och tillsätt eventuellt mer sötma.

4. Lägg till chiafröna och blanda väl. Ta bort från plattan och låt stå i 10 minuter.

5. Häll sylten över i en burk, låt svalna och förvara i kylskåpet.

Om man vill kan man addera lite citron/lime, några droppar och skal.

Notes: Ett ännu snabbare sätt är att helt enkelt mixa hallonen, sötman och vaniljpulver i en mixer/stavmixer blanda i chiafrön och låt fröna svälla. Tycker personligen man får mer smak genom att hetta upp sylten men detta går lika bra!

Lots of love and happy eats <3

Gillar

Kommentarer

GreenLoveStories
GreenLoveStories,
Tack söta du! <3nouw.com/greenlovestories
juditnordstrom
juditnordstrom,
Ska testa det nu med en gång! Tack för tipset! Köpte en chiasylt förut men den kostade mer än vad den smakade tyckte jag..... :/nouw.com/juditnordstrom
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229
Instagram greenlovestoriesInstagram greenlovestoriesInstagram greenlovestoriesInstagram greenlovestoriesInstagram greenlovestoriesInstagram greenlovestoriesInstagram greenlovestories