Smålagsspel som konditionsträning?

Nu till något som jag varit motståndare till, nämligen tränare som tycker att man bygger en stark och bra grundkondition på smålagsspel.
Sedan ca 15 år tillbaka har jag jobbat efter ett schema som friidrottstränarna jobbat med i Storbritannien med sina löpare på 800 och 1500 meter.
Dom seniorlag som jag tränat under dessa år har alla fått uppleva detta och jag har även kört det på ungdomslag jag haft.
Jag har naturligtvis varit väldigt nöjd med resultatet eftersom jag fortsatt med det och grabbarna har uppskattat det, kanske inte just då vi kört det, men efteråt.
PÅ senare år har allt fler tränare gått ifrån långlöpningarna (vilket jag tycker är rätt) och tycker sig se att smålagsspel bygger upp en stark kondition på sina lag.
Det här verkar vara en "innegrej" som jag har jäkligt svårt att förstå.
När jag ställer frågan hur man resonerar blir oftast svaren att håller man högt tempo ger det mycket konditionsmässigt.
Själv har jag så jäkla svårt att förstå det svaret, visst är det kul att lira smålagsspel, i högt tempo blir det lite syra i benen efter start och stopp och visst blir det lite högre hjärta - lunga än vanligt, men därifrån är det LÅNGT till en bra konditionsträning, iaf i min värld.
Vi glömmer professorer och föreläsningar mm i det här fallet, för det är som politik, den ena säger så här och dom som vill tro honom håller med, medan en annan säger tvärtemot i sina studier och dom som håller med honom anser naturligtvis att det är den rätta vägen att gå.

Mitt sätt att jobba med konditionsträningen inför en säsong ser ut så här. (det är alltså detsamma som friidrottstränarna i Storbritannien byggde upp sina 800 och 1500 m löpare).

Start 1:a veckan i februari och slutar 2:a veckan i april.

Under 3 veckor kör vi 8 löpningar på 40 sek i 80% fart och med 20 sek vila mellan varje löpning.
Under 3 veckor kör vi 10 löpningar på 40 sek i 80 % fart och med 20 sek vila mellan varje löpning.
Under 3 veckor kör vi 12 löpningar på 40 sek i 80% fart och med 20 sek vila mellan varje löpning.
Detta köres 3 gånger varje vecka.
Sammanlagt alltså 9 veckors löpning a 3 ggr veckan.

Vissa håller med mig och vissa håller inte med mig utan litar på smålagsspel istället som en grund för sin konditionsträning.
Jag anser att dom har fel, men kan precis som professorer/föreläsare/tränare/tyckare, inte med bestämdhet säga att dom har fel, det kan ingen göra.

Men i veckan gjorde vi en test i vårt U17 lag som jag valde ut som testgrupp för mina ideer och tankar.
Vi spelade 5 mot 5 och hade 3 lag på en plan på ca 35x30 m och en speltid på 90 sek.
Följande visade resultatet.
- Vid vanligt spel var bollen ej i spel i snitt i 17 sek/match.
- Spelarna var delaktiga i spelet i snitt 38 sek per match (spelbara, överflyttningar, bollhållare mm).
- i delaktighet ingick jogg, snabbare jogg och högre fart, men man skulle vara spelbar eller visa försvarsvilja för att räknas.

Med andra ord kan vi säga att matchtiden ändrades från 90 sek till 73 sek bara med att bollen ej var i spel.
Spelarna "agerade matchlikt" under 38 sek med en blandning av jogg, snabbare jogg och högre fart, vilket jag uppskattar till max 7-8 sek maxlöpning under dessa 73 sek som matchtiden fanns.
I min värld fick jag det svar som jag förväntade mig, Man bygger inte kondition på detta men det är en naturlig del att använda i fotbollsträningen.

När vi använde det 3:e laget som väggar runt hela plan ökade vi bollen i spel till 80 sek, man skall även komma ihåg att man då får samtliga spelare igång på övningen.

