Hej hallå! förlåt för den dåliga uppdateringen men jag har haft fullt upp med att leva livet hahah. sedan vi kom till Cairns har det hänt mycket. Men börjar med det bästa, och det är att Amanda också är här! Vi jobbade tillsammans på Ica för två år sedan och har inte setts sen dess, förrän nu, här på andra sidan jordklotet! Så vi bestämde oss för att i söndags hyra en bil och leta upp Vattenfall!

som ni förmodligen ser så hade vi en helt fantastisk dag, kommer minnas denna dag länge! sedan på kvällen så hämtade vi upp Linnea och åkte till Palm grove, en strand ungefär 20 min utanför Cairns. Man får ju inte båda i havet i Cairns pga, krokodilerna. Men dom här en väldigt bra lagoon här som man kan svalka sig i!

Hej! nu är vi åter på land igen och har faktiskt också hunnit med nattbussen upp till Cairns! Vi kom tillbaka från båten igår morse. så vi har alltså spenderat två nätter och två dagar på havet. första dagen hade vi jättefint väder, strålande sol, vinden var minimal, så då var det riktigt roligt att hänga ute på däck. Vi fick även snorkla, dock var det revet väldigt förstört av cyklonen förra året. men såg ju lite iaf!

andra dagen var det storm. det blåste och regnade vartannat. Det var även då vi besöka den kända platsen whitheaven beach, var ju dock inte så roligt pga vädret men vi fick göra det bästa av det! Vi snorklade även på eftermiddagen och det var så häftigt! fiskarna var överallt! man blev omringad av dom och man råkade nudda dom när man simmade! ni kan se det i videon som jag länkar här under!

annars är jag nöjd även denna trip på vattnet, det räckte med dom där dagarna, nu laddar vi och ska se vad Cairns har och erbjuda!

Tänkte att jag skulle uppdatera er om läget. Vi befinner oss alltså i Airlie beach, en stad vid Whitsundays öarna. i Måndags eftermiddag började vi våran 17 timmars långa bussresa uppåt. Vi kom fram tisdag morgon och var helt slutkörda, jag har också haft en förkylning som nu är nästan borta. Så här i Airlie beach har vi i princip inte gjort något alls. Jag gjorde min skydive igår morse annars så har vi bara chillat på hostelet och vid lagunen som man kan bada i här.

Annars så laddar vi inför vårat äventyr som vi ska på imorgon, vi ska nämligen spendera två nätter/tre dagar på en båt runt Whitsundays öarna!

Idag mina vänner har jag gjort något som jag har längtat efter att få testa, nämligen hoppa fallskärm!!! 15000ft, jag var först ut, så sjukt häftigt!!

Hej! nu har jag äntligen knåpat ihop filmen från K'gari, Fraser Island! Men först, lite information och bilder från den underbara ön som vi spenderade 3 dagar och 2 nätter på!

Fraser Island, ursprungligt namn av Butchullafolket är K'gari, som betyder Paradis, är den största sandön i världen, beläget utanför Australiens östkust, Queensland. det är okänt hur länge ön varit ockuperad av Aborginer av släktet butchella, dom tror att det är mer än 5,500 år sedan. Men år 1770 seglade captain Cook och döpte den då till great Sandy Island. Namnet var dock inte långvarigt då år 1836 blev captain James Fraser och hans fru, Eliza fraser strandade på ön. James dog liksom alla i besättningen, utom Eliza Fraser. som då var i aborginernas händer, dom hjälpte henne och löt hon leva med dom, om hon drog sin lott och hjälpte till, vilket hon inte behagade och tyckte det var slaveri, 6 veckor senare blev hon räddad.

6 månader senare var hon nygift, bosatt i England och levde på att berätta historier, som blev värre och mörkare för varje gång, om just aborginerna och ön. Vilket då gjorde att ön fick ett nytt namn, Fraser Island.

Utsikten från indian head, där captain Cook först såg Butchella folket. Troy, våran guide för helgen står och berättar historian om just K'gari.

När väl Europa folket började invadera ön var det dödsdömt för Butchella folket. Dom blev mördade, slavar och nästan utdöda. År 1904 lämnade dom resterande ön och bosatte sig på fastlandet. År 1930 blev ön känd för turismen och som tur är år 1992 blev ön deklareras en world heritage site och nu jobbar alla lokala och utomstående att bevara ön så bra som  möjligt!

