Resor, Livet

Två veckor i Thailand nu och vi börjar få in lite rutiner! Varje dag börjar med frukost, helst på stranden, ett dopp i havet och sen en fruktshake på det. Det är så varmt och skönt här men man får passa sig så man inte bränner sig... Hade tänkt sola idag men såg att hela min mage brändes när vi var ute igår.... Vi har precis checkat in på The Dearly här på Koh Tao och det är sååå fint! Lyxigt för att vara ett hostel med pool och gratis yogaklasser!

Idag var det första regniga dagen sen vi kom till Thailand så blev mest att vi hoppade mellan olika caféer och restauranger hela dagen... Hahah aldrig varit så mätt! Måste tipsa att om ni åker till Thailand så käka på små hål i väggen istället för vanliga restauranger. Maten är så mycket billigare ( ca 50-80 baht, dvs 10-12 kr) och såååå mycket godare! Vi käkade middag på ett ställe vi var på häromdagen som dessutom hade de godaste shakesen 😍! Bilder dock från frukost + vår lunch på The Dearly. Nu ska vi kolla film och sen blir det sova för imorgon ska vi på yoga kl 07....

Resor, Livet

Vi har nu spenderat tre nätter på Tiki Tiki Hostel på ön Koh Samui och precis bytt till ett nytt - Chill In för ytterligare två innan vi drar vidare till Koh Tao. Båda rekommenderas starkt om ni är här, ligger precis vid vattnet! Jag och Lovisa trivs så bra här och att hänga på stranden är det bästa som finns. Vi lovade varandra att vi under de dagar vi var här skulle vi endast slappa, något som vi levt upp till ganska bra. Mango till frukost på stranden, kokosnötter och smoothies. Pad thai på vårt stammisställe och häng med de andra som vi bott med.

Vi har hittills även hunnit med att besöka en hemlig buddhaträdgård (ska ladda upp ett inlägg om det också) där vi på vägen blev jagade av hundar och fick hitchhike:a med en turistbuss. Imorgon bitti har vi även, ganska spontant, bokat in oss på en session i Muay Thai, dvs thaiboxning! Spännande! Nu ska vi käka middag med vår rumskompis från Tiki Tiki innan vi skiljs åt imorgon.

Skryter lite med dessa bilder, hoppas det är ok?

Puss puss från värmen!

Dagen i bilder!

Första dagen med sol och vi tog prommis till the Reclining Buddha med lunchstopp vid ett litet gatukök och käkade så god pad thai! Vi hann även med en fika vid Chao Praya - floden. Nu har vi bokat bussfärd till Koh Samui som avgår imorgon bitti och ska strax ut och äta lite middag innan det blir till att packa!

Puss

Resor, Livet

Tillbaka på vårt hostel efter en heldag på stan! Vi gick runt på Chatuchak Market hela dagen och fyndade lite smått. Åt dessutom så god kokosglass! Därefter åkte vi in till centrum av Bangkok och kollade i butiker, båda alldeles för trötta... Nu ska vi strax ut och käka middag med några rumskompisar och sen ska Lovisa och jag kanske gå och ta en drink! Puss puss

Vår frukost imorse!

Vi hörs sen puss puss bloggen

Hej!!

Landade i Bangkok för ett par timmar sen.... Vi skippade kylan i Kina där vi egentligen skulle stannat tre veckor och bestämde oss i förrgår för att sticka hit!

Vi bor på ett så trevligt hostel som heter Niras Bankoc Cultural Hostel och ligger nära Khaosan Road som är THE backpackerställe. Så många trevliga barer och restauranger! Dessutom har vårt lilla hostel en egen liten coffeeshop mmm!

Vi bor i ett mixed dorm ( såklart är alla där män men de verkar trevliga iaf) och har tydligen gått och lagt sig allihopa så tidigt så jag och Lovisa sitter i lobbyn och snackar med nattreceptionisten och kollar boende på lite andra ställen i Thailand. Vår trip kommer nog se ut som följande nu:
1 vecka på Ko Chang + 1 vecka på Koh Tao och sen tillbaka till Bangkok för att resa till Bali! Där vi även ska möta upp min pojkvän och hans kompisar ett par dagar!!! Sen Vietnam!

