- Klimatmat, pyssel och mathantverk

Jag har en oförklarlig passion för all things taco. För lite mer än ett år sedan påpekade min sambo efter veckans fjärde texmexartade middag att jag verkade vara inne i en tacoperiod. Well, såhär 14 månader senare tror jag att det är safe to say att jag älskar allt som är späckat med koriander, spiskummin, tomater, hetta och lime.

Denna passion leder till att vi inte sällan har tacorester över som inte går att slänga. Jag kan nämligen inte slänga någon mat såvida den inte blivit luddig längst bak i kylskåpet (och jag jobbar aktivt för att ingen mat ska behöva bli det).
Som jag ser det är all mat så mycket mer än kastad mat - det är ren och skär kapitalförstöring.
Det är många timmars nedlagt arbete, hårt slit och i vissa fall till och med ett slaktat djur, mer eller mindre i onödan. Dessutom är det ju så att man gör en både enkel och viktig insats för miljön genom att minska sitt matsvinn.
Därför har jag med blandat resultat återanvänt tacorester till lite allt möjligt. Det absoluta lågvattensmärket var en soppa som i teorin hade kunnat smaka bra, men som i verkligheten blev en simmig röra som skurit sig - med flytande quornfärs och västerbottenost i klumpar på toppen.
En lösning som däremot visat sig både praktisk och god är att använda sig av muffinslåten och återanvända resterna till små minipajer som funkar bra till både jobblunch och mellanmål.

SÅ GÖR DU:

- Sätt ugnen på ca 200 grader.

- Det hela är egentligen otroligt okomplicerat. Det enda som egentligen kan gå fel är om man glömmer att pensla muffinsformen, för då vill bröden fastna, så glöm inte det! Pensla gärna med olivolja som ger en något godare smak, särskilt tillsammans med majsbaserat bröd.

- Om du har stora bröd kan du med fördel dela dem till något mindre bitar. Tryck sedan ned bröden i muffinsformen med fingrarna tills de bildar små skålar. I det här läget vill bröden förmodligen smita sin väg, men det gör inget - det löser sig när du fyller på dem.

- Fyll bröden. Jag äter oftast tacos med quornfärs och min erfarenhet är att det då är bäst att grunda "pajarna" med såsen i botten för att färsen när den tillagas på nytt inte ska bli mosig. Istället toppar jag sedan hela härligheten med ost för att färsen inte ska bli torr och fnasig.

- Det mesta man traditionellt använder i en taco passar bra att tillaga på det här sättet, men det finns några få saker som mår bäst av att få stanna utanför ugnen. Exempel på detta är: Gurka - Gurkan släpper ifrån sig mycket av sin vätska och kan bli lite tråkig i smaken när den värms. Är gurkan picklad tidigare kan det dock fungera bra, men då är det bäst att finhacka den och blanda den i färsen eller vad man nu har som bärande element. När jag var vegan förr i tiden brukade jag tänka på picklad gurka (och kapris) som vegovärldens ansjovis, alltså en strålande smaksättare. Du kan skippa guacamolen med. Om guacan fortfarande är fin och inte blivit brun och ledsen är det ett klokare beslut att äta den bredvid.

- Grädda pajarna i ugnen tills kanterna på bröden fått trevlig färg och därmed blivit lite knapriga. Om du sedan toppar dem med färsk citron och lite koriander kommer du i princip tycka att du har en härligare måltid än kvällen innan. Så brukar i alla fall jag känna, och det på bara ca 15 - 20 minuter.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Detta är en vegovariant på alla goda "pulled"-recept som florerat i matvärlden de senaste åren. Svampen tillagas bäst på grill, och är ett strålande recept om du vill laga något snabbt en kväll men ändå maxa det goda. Bäst blir det med en kall öl till - gärna Mikkellers "American Dream".

