Misset færge, og strandet på havnen; Alt du skal vide når du besøger Den Gamle By i Århus!

Jep jep, jeg skriver nu igen et indlæg som inkludere at have misset noget! Denne gang mine damer og herrer, var det altså færgen. Hvad ellers? Jeg har jo prøvet fly, bus, tog osv, så nu måtte det ske.

Igår skulle min mor, Minell og jeg en tur i Den Gamle By i Århus, som jeg aldrig har været i, før, og vi besluttede at tage færgen over som gående fordi det koster en mindre bondegård med bil. Alt er godt, vi kører mod færgen på Odden, og da vi ankommer parkere vi og ser man skal BETALE for at holde parkeret! Jeg er i chok. Altså vi er på ODDEN! Me jaja, der er jo INTET her i livet der er gratis, så måske burde jeg ikke være blevet så forarget. Men ihvertfald så tager det 100 år at få downloadet appen man skal bruge til at parkere med, og da det er gjort skynder vi os mod indgangen. Hverken min mor eller jeg har prøvet at være gående på færgen før, og det vil altså sige vi så kommer for sent og de har lukket for passagere... Der er jo intet at gøre, andet end gå ned og hører om vi kunne komme med næste færge 😅

Som I kan se her, så kom vi heldigvis afsted, selvom jeg var klar på bare at tage hjem- det regnede og var intet mindre end skidekoldt, og sådan noget er bare for meget til mit temperament 😂

Men hende her den lille ville selvfølgelig gerne afsted- så afsted kom vi.

Vi var da også kun lige landet i havn, da næste problem opstod- mor havde set man kunne tage bussen til den gamle by, men da vi spurgte på havnekontoret var det åbenbart meget mere kompliceret, på trods af, at byen kun ligger få kilometer fra havnen. Så vi måtte tage en taxi, som jeg bestilte via en app, som også voldte problemer😅 Når, endelig fremme og foran os var en KÆMPE kø! Ja, der var selvfølgelig 10.000 andre der havde fået samme ide, men køen gik heldigvis hurtigt. Desværre skulle alle de mennesker jo ind i landsbyen, hvilket betød der næsten ikke var til at komme rundt 🙄

Det koster 135 kr at komme ind pr voksen, børn under 17 år er gratis. Så inden vi kom ind i byen, med det vi betalte for taxi 140 kr for 6 minutters kørsel og tilbage til færgen igen, så kunne det godt have svaret sig at tage bilen, hahah!

Når, men der er virkelig hyggeligt i Den Gamle by! Her i juletiden er der sat små boder op med diverse ting, julemarkeder, hestevogne osv. Helt bestemt et besøg værd, men også en bøvlet og kold fornøjelse 🥶

Vi spiste lidt frokost på en lille hyggelig cafe udenfor Den Gamle By, der hedder Cafe Folkeven in case af at nogle skal derover.

Man kan egentlig godt gå frem og tilbage fra færgen, men fordi de var så koldt og småregnede tog vi en taxi igen. Så stod vi ellers der og ventede på færgen, og der skete ingenting. Den der indgang man skal igennem, blev ved at være lukket, og så var der altså kun 7 minutter til færgen skulle sejle, så det kunne da lige passe vi ikke kom med igen! En sød dame, som jeg tror arbejder på færgen, så v i stod og ventede og ringede ind på færgen så der blev åbent. Pyha! Det er da også typisk at det ikke var på vej afsted det var sket, så havde vi jo sagtens kunne nå det.... Men vi havde en hyggelig men dyr tur , og barnet var en hel del mere tålmodig end fru Clausen her😅

Gode råd til besøg i den Gamle By:

-Man skal tjekke ind på færgen mindst 10 minutter før afgang som gående (anede jeg ikke) - ved ikke med bil?

-Billetter til færgen koster 149,- pr person pr vej, ved køb mindst dagen før! Køber man på dagen koster de 349,- pr person pr vej!!

-Der går ikke nogle direkte busser fra færgen til centrum, der skal man med tog, eller også skal man gå. Der er ca 2,5-3 kilometer.

- Ta´højde for kø, og ta´måske en mad med. Der er ikke rigtig noget mad der er værd at spise derinde, medmindre man er til æbleskiver eller pølser. Man kunne også få smørebrød, 3 styks 115 kr!!

God fornøjelse, der er mega hyggeligt, og sjovt at se tilbage i tiden. En del af mig kunne godt tænke sig at prøve at leve sådan en uges tid.🤷‍♀️