Ni har säkert andra synpunkter vilket jag accepterar och vissa kommer säkert att hålla med mig, men för mig finns inget rätt svar, bara tankar och övertygelser !!















.e

Gillar

Kommentarer

Fråga
,
Håller till viss del med om att smålagsspel inte bör vara grunden till ens konditionsträning, men ställer mig frågande till varför du valt att efterlikna ett upplägg där idrottaren springer mycket längre sträckor än fotbollsspelare. Det är väl väldigt sällan fotbollsspelare håller i en löpning i 40 sekunder? Bör inte mer "matchliknande" löpningar vara betydligt kortare? Säger inte att din metod är fel, utan undrar mer varför du har valt att följa just det upplägget.
Mackan
,
Själv föredrar jag två grupper där ena gruppen joggar ca 1km i högt tempo och den andra kör teknik, två och två med en boll, körlite volley, passningar, nickar osv tills den andra gruppen kommer och då byter man bara. På så sätt får man lite lungor och teknik på samma gång. Två ggr i veckan. Detta upplägg kräver ingen plan utan endast löpardojor. Körde detta med p99 i GIF när vi bara fick tillgång till plan 3ggr i veckan vid 15 års ålder. De uppskattade träningen då det inte blev ren löpning.
fotbollsscouten
fotbollsscouten,
Till fråga !! Det är just den frågan jag får som motargument av de som kör smålagsspel som konditionsträning, jag ser det så här. Är du van att pressa hjärta - lunga i högre farter under 40 sek, så klarar du av betydligt flera fotbollslöpningar (5-20 m) i följd. I smålagsspel gör du ca 5 st löpningar i högre fart (mellan 5 - 10 m) under 90 sek spel och sedan går du och vilar eller har lätt teknikträning nästa 90 sek. Ju mer jag klarar av löpningsmässigt i hög fart, ju starkare borde jag känna mig i fotbollslöpningar och ju fler borde jag klara av i hög fart på kort tid innan det tar stopp anser jag. Men längre än 40 sek tror jag inte på, då tappar man den där riktigta farten i löpningarna och minskar den här snabba hjärt - lunga klappningarna som kommer i matchlöpningarna. Det här är någonting som jag tror på och det är egentligen det viktigaste och löpningarna tar bara 10-12 min av träningstiden, om man vill göra dom på fotbollsplan.
nouw.com/fotbollsscouten
Hansson
,
Spelar du smålagsspel så tränar du både anaerobt och aerobt med en låg intensitet, fördelen med smålagsspel är ju att spelarna arbetar intermittent vilken i alla fall jag vill komma åt när jag tränar konditionsträning. Andra fördelar är ju att spelarna får träna på sin beslutsfattningsförmåga/speluppfattning under ett konditionspass, det får de inte om de springer ”utanför” fotbollsplanen. Fördelarna med ditt sätt att träna är ju att det är en kontrollerbar miljö där alla blir tvungna att utföra samma uppgift samt att det alltid är tillgängligt om man inte har möjlighet till konstgräs/gräs, under smålagsspel så har spelarna möjlighet att ”glida” med eftersom att man spelar i ett lag. Sen om du ligger på 80% av Hjärtfrekvensen (Hf) så tränar du högintensiv aerob uthållighet under ”sprinter” så utnyttjar kroppen det anaeroba systemet (ca 90% av Hf)
fotbollsscouten
fotbollsscouten,