PULLED MUSHROOMS MED SÖTPOTATISFRITTES
- Innehåll till ca 4 portioner

SVAMPPAKET TILL GRILLEN:

  • Ca 15-20 svampar efter smak, jag föredrar champinjoner
  • 2 vitlöksklyftor
  • Lite olja
  • Flingsalt och svartpeppar
  • BBQ-sås, jag använder Kung Markattas ekologiska
  • Färsk timjan
  • Ruccola
  • Ett surdegsbröd efter smak, alternativt hamburgerbröd
  • Chipottlemajonäs (majonäs gjord på lika delar majonäs och cipotttlepaste)

SÖTPOTATISFRITTES:

  • 1 Stor sötpotatis, eller två medelsmå - skurna i bitar
  • Olja till fritering
  • Flingsalt
  • Vitlökspulver
  • Cayennepeppar

SÅ GÖR DU:
- Blötlägg den delade sötpotatisen i iskallt vatten i minst 15 minuter. Ta sedan upp och torka av den.

- Tänd grillen och rengör sedan svampen. Placera svampen i ett lätt oljat ark av aliminiumfolie (tillräckligt för att vika ihop ett paket med all svamp) och riv över vitlöksklyftorna. Toppa med färsk timjan,salt och peppar. Placera på grillen och låt ligga på medelhög temperatur med lock på i ca 15 minuter. När svampen börjat krympa ihop och är rykande het är den klar.

- Gör under tiden sötpotatisfrittsen. Hetta upp frityrolja i en tjockbottnad gryta till ca 180 grader. Fritera lite sötpotatis åt gången tills den blivit gllenbrun och lägg den sedan att torka på lite hushållspapper. Krydda frittsen med cayennepeppar, salt och vitlökspulver.

- När fritsen är klara kan du ta svamppaketen från grillen. Vik upp paketen och dra isär svampen med två gafflar. Blanda sedan svampen med BBQ-såsen, lägg svampen tillsammans med ruccola i bröd och toppa med chipottlemajonäs. Ät och njut!

Likes

Comments

Vi äter varje dag, 365 dagar om året - vissa dagar äter vi mer än andra.
Jag lagar mat varje dag, ibland flera gånger om dagen och jag tänker på mat under stor del av min vakna tid.
På bussen hem maler nästan dagligen den stora och ständigt obesvarade frågan:
…Vad ska vi egentligen äta idag?

Vad är jag sugen på? Vad är min bättre hälft sugen på? Pasta igen…är det riktigt nyttigt? Och det här med att man älskar pizza så mycket - hur ska man hantera det på ett bra sätt utan att varken smälla i sig för mycket kolhydrater eller för den sakens skull tappa pizzakaraktären helt, genom att omvandla den till en nötbotten med en tomatskiva och en bit ledsen tofu (som önskar att den varit en ost)?

- Vem vet?

Så ponera att du äter bara ett mål mat om dagen (vilket känns tufft att klara sig på), då är du uppe i 365 måltider om året. Äter du som genomsnittet mint tre måltider är du uppe i 1095 måltider om året och i en undersökning från livsmedelsverket från 2011 finner man att den genomsnittlige svensken lägger 30.000 kronor per person och år på livsmedel. Det är både mycket tid och pengar. Ovanpå det kommer det ständigt nya kostråd, superdieter och miljölarm och mitt i dessa står jag, med ett stort matintresse och funderar på hur jag ska få ihop detta med en vegansk-makrobiotisk-ekologisk-raw-cancerpreventerande och välsmakande vardagsmat. Mat som tar hänsyn till säsongerna och dessutom smakar bra, går snabbt och inte gör att min matkostnad går från 30.000 kronor om året till 60.000?

Min slutsats är att det inte går, inte fullt ut, såvida man inte väljer att ställa sig till ett särskilt led. Jag beundrar alla de människor som har hängivenhet, självkontroll och tålamod nog att följa dessa strikta dieter -och jag vill uttrycka mitt ödmjuka stöd till alla de människor som på ett hängivet sätt lagt om sina matvanor för att bekämpa sjukdom. Jag tror på er och vet att mat kan göra underverk.
För mig å andra sidan måste mat fungera som livet gör i stort. Den är dynamisk och föränderlig, ibland är det lätt och ibland är det svårt. Ibland går det som man tänkt sig, men för det mesta går det på helt andra sätt. Och inte minst - helheten måste för mig få bestå av en massa smådelar, som byts ut eller stannar kvar. Grundpelare att luta sig emot när åskan går - och lättvindiga nya bekantskaper som dyker upp lika snabbt som de försvinner. Allt detta kokas sedan ihop efter den stora grundambitionen: Att leva ett så härligt, händelserikt och hälsosamt liv som möjligt - Matlivet!


Likes

Comments