Lite bilder från idag! Vi är kära i Bangkok redan! Maten, människorna, utelivet!!

Imorgon blir det marknad, vi ska ta med kameran då så blir väl lite trevliga bilder!

Hörs!

Resor

Från när vi var i den Förbjudna staden!

Rolig historia var att vi frågade om vägen till Förbjudna staden på tunnelbanan och en man sa att han skulle dit och kunde visa oss vägen. Så vi tog sällskap med honom dit och han visade oss vart vi kunde ta bilder (även hur man posar för bilder i Kina - dvs med peacetecknet...) osv. Han var superkulig och kommunicerade med oss på knackig engelska och en translateapp haha!

Superfint i Förbjudna staden, kallt som f*n men soligt iallafall. Tydligen rymmer stället 9999 rum där 24 kejsare bott! Arkitekturen är så fin med massa detaljer!

Haha så roligt också jag och Lovisa var typ kändisar i Beijing. Så många som smygfotograferade oss och kom fram och ville ta bilder. Vi gjorde en goprovideo i Förbjudna staden och om man kollar på den ser man tre personer som följer efter oss för att sedan komma fram och säga hej hihih..!

Det var Beijing iallafall! Nu har vi hamnat i Shanghai efter 6 timmars tågresa så vi ses i inlägg härifrån!

Pussar

Wow!!

Hörni!! Vi vandrade på Kinesiska Muren!! I förrgår åkte jag och Lovisa på en guidetur till muren med ca 25 andra från vårt hostel. Det började med frukost tillsammans vid 07 och sen bar det av! Väl där så var det svinkallt och jag trodde inte ens jag skulle klara av att va ute. Men solen tittade fram och värmde lite sen. Det var så vackert och alldeles klart så man såg så långt. Utsikten var helt otrolig över Kinas berg och muren som slingrade sig längs med. Vi gick superlångt bort förbi den nya delen som byggdes på 80-talet till den gamla från 1300-talet där träd och buskar växt upp i muren! Vi har filmat massa med vår GoPro så ska se om jag kan få upp en video här?!

Så himla häftigt och helt fantastiskt att gå längs med! Däremot var det såååå många trappor helt sjukt hur branta vissa var också så blev lite träningsvärk dagen efter...

Ser ni hur fint??? Puss puss 💕

Livet, Resor

Vi landade igår morse vid 08 och möttes av ett soligt men iskallt Beijing. Utan internet och utan karta så lyckades vi, efter att ha frågat människor överallt, komma till vårt hostel. Verkligen utmattande att gå runt och släpa på ryggsäckarna och inte veta vart man ska och endast fått 40 min sömn på 24h... Väl här kändes allt ganska överväldigande. Nästan alla sociala medier är blockade här i Kina så med andra ord finns inte Instagram, Facebook, Snapchat och inte ens Google. Så vi kände oss väldigt isolerade... Dessutom är vi i princip de enda turisterna här och ingen kan engelska... Vi tog iallafall senare en prommis längs shoppinggatan och till en jättekonstig saluhall innan vi bestämde oss för att käka en tidig middag vid 1630. Med det avklarat drog vi oss tillbaka till vårt hostel och kände båda att vi redan var lite trötta på kylan och att känna sig så utanför i en stad, tror mest vi kände av kulturchocken.

Tillbaka på vårt hostel mötte vi en kille som sa att vi kunde ladda ner en VPN som typ tar sig förbi ”The Great Firewall of China” så att man kan använda västerländska medier. Med det fixat kändes allt lite lättare och vi kunde kolla upp tågbiljetter och äntligen se på en karta vart vi var! Redo att sova så tidigt som kl 20, gick vi och la oss. Men tror ni inte jag vaknar redan efter 4h pga av jetlag.... Sov 5h och vaknade sen vi kl 05 ugh. Somnade om efter ett långt tag som tur var och nu har vi käkat mysig frukost/brunch på rummet som vi var ute och handlade. Idag väntar Temple of Heaven och shopping!

Bilder från förmidaggens frukostäventyr samt dess resultat!

Vi hörs!

