Hallå!

Ny dag. Helg. LÖRDAG! Har hittills haft en riktigt skön dag. Började med att sova en timme extra (05:30) och sedan tog jag bilen till gymmet och körde på i ca 2 h medan min kille låg och sov. Han märkte inte ens att jag varit borta. Efter det åt vi frukost tillsammans och sen drog vi in till stan. Jag kände ingen som helst hunger och hade gärna struntat i att äta lunch, men han var hungrig och föreslog att vi skulle äta pasta på ett riktigt bra ställe och att han skulle bjuda. Tyvärr klarade jag ej av att beställa pasta... Det fick bli en sallad. En mycket god sallad, men ändå. Vi ska ut och äta ikväll och jag har fortfarande inte "förlåtit mig själv" för senaste hetsätningen, så sådana spontana och fria måltider får vänta.

Ikväll ska vi som sagt ut och äta med några vänner på ett nyöppnat ställe här i stan. Jag funderar på att utmana mig själv lite och ta deras råbiff som ser underbar ut om jag går efter de blider jag sett på Instagram. Vi får se! Ser fram emot en avslappnad kväll, ett glas vin (eller två) och god mat. Umgänge. Sociala sammanhang med snälla människor. Ja tack!

Imorgon blir det träning hela dagen och sen vila/återhämtning på kvällen. Kanske yoga!

Nu ska jag ta ett glas vin innan jag börjar göra mig klar för kvällen. Vi har bord 18 på stan men ska springa över till grannen på ett glas vin innan.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

God kväll!

Blev skola fram till 12 idag, sen åkte jag hem och käkade lunch, sov en stund och uträttade några ärenden. Sen vid 15:00 åkte jag till gymmet och körde först 20 minuter på cykeln, tyngdlyftning och en kort WOD. Roligt och relativt lätt pass, passade bra en trött fredag. Sen cyklade jag hem och käkade en STOR portion gröt + kokt ägg. Blev sinnessjukt mätt och kändes som att magen var enorm. Kändes som att hela jag var enorm. Men det jag tycker är jobbigast är när magen står ut, är svullen eller stor (känns stor).

Ibland orkar jag inte med mina egna tankar och min egen hjärna. Jag önskar verkligen att jag kunde sluta jämföra mig med andra. Jag blir sur/irriterad/avundsjuk när andra är bättre än vad jag är, finare än mig, större muskler eller om någon tränar eller äter nyttigare än mig. Jag önskar att jag kunde ändra mitt tankesätt! Istället för att bli sur/irriterad och känna att alla andra är bättre än mig så vill jag peppa, berömma andra och vara en bättre person.

Kanske handlar det bara om att svälja stoltheten och göra små förändringar. Istället för att vara iskall eller rent utav otrevlig så får jag försöka berömma andra och ta hjälp eller råd av de som faktiskt är bättre eller kan mer än mig. Kanske kommer min bild av mig själv förändra om jag börjar bete mig bättre mot andra? Varför ska jag vara otrevlig mot någon som inte gjort mig något? Dom kämpar lika mycket som mig för att bli bättre på det dom gör, klart dom också ska ha pepp!

Så detta ska jag jobba med:

1. peppa andra istället för att bli sur/irriterad när någon kan göra saker som inte kan jag

2. be andra om hjälp för att jag själv ska kunna utvecklas

3. öva på mina svagheter istället för att "slarvträna", istället för att lägga massa tid på konditionsträning ska jag lägga dom minuterna på att öva på sådant som jag vill lära mig/bli bättre på

4. skratta, ha roligt, umgås, träna tillsammans med andra. Skapa en roligare och mer hållbar träningsmiljö. Det handlar inte om vem som tränar mest och svettas mest, det handlar om att må bra, ha kul och att träna smart


Men, nu ska jag äta kvällsfika. Fastän jag inte är hungrig. Men p.g.a gains.

Likes

Comments

Fredag, snart helg och sovmorgon!

Hej hej hej, äntligen är det snart helg och dags för sovmorgon. Snacka om att jag längtar efter att ha gått upp 04:30 måndag-fredag. Började som vanligt dagen med träning, körde igenom Open Workout 18.1 vilket var jobbigt, men roligt. Efter det blev det frukost och nu är jag i skolan och skriver på ett arbete som ska in nästa vecka.

Planen är att vara i skolan iallafall fram till 12:00, sedan blir det lunch och sen vill jag nog åka hem och vila en stund. Sen blir det träningspass nummer 2 i eftermiddag. Då ska jag cykla e stund, köra lite tyngdlyftning och kanske avslutar med en lättare WOD eller något. Ser fram emot fredagsträningen, det är alltid trevlig stämning på gymmet då. Ska försöka att åka dit lite senare så jag slipper träna helt själv. På eftermiddagars brukar de jag tränar tillammans med komma runt 16:00.