Hej Hansson. Några fina ord som jag inte förstår, men det stämmer säkert med det du säger!! Precis som jag tidigare skrev så ser jag smålagsspel som en självklarhet inom fotbollsträningen, bl.a genom ett snabbt beslutfattande och olika typer av tex press/understöd som man vill jobba med. Men min synpunkt tycker jag fortfarande att jag inte får svar på, nämligen att det löps för lite i smålagsspel, en försvarare tar några steg i sidled och täcker ytor, man backar hem några meter för att bli spelbar, han springer 7 m efter kanten innan laget tappar bollen och han får jobba hem igen för att ta några steg i sidled och täcka ytor eller kliva fram i press. Vad kommer du åt i den träningen som du anser vara viktig att komma åt? I en drömvärld springer spelarna upp och ner i hög fart och jobbar stenhårt i både offensiven och defensiven, men det fungerar ju inte så. Jo, i en bok om smålagsspel kanske, men verkligen ser ju inte ut så !! Jag har tränat allt från div 2 till div 6 och ner till P14 och aldrig fått känslan av att här bygger vi kondition. Kvaliten i övningen kan vara jättebra, men det innebär ju inte att man därmed löper mycket eller snabbt, det kan bero på passningskvalite, orienteringen på plan, att man visar sig och ger alternativ och även individuella saker som höjer kvaliten. Men jag läser allt ni skriver och jag funderar på sådant som skrivs, alltid intressant med olika teorier.
nouw.com/fotbollsscouten
Hansson
,
Okej, när du tränar smålagsspel så finns det tre olika faktorer som styr/reglerar tempot. Den första faktorn är spelplanens storlek, desto större storlek desto mer kvadratmeter/spelare, den andra faktorn är antalet spelare, desto färre spelare desto fler fotbollsaktioner blir det (generellt) och vise versa. Den sista faktorn är regler, bestämmer man att man ska spela med ett positionsförsvar så blir det en viss intensitet och bestämmer man sig för att spela zonförsvar blir det en annan intensitet. Detsamma gäller om man exempelvis kör med färre tillslag jämfört med fria tillslag så påverkas intensiteten. Syftet med smålagsspelet är ju att spelarna ska klara av att göra flera aktioner per minut (APM), med APM menas det du syftade på, förflyttningar i sidled, sprinter, täckning osv. Möjligheten att bygga kondition med smålagsspel är definitivt likvärdig med löpträning eftersom att det som krävs för att bygga kondition är att du får upp hjärtfrekvensen (Hf) till önskad nivå. Vill man bygga anaerob uthållighet reglerar man så att Hf hamnar på ca 90% vill du bygga högintensiv aerob uthållighet så reglerar man nivå så att man hamnar på ca 80–85% av Hf. Men det är som jag skrev tidigare, det är svårt att se med blotta ögat om spelarna ligger på rätt intensitet under smålagsspel. Det krävs ofta utrustning som pulsband och pulsklocka för att man ska kunna kontrollera nivån. Sen håller jag med dig om att man kanske inte ska förlita sig helt på att bygga kondition genom smålagsspel, på grund av det nämnda problemet. Det är inte heller en fråga om löpning eller smålagsspel utan man kan integrera dem ihop för att bygga upp sitt lags uthållighet.
fotbollsscouten
fotbollsscouten,
Tack för intressant läsning Hansson. Alltid kul att bolla olika tankar och ideer. Men ska jag vara säker på att få med ALLA killar i konditionsträningen så är den löpträning jag beskrev den säkraste, iom att man kan "glida runt på halvfart" i smålagsspel utan någon större löpvilja. Med Pulsband/pulsklocka får man fram tydliga fakta om varje spelares intensitet per match, vilket kanske är det optimala, men det är inte många klubbar som har sådant att tillgå. Skitbra jobbat Hansson och tack !!
nouw.com/fotbollsscouten
Andreas
,
Tack för intressant läsning! Mina erfarenheter säger mig att det går att bedriva konditionsträning anpassad för fotboll genom just spel i olika former. Detta finns det ju stöd för i forskning och samtidigt rekommenderar ju SvFF numera spela i olika former för att utveckla just fotbollskonditionen, så jag ser egentligen ingen anledning att ens fundera över att träna kondition för fotbollsspelare på något annat sätt än med boll.