Kramis

Resor

Det börjar närma sig nu. Har haft riktig resfeber i ca två veckor. Så pass mycket att jag knappt kan prata om resan. Är hur taggad som helst men också jättenervös och lite rädd. Det är svårt att förstå att det händer och det känns jobbigt att lämna allt i tre månader. Har hur som helst blivit klar med det mesta som jag ska fixa inför resan, har lite malariatabletter att hämta ut men annars är jag redo. Tänkte gå igenom lite hur vår resplan ser ut samt vad jag har med mig i detta inlägg för det är trots allt bara EN VECKA KVAR! Ville skriva av mig lite eftersom det är så mycket som snurrar nu och är typ helt stirrig och kan knappt koncentrera mig...

RESPLANEN SOM SER UT SÅHÄR UNGEFÄR:

Slutet av februari: Laos -> Vietnam

Slutet av mars kanske: Vietnam -> Bali

April: Bali -> ingen aning

Som ni ser är Kina, vårt första land att besöka, ganska så planerat där vi har satt ut våra huvudstopp och ungefärliga datum för dem. Sen får allt bli lite som det blir efter Bangkok, och ni får jättegärna komma med tips om ni varit ute så här eller besökt någon härlig plats i Kina + Sydostasien som ni rekommenderar!

PACKNINGEN

Denna är svår eftersom jag har en tendens att överpacka.... Har en ryggsäck från Fjällräven "Abisko" på 55 liter som ska fyllas och jag kan säga att även om jag bara precis börjat packa den så är den nästan full. Hur får man plats??

Jag kommer antagligen att under resans gång ändra mig gällande vad som är viktigt att ha med sig på resan men här kommer iallafall några utav de saker som jag packar ner och som jag tänker är bra att ha:

- Impregnerat myggnät
- Packpåsar (allt tar mindre plats!)
- Minneskort till systemkameran med wifi (kommer inte ta med min dator men kan på så sätt ändå föra över de fina bilderna från kameran till mobilen och ladda upp dem här!)
- Lonely Planet guidebok (på bilden ovan) där allt står
- Minihögtalare
- Actionkamera (finns en på Clas Ohlson för 599:- som vi köpte som verkar superbra! Återkommer med en review.)
- Vätskeersättning
- Fickkniv
- Liten handduk i ett tyg som torkar snabbt

Återkommer troligtvis under resans gång med fler saker!

Som sagt, just nu så känns det bara overkligt och jag går runt och är lite nojig hela tiden. Jag har dessutom bara det senaste året blivit väldigt flygrädd efter en jobbig flygning med turbulens nån gång så det är något som också känns lite jobbigt. Annars vet jag att det kommer bli hur bra som helst och att resa med min bästa kompis kunde inte bli bättre. Det suger dock att lämna min pojkvän, vilket är det som känns allra mest just nu... Men aja, allt blir bra!

Vi hörs senare! Kram

Freja

Livet, Resor

Hemkommen igår från fyra nätter i Rom med min fina pojkvän. Vi hade seriöst den drömmigaste resan med sommarväder alla dagar och massor av god mat och gott vin. Det blev en väldigt spontan resa som vi bokade för bara två veckor sedan som en liten getaway innan jag åker i väg till Asien i hela tre månader. Helt sjukt hur snart det är nu... Rom var hur som helst en perfekt start på det utomlandsliv jag kommer leva nu de kommande tre månaderna även om detta kanske var något lyxigare...

Rom rekommenderar jag alla att åka till!! Så romantiskt, mysigaste människorna och helt fantastisk mat. Vi levde som i en film. Det är svårt att sammanfatta resan men tips nummer ett är iallafall att promenera överrallt! Vi tog inte taxi eller public transport en enda gång och gick alltså istället överrallt. På så sätt hittade vi de bästa restaurangerna, små hål i väggen och de vackraste utkiksplatserna. Vi snittade 20 000 steg per dag så det gjorde att vi kunde orka med både pasta och pizza under samma måltid...

Här kommer lite bilder.

Café Tiberino - på ett litet torg precis vid floden.

Eftersom jag ska åka iväg tre månader nu så tänkte jag skriva lite inlägg om det också samt självklart uppdatera därifrån! Så håll utkik <3