Idag blir det lunch i skolan eller om jag går hem till mamma och pappa för att värma matlådan. Sedan ikväll har jag planerat att äta gröt + kokt ägg faktiskt. Det är så brutalt gott efter träning och perfekt ensam-orkar-inte-laga-post-tränings-mat. Dessutom räknar jag med att jag kommer vara vrålhungrig när jag kommer hem från träningen och vill ha något som går snabbt.

Har iallafall inget som helst sug på att hetsäta eller kompensera. Har inget sug efter sötsaker eller annan hetsätnings-mat. Vill äta bra, ge kroppen mycket näring och se till att äta ordentligt. Dels för att bygga muskler men också för att jag mår bra av det. Vill aldrig mer hetsäta eller kräkas. Usch!

Likes

Comments

Hej!

Hemma efter en dag med skola, examination, träning och nu mat+TV-häng.

Blev en mycket lätt lunch i skolan idag, hade med mig en stor burk kvarg med blåbär och toppade med nötter/frön. Plus ett perfekt kokt ägg till det. Hade ingen vidare aptit och mådde fortfarande dåligt över gårdagens återfall. Efter skola drog jag direkt till gymmet igen och körde igenom det jag hade tänkt köra igår när jag istället valde att hetsäta. Det blev ca 28 minuter på cykeln för att få svettas ordentligt, sen körde jag 400 m löpning x 8 (vilade ca 30-40 sekunder emellan). Efter det körde jag igenom lite tyngdlyftning och styrketräning. Mer än så hann jag inte innan hungern och tröttheten slog till.

Nu har jag precis ätit en rejäl middag, lax med ris/quinoablandning, massor av grönsaker, tzatziki och mangosalsa. Så OTROLIGT gott. Har även gjort matlåda till imorgon med rödbetor, lax, broccoli och tzatziki.

Ska nog ta en promenad ikväll innan jag äter kvällsfika och sen går och lägger mig tidigt. Är helt otroligt trött.. Känns som att ögonen går i kors och kroppen är helt färdig.

Negativa effekter efter en hetsätning:

- ångest (!!!!!!!!!!!!!)

- ingen aptit/ont i munnen och käkar

- svullen och bråkig mage, ständigt svullen och gasig

- törstig men kan typ inte dricka vatten för det känns som magen bara fylls på ännu mer

- mer ångest. Ångest över spenderade pengar, att jag förstör kroppen ännu mer, känner mig falsk, äcklig och som ett hopplöst fall

Var är positivt med detta då? Jo, jag blir mer motiverad till att bli frisk. Jag får massor av motivation till att styra upp livet, maten och allt runt omkring. Jag blir bättre på att verkligen smaka på maten när jag äter (förutom ikväll då jag var för hungrig). Jag får dessutom en del insikt i hur sjuk jag faktiskt fortfarande är, ibland är det som att jag tror att jag är frisk bara för att jag inte har hetsätit på några dagar....

Likes

Comments

Godmorgon...

Gårdagen blev tyvärr precis så som jag INTE ville att den skulle bli.

Efter mötet/intervjun (jag fick jobbet btw) åkte jag hem för att äta en "lätt lunch" dvs. kvarg/keso med ägg/avokadomacka. Efter jag ätit det kändes det knappt som att jag ätit någonting, var helt tom i magen och fortfarande sugen på något. Jag kände mig även trött, ville inte träna, stressad inför middagen och detta gjorde att jag hetsåt. Igen.

Började att gå lös på det vi hade hemma i kylen, skafferiet och frysen. Sen köpte jag mer. Höll på fram till 16:00 och sen städade jag snabbt undan och förberedde middagen lite snabbt och strax efter 18:00 kom tjejerna.

Vi åt. Vi pratade. Vi hade trevligt. Men det enda jag kunde fokusera på var att dom skulle åka därifrån så jag kunde spy och bli av med det jag hade ätit. Jag kändes inte att jag förtjänade maten och att jag var äcklig. En vidrig jävla falsk människa som bjuder hit mina fina vänner för att sedan kräkas upp maten jag lagat. Så jävla sjukt?

