Roadtrip

De senaste två dagarna har bestått av en riktig roadtrip. Måndagen började med att vi gav oss av runt 9 på morgon mot Lidköping. På vägen dit tog vi lite småvägar och åkte bland annat upp på Hunneberg. Framme i Lidköping hittade vi en jättefin lunchrestaurang som hette Loftet där vi käkade. Riktigt god mat. Passade på att tanka och tog oss sedan mot Läckö slott. Jag har aldrig tidigare varit där, men det var väldigt fint. Kommer definitivt att åka tillbaka dit och gå på en guidad visning. Nu hade vi tur att det inte regnade så fruktansvärt mycket, men det hade varit kul att se det en solig dag med tanke på att det ligger så fint.

Nästa stopp blev Kinnekulle. Jag har varit och vandrat i Kinnekulle med klassen för ungefär tre år sedan, och det är så himla fint där!! Tyvärr var det ju regn nu, så det gjorde sig inte till sin rätt, och det var ingen större idé att gå upp i utsiktstornet eller ner i stenbrottet. När vi närmade oss pratade vi om mordet på Lisa Holm, och plötsligt körde vi igenom gården där man fann henne. Fick lite rysningar. Vill verkligen lyssna på poddavsnitt om det mordet nu när jag varit där. Allt kring den händelsen är så sorglig. Förstår inte hur det ens kan hända. Skänkte en extra tanke till henne när jag var där. På toppen tog vi en liten fika och där kunde vi se Läckö Slott på andra sidan Vänern, trots vädret.

Turen gick vidare till Skara där vi tog ett snabbt stopp på Skara Hästsport och Sportringen. Har alltid velat se Skara Hästsport, och vilken butik det var! Så himla mycket fint. Kändes så lyxigt. Hittade en keps där, och inne på Sportringen ett par snygga tofflor. Varit på jakt efter ett par en tid nu, men inte hittat några som jag fastnat för.

Lite lusigt var att mellan alla dessa stopp var det mellan 28-30 min. Ungefär samma som till nästa stopp, som blev Varnhem Klosterkyrka. Aldrig hört talas om det, men tycker det är väldigt fint med kyrkor. Tydligen är Arn inspelad där och Birger Jarl (som sägs grundat Stockholm) är begraven där. En väldigt, väldigt vacker kyrka. Kyrkor känns alltid väldigt lugna, harmoniska och heliga. Det fanns fyra rum bakom altaret där olika kungar är begravna sedan mer än 500 år tillbaka. Just den här typen av historia intresserar mig väldigt mycket. En del namn på Läckö Slott gick vidare här, den historian var väldigt intressant att läsa mer om. Något jag inte förstår är hur de lyckats bygga alla dessa ståtliga byggnader för så länge sedan, när de hade mycket mindre tekniska hjälpmedel än vad vi har nu för tiden. Inne i kyrkan fanns ett familjemonument för familjen De la Gallie, som ägde och bodde på Läckö slott ett tag. Fanns även något som hette Mariakapellet, där man kunde tända ett ljus för ett barn som hade lämnat alldeles för tidigt, väldigt vackert. Utanför fanns klosterruinen som vi tittade en stund på.

Därefter styrde vi kosan bort från Lidköpingsområdet, till Jönköping. Närmare bestämt John Bauer hotellet. Jag har själv bott där en gång innan och det är väldigt fin. Med god frukost. Landade på hotellrummet strax efter 18-tiden. Bytte om och gick ut för att käka. Hamnade på en mysig restaurang som hette Amor med god mat. Mätta och belåtna begav vi oss till hotellet där vi tog en drink. Hittade nog min nya favoritcider, Briskas hallon och vinbär.

Dag 2 inleddes med hotellfrukost. Finns nog inget bättre än att gå och plocka allt det man är sugen på. Även om jag är lite kräsen och ofta inte byter kost eller drar till med äggröra och bacon, så ger det en mysig känsla. Packade ihop hotellrummet vid 10-tiden och gav oss iväg mot Gränna. På vägen stannade vi på Charles Häst, jag kan inte besöka Jönköping utan att göra ett stopp där. Fick med mig en ny regnjacka från Spooks, ett par nya Roecklhandskar och lite smått och gott, så som putssvampar och en ansiktsborste till Snöboll.

Gränna är ju så himla trevligt. Polkagrisar och kullerstensgator. Var ett par år sedan jag var där senast, då bodde vi på campingen där med husvagnen. Halleluja, vi hade uppehåll hela tiden vi var där! Nästan så att det var för varmt och man ville ta av sig sin hoodie. Strosade lite nere i hamnen, uppe bland butikerna och tittade när de bakade polkagrisar. Riktigt mysig sommarstad som jag gärna vill besöka snart igen. Önskan hade varit att kunna åka över till Visingsö och cykla runt där och se sig omkring.

Är väldigt, väldigt nöjd med dessa två dagar. Perfekt för att bryta vardagen lite och göra något annat. Nu finns det fortfarande tid att hitta på saker hemma på semestern, samtidigt som man har fått se lite annat. Vi kan lugnt säga att vi var på rätt plats idag, då det varit översvämning på flera ställen runt Göteborg, bland annat hemma och i stallet. Någon gång ska jag väl ha lite tur med vädret. Hemma slår regnet mot rutorna och lär göra det resten av kvällen också.