Bokrecension #56 - Birgitta Andersson

Fängslande Kärlek av Birgitta Andersson

Carina och Marit har avtjänat långa straff på kvinnofängelset Hinseberg. Carina för mord på sin man och Marit för knarksmuggling. Den kuvade tvåbarnsmamman Carina och den hårdhudade gangsterdrottningen Marit har blivit kära i varandra och inlett ett förhållande. De hoppas att de en dag ska få ett harmoniskt liv i frihet, men vägen dit är inte spikrak. När Marit muckar stjäl hon en miljon kronor i cash och ett kilo kokain från sin pappa som är en ökänd knarklangare och råbarkad maffiaboss. Och honom blåser man inte utan att det blir konsekvenser. Med det dyrbara bagaget ger sig kärleksparet ut på en svindlande och halsbrytande flykt för att undkomma vedergällning. Det blir en katt-och-råtta-lek genom samhällets alla grupperingar och de jagas av såväl gangstrar som poliser och sina egna demoner där allt handlar om att överleva, dö eller hamna på kåken igen.

Min recension:
Vill först berätta att Birgitta har ett förflutet som narkoman och prostituerad. Hon har tillbringat sexton år bakom lås och bok och i pressen omnämndes hon som Sveriges gangsterdrottning. Det epitetet skäms hon över i dag. Desto stoltare är hon för att numera kunna kalla sig författare. Jag läste henne debut i självbiografin Blondie som hon skrev när hon var 67 år. Så kändes självklart att även läsa denna boken av samma författare. Fängslande Kärlek är en fiktiv historia men Birgitta har tagit händelser utifrån hennes erfarenheter också om jag har förstått det rätt. Förvisso har jag aldrig tagit droger, suttit eller besökt ett fängelse men det känns ändå som att boken beskriver allt väldigt bra, på ett trovärdigt sätt. Birgitta har ett bra och beskrivande sätt att skriva på, hon gör allt väldigt spännande. Bra karaktärer och många spännande händelser som gjorde att jag hade svårt att låta bli boken, läste klart den ganska fort med andra ord. En bra bok!

Puss & Kram

Fröken Rödlök