Imorse ville jag skita i allt. Träningen, skolan, maten, min kille, alla vänner, LIVET! Men jag vägrar låta ett återfall få mig att gå upp. Jag tänker inte ge upp, aldrig någonsin. Så jag tog mig till slut till gymmet och körde ett halvjobbigt men roligt pass med en kompis. Fick lite ny energi och glädje, så nu äter jag frukost som vanligt och ska snart åka till skolan. Jag ska försöka äta och leva på som vanligt och som jag planerat resten av veckan och inte lyssna så mycket på den onda rösten i huvudet som skriker elaka saker till mig.

"Jag kan bli frisk. Jag kan äta normalt. Jag är inte knäpp/äcklig/ful. Jag duger som jag är men just nu jobbar jag mot att bli frisk från en ätstörning"

Fokus nu: äta som vanligt, tugga ordentligt och inte stressa i mig några måltider. Träna på som vanligt och inte straffa mig själv med extra träningspass. Andas.


Jag klarade hela en vecka och två dagar. Det är det längsta uppehållet på ganska länge och det kan jag vara stolt över. Inte för att det är en tävling, men jag har ju iallafall fler friska dagar än dagar då jag hetsäter. 

Likes

Comments

Godmorgon!

Sitter i soffan efter träning + frukost. Ska snart ta cykeln till stan för arbetsintervju och några ärenden. Sen blir det lunch hemma och vila en stund innan dagens andra träningspass. Ska försöka köra lugnt och spara på krafterna tills på fredag då första Open WODen släpps. Så blir nog ett relativt lugnt och lätt pass. Sen ska jag hem och förbereda middagen ikväll, tjejerna skulle komma vid 18:00 så vill vara hemma omkring 16:00 för att hinna duscha, laga mat, duka och plocka undan grejer. Just sådana här saker, middag tillsammans med andra, är sådant som får mig att hetsäta, få ångest, oroa mig och vilja kompensera med extra mycket träning och/eller äta alldeles för lite innan för att försäkra mig om att "jag får" äta med dom. Men idag ska jag "leva friskt" och inte låta ätstörningen bestämma, jag ska äta mig mätt till lunch, äta så mycket jag vill ikväll och inte kompensera eller hetsäta. Jag KAN göra detta!

Hade som sagt lite jobbiga tankar igår, dels hetsätningssug efter lunchen och sen var jag inte alls så hungrig på kvällen när det var dags för middag. Ville helst inte äta någonting, men vet ju att jag måste. Speciellt eftersom jag hade tränat. Men den jobbiga känslan försvann så småningom och idag vaknade jag utan någon ångest eller kompensationstänk.

Nu ska jag dra iväg! Wish me luck... Hör av mig ikväll eller imorgon om hur dagen och framförallt middagen gått.

Likes

Comments

Hej!

Dag 8... Jag har varit hetsätnings-fri i en vecka och en dag. Idag kom suget efter lunchen då min skalle ansåg att jag "ätit för mycket" och då kunde jag lika gärna fortsätta, för jag skulle ju ändå inte bli hungrig till middagen? Tack och lov så krävdes det inte mer än lite tanke-övningar, några djupa andetag och en sysselsättning för att inte hamna i helvetes-hamsterhjulet där jag går mellan affären, köket och toalettstolen. Istället påbörjade jag ett projekt, nämligen planera min pojkväns födelsedag och så städade jag igenom lägenheten lite eftersom jag får middagsgäster imorgon. Snacka om win win, istället för att hetsäta, spendera massor av pengar, förstöra kroppen, få ångest och förstöra hunger/magen inför morgondagen så fick jag saker som jag verkligen behövde göra - gjorda!

Tack Daniella, tack mig-själv för att jag gjorde ett klokt val idag istället för ett dumt val. Jag kanske kan bli friskt ändå?

Efter städning, hämtade jag ett paket på Coop och sen gav jag mig iväg för ett tredje och sista gympass för dagen. Körde igång 15:30 och var klar strax efter 17:00. Blev en stund på cykeln följt av en kort WOD och sen tyngdlyftning. Igår hade jag ju tänk att kanske vila nu på kvällen eller köra yoga istället, men tog mig iväg till gymmet ändå. Kanske lite för att jag hade kompensationstankar efter lunchen eller för att jag verkligen ville? På vägen dit tänkte jag vända flera gånger, men väl där gick det bra och lätt. Det kändes verkligen roligt att träna! Jag hade ingen prestationsångest inför passet utan körde bara det jag var sugen på och åkte där ifrån med en skön känsla i kroppen.