Här besöker vi lake Wabby, en inlandssjö omgiven av sanduner, det var otroligt härligt att ta ett dopp där och sedan fick vi lära oss att kasta bumerang!

Maheno wreck, opererade i många år mellan Sydney och Melbourne, tills den gjordes om och sattes in i första världskriget. gick på grund 7 juni 1935 efter ha blivit såld till Japan. sedan dess var det suttit fast där och det man ser på bilden är översta däck!

Det här är sk, champangepools, en naturligt formad pool av havet, där det inte kommer in några farliga fiskar/hajar, maneter osv. formad för flera hundra år sedan!

Lake Mckenzie, en regnvattensjö som Butchella folket tog dricksvattnet av, dom ville hålla den så ren som möjligt så ingen, absolut ingen fick bada i den. så himla fint och vattnet var väldigt klart!

wanggoobla creek, hör var det en helig plats för butchella folkets kvinnor, dit fick absolut inga män gå.  vattnet är så rent så man kan dricka det.

Eli creek. här spenderade vi några timmar i det svalkande vattnet. Man kunde även dricka detta vatten!

Och till sist, filmen!

Hej på er där hemma, här har vi haft fullt upp med fantastiska dagar!

I fredags så åkte vi nämligen till världens största sand Ö. K'gari aka Fraser Island. Vi spenderade hela helgen där, tänk er själva, man är en grupp på ungefär 27 personer, otroligt härliga människor, campar, ingen täckning på telefonerna, ser soluppgång och solnedgång. Och det bästa av allt, besöker FANTASTISKA platser med otroligt mycket historia bakom sig.

Jag ska berätta mer om ön när jag har klippt ihop en film, är alldeles för trött nu.. Men här kommer några bilder!

Hej Hej! här är allt bra! för två dagar sen, i tisdags, gick Jag, Linnea och en tjej från Canada/Jamaica costal walk runt Noosas nationalpark. tog ungefär fyra timmar men  vi stannade på två ställen och badade också! väldigt härlig men varm dag!

Hej, nu har några dagar gått, dock har vi inte gjort något speciellt. hängt på stranden, badat massor, hängt på hostelet och så var vi ut i Lördags med grabbarna som vi bodde med. vi gjorde en så kallad pubcrawl, vilket betyder att man besöker 4 olika slags klubbar och går med en stor grupp! roligt avslut i Surfers!

Idag, Måndag, har vi förflyttat oss uppåt igen, nu befinner vi oss i Noosa. här ska vi stanna tills på fredag!

Hej Hej! hoppas ni håller er varma i kylan! om inte så kan jag skicka lite värme härifrån för här finns det i överflöd! varit ungefär 40 grader idag😥

Jag vaknar så himla tidigt nuförtiden, ungefär mellan 06-07 här, så jag har börjat varje morgon med en härlig morgonpromenad, roligt sätt att se staden man är i och skönt att bara promenera!

Annars har vi bara hängt på stranden igen, badat i dom massiva vågorna! nästan så man blir lite orolig ibland om man ska slukas av havet, så himla starka underströmmar!

Ikväll så vet jag inte riktigt vad vi ska göra, ska nog iväg och ta en öl om Linneas huvudvärk blir bättre, annars så ska vi köra all in imorgon på pub crawl!

Hej Hej! nu har vi förflyttat oss igen, denna gång längre ut mot kusten gentemot Brisbane. vi är nämligen i Gold coast, Surfers Paradise. Jag håller verkligen med namnet, för det är verkligen ett paradis, en lagomt stor stad som ligger precis vid havet, palmer lite här och var och fantastisk lång och fin strand som man varken ser början eller slut på.

Sen vi kom hit så har vi mest egentligen bara hängt på stranden och badat i dom sjuuuukt stora vågorna. funderade på om jag skulle ge mig ut och surfa, men kändes inte tryggt,  då vill jag ha någon mer med mig 😅

nu ska vi hänga här hela helgen innan vi rör oss vidare igen, tror vi mest kommer hänga på stranden, men det klagar vi inte på direkt 😉