Jag har aldrig förstått varför man ska utveckla fotbollsspelare genom att träna som friidrottare. Enligt ditt upplägg ska man alltså träna spelarna att springa 80 % av maxfart. Varför då? Vill vi inte ha spelare som gör 100 %-iga fotbollsaktioner med full fart? Och hur kan du veta att spelarna springer på 80 % av sin maxfart och vet du säkert att de kan bibehålla 80 % av maxfart i hela 40 sekunder?
Om du skulle skruva ditt 5 vs 5 spel till att spela i 4 minuter istället för 1,5 minut får spelarna genast en större utmaning i att försöka bibehålla antalet explosiva fotbollsaktioner samtidigt som de tränar löpningar med beslutsfattande (tajming, hastighet, riktning, reaktion osv). Att bollen inte är i spel 100 % av tiden är ju en del av spelet fotboll och där kan vi som tränare göra mycket genom att se till att en ny boll går in i spel direkt när boll är död.
Jag tror det är viktigt att hålla isär begreppen kondition och fotbollskondition. Fotboll är en intensitetssport och inte en uthållighetssport. I fotboll ska du upprepade gånger kunna genomföra explosiva fotbollsaktioner som varar i några få sekunder och du ska klara av att göra dessa under 90 minuter. Genom smålagsspel där du successivt ökar speltiden och antalet matcher samt minskar vilotiden mellan matcherna utmanar du spelarnas FOTBOLLSkondition. Om du samtidigt förklarar för dem att ni ska träna just fotboll i maximalt tempo och varför tror jag inte du kommer uppleva spelare som "glider runt på halvfart". Det är ju trots allt fotboll spelarna älskar.
Urban
,
Spot on!
fotbollsscouten
fotbollsscouten,
Hej Andreas !! Tack för ditt inlägg, det här kan man ju prata här länge som helst. Vi skippar forskning och studier, för det finns hur många som helst som säger olika i dessa frågor, utan det intressanta är ju vad man själv tror på. Som jag tidigare skrivit så tycker jag smålagsspel är en given träningsmetod, det använder vi oss av i varje träningspass, precis som du säger så ger det många positiva saker som inbyggs i spelmoment. Men när vi kommer till maxlöpningar inom fotbollen är dom ju relativt få under en match, jämfört med löpningar på 80%, titta på vilken match som helst på tv eller inom ungdomsfotbollen. Med maxlöpningar räknar jag iaf 15 m och längre. Går vi tillbaka till smålagsspel och enbart tänker konditionsanpassat, då tror jag inte att många kliver av en match på 90 sek till 3 min med att ha tränat hjärta/lunga. Återigen, den spelformen är rolig för grabbarna, den ger mycket rent fotbollsmässigt men den är även relativt bekväm att spela. I själva spelet vill jag ha bollen i spel i så stor grad som möjligt, därav vill jag ha väggar på långsidor (ibland även kortsidor) och bollar hos målvakterna för snabbt igångsättande. I den här spelformen tappar man minst med speltid !! För mig är grunden för att spela/träna fotboll på någorlunda hög nivå just konditionsdelen, från konditionen kommer det du kallar fotbollskondition, utan kondition fungerar inte fotbollskonditionen heller, bensinen finns inte !! Jag är helt övertygad om att du orkar fler 100%-iga fotbollslöpningar om du har jobbat och pressat gränser, både mentalt och konditionsmässigt med längre tuffa löpningar.
nouw.com/fotbollsscouten
fotbollsscouten
fotbollsscouten,
Jag vill även tillägga att Jocke Persson (blev värvad från MFF till Atalanta) sa att på försäsongen körda man "jävligt tuff löpning uppe i de Italienska bergen", vilket alla lag gjorde och Italien har väl varit ett ganska bra fotbollsland, eller hur? Så det går inte att säga att det här är rätt eller fel, utan det gäller