Dagens träning blev alltså:

1. mellan 05:00-07:00 (crossfit - konditions inriktat)

2. mellan 09:30-11:15 (cykel + tyngdlyftning och styrka)

3. mellan 15:30-17:00 (cykel, kort WOD och tyngdlyftning/styrka)

Efteråt hade jag svårt att bestämma om jag "bara" skulle äta gröt igen eller om jag skulle laga något mer ordentligt (lax+ris). Bråkade med tankarna ett tag tills jag till slut bestämde mig för lax, och i samma sekund som jag började laga mat kom min kille hem (för tidigt). Så det kändes som att det verkligen var meningen att jag skulle äta ordentligt, för han hade aldrig accepterat att jag åt gröt till middag.

Nu sitter vi i soffan och chillar efter en lång dag. Tre träningspass, städning hemma och matlagning. Hann inte med någon eftermiddags-vila heller som jag hade planerat att ta. Men det gör inget, kanske hinner imorgon?

Planen för imorgon ser ut så här:

1. träning + frukost

2. arbetsintervju kl 10:00, tänkte gå en sväng på stan efter det och bland annat köpa ceasardressing från ett café som jag ska ha till middagen

2. lunch och vila

3. 14:00 - träningspass nummer 2

4. 18:00 middag och mys hos mig med tjejerna <3

Likes

Comments

God kväll!

Landat i soffan ännu en gång efter en lång dag med skola, träning x 2 och en mysig förmiddag hemma med min kille. Började som vanligt min måndag med ett långt crossfitpass klockan 05:00, sedan hem för frukost (stor skål gröt) innan jag åkte till skolan. Idag var det intro till den nya kursen och vi var bara där mellan 09.00-11:00. Sen åkte jag hem för att äta lunch och tog en promenad med Viktor innan jag drog iväg på träningspass nummer 2. Men fokus på tyngdlyftning (teknik), knäböj och avslutade med 2 kortare WODar. Sen raka vägen hem till middag i form av gröt, var för hungrig för att laga något ordentligt. Men smetade på en rejäl klick jordnötssmör, toppade med nötter och mandelmjölk plus att jag tog ett ägg till så det blev en bra måltid ändå. Mätt som sjutton efter iallafall...

Tänkte dela med mig lite av hur kommande vecka ser ut för mig, är positivt inställd till hela denna vecka. I vanliga fall brukar jag få ångest av att ha saker inbokade i veckorna, men just nu känns det bara roligt:

Tisdag - jag håller pass på gymmet plus att jag ska köra min egen träning så är väl där mellan 05:00-07:00, sen blir det frukost och sedan kör jag pass nummer 2 vid 09:30. Efter det blir det lunch och kanske en lunchvila hemma. Sedan måste jag städa och handla innan jag kör pass nummer 3 vid 15:00-17:00. Sen hem, middag och sova. Kanske kommer byta sista passet till yoga istället mellan 16:30-18:00

Onsdag - morgonträning som vanligt. Sedan frukost och sen ska jag på arbetsintervju kl 10:00. Sedan ska jag hem och äta något, vila en stund och vid 14 ska jag köra pass nummer 2. 18:00 kommer två vänner hem till mig på middag så jag ska försöka vara hemma vid 16:30/17:00 för att hinna förbereda mat/myskväll.

Torsdag - morgonträning som vanligt. Sedan ska jag till skolan mellan 09:00-14:30 för att först plugga och sedan göra in om-examination. Jag ska såklart ta med och äta lunch i skolan. På kvällen tänkte jag antingen vila eller köra yoga 16:30.

Fredag - morgonträning, frukost, förmiddags träning eller promenad, äta/vila/plugga. Sen på kvällen ska jag och några andra tjejer från gymmet träna ett pass ihop och sedan gå och käka hamburgare! MUMS!

Lördag - sovmorgon! Sen träning och häng med min kille resten av dagen. På kvällen ska vi gå ut och äta tillsammans med två andra par på ett nyöppnat ställe här i stan (yes, två middagar ute på raken)

Söndag - sova, vila och ta det lugnt (om jag kan). Ska verkligen försöka vila hela dagen och inte boka in några träningspass.


Jag hoppas verkligen att jag kan njuta av att umgås, äta och hänga med mina vänner/nära och kära denna vecka. Jag vill inte behöva gå runt med ångest innan eller efter sådana saker. Min målbild är ju att kunna leva ett helt vanligt liv där jag gör vad jag vill, äter vad jag vill, när jag vill utan att få ångest eller behöva "kompensera". Ser fram emot utmaningarna och ser fram emot att äta massor av goda saker och träna massor av sjukt jobbiga pass

Likes

Comments

Hej!

