Lunch: Kyckling, sparris, råris och grönsaker!

Torsdagens lunch bestod av en riktigt god kryddad kyckling med massor av grönsaker, råris och sparris. Blandade även lite Cremé Fraiche med chilisås. Ska dock undvika såser framöver då jag tycker det är rätt onödigt egentligen. Onödiga kalorier! Bättre med mera protein istället ;-)

Det finns ganska många fördomar kring kolhydrater och det har varit en stor snackis ganska länge inom träningsvärlden. Men det man ska komma ihåg är att om man tränar styrketräning så är kolhydratbehovet högre än vid stillasittande.Tränar man mycket så krävs det kolhydrater. Det är kolhydraterna som gör att man orkar ett träningspass.

Man brukar dela upp kolhydraterna i snabba och långsamma beroende på hur de bryts ner vid matsmältningen. Snabba kolhydrater (som jag undviker HELT just nu) kan ge svängningar i blodsockernivån medan långsamma kolhydrater håller blodsockret på en jämn och fin nivå och därför brukar man föredra de långsamma framför de snabba kolhydraterna.

​Jag äter råris istället för vitt ris eftersom råris är snäppet bättre. Råris och fullkornsris är opolerat, d.v.s silverhinnan finns fortfarande kvar, vilket ger mer av B-vitaminer och fibrer. :-) Smakar exakt likadant som vanligt ris, tycker jag. Trodde det skulle vara en drastisk skillnad, men icke sa nicke! Mer råris åt folket! 

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229