Har landat i soffan efter en helg bestående av träning, träning, träning, lite jobb och mer träning. Igår (lördag) körde jag först en promenad på morgonen följt av ett gympass på ca 2 timmar med både Crossfit och styrka. Sedan skulle jag och min kille egentligen ut och äta, men han fick en inbjudan till 25års fest så istället för date-night var han med sina kompisar och jag drog av ett till gympass innan jag drog till jobbet och jobbade 16-22 istället. Pass nummer 2 blev 20 minuter på cykeln, följt av lite teknik och sen 30 minuter lång WOD.

Idag startade jag dagen med en löptur innan frukost. Efter frukost åkte jag direkt till gymmet och körde två långa WODar + lite styrka/teknik efter. Var där läääääääänge, mellan 09:20-12:30 nästan. Men då räknar jag med en fikapaus (aka lunch, smörgås + gainer) plus att jag städade hela boxen innan jag drog hem.

Efter träningen åkte jag och handlade, hämtade en del matvaror hos mamma och pappa, förberedde middagen och sen vilade jag en stund i sängen innan jag drog iväg på helgens sista träningspass (som jag övervägde att skita i för jag var rejält trött och hungrig eftersom det blev sådan liten lunch). Men åkte iväg iallafall och körde en 40 min EMOM med endast recovery/gymnastik övningar och avslutade med lite styrka för baksida lår och bålen. Blev nöjd med passet och åkte hem och kunde äta med gott samvete.


Jag förstår att det inte är optimalt att träna så många timmar på en dag (speciellt när jag inte åt speciellt mycket) men ändå är det någonting i mig som blir så otroligt tillfredställt när jag gör så. Jag tog ut mig till 100% på träningen idag och svettades konstant, åt lite till lunch (och ett äpple däremellan), nyttig (men rejäl) middag och ändå är jag inte nöjd. Jag hade kunnat vara med "strukturerad" med min styrketräning, jag kunde ha ätit godare och lite nyttigare middag, etc etc.. Min hjärna fortsätter att kommentera minsta lilla "fel" istället för att vara nöjd med mig själv idag. Jag blir ALDRIG nöjd.


Jag ska iallafall försöka boka in roliga saker som händer i veckan. Bland annat lunch med mormor på tisdag, middag hos mig med tjejerna på onsdag och kanske träning + middag med de andra tjejerna från gymmet på fredag. Jag ska också se till att inte strula till denna vecka med massor av hetsätning och destruktivt beteende.

Mål inför denna vecka:

1. äta ordentligt varje dag

2. träna SMART! (dvs inte som i helgen)

3. njuta av god mat ibland och ibland äta bara för att få i mig tillräckligt med näring

4. få till en lunch med mormor och en middag med någon/några kompisar

5. inte jämföra mig och sätta mina prestationer i förhållande till andra, bara fokusera på mina mål, hur min kropp mår för dagen och vad jag vill/kan göra

6. "bara för att någon annan är stark betyder inte det att jag är svag" är mitt nya måtto, jag måste lära mig att inte jämföra mig själv och mina handlingar med andra

Likes

Comments

Hejsan!

Dagarna rullar på och tiden springer iväg. Samtidigt går det långsamt. Jag önskar det var flera veckor, månader och år sedan jag hetsåt senast. Men tyvärr är det bara 4 dagar sedan. Men fyra dagar är fler än inga dagar och jag är stolt över att jag inte hetsätit något sen i måndags.

Igår (torsdag):

- träning nr 1

- praktik 07-15

- träning nr 2

- plugga/äta/mysa med min kille

Idag:

- träning nr 1

- frukost/plugg

- träning nr 2

- lunch/plugg

- tenta 15:00

- träning nr 3

- middag/soffhäng

Ja. Typ så har mitt liv sett ut de senaste dagarna. Upp 04:30, träna, plugga, äta och jobba/praktik. Jag tycker ju egentligen om att ha fullt upp på dagarna eftersom tiden går snabbare och jag känner mig mindre värdelös. Önskar bara att jag kunde hitta på lite andra saker än träna eftersom de gånger jag inte orkar träna får jag alltid ångest och risken för hetsätning åker upp till ca 110%.

Blev bjuden på chokladbollar idag på gymmet. Tyvärr vågade jag inte smaka, men jag vågade inte tacka nej heller.. Så jag tog med mig två stycken hem. Vi får väl se om jag kan ta modet till mig och äta dom på ett normalt sätt eller om det blir offer för en ny hetsätning. Än så länge är jag varken sugen eller känner mig orolig för att det kommer att hända.

Nu ska jag släppa datorn och mysa med min kille innan vi hoppar i säng - ÄNTLIGEN SOVMORGON!

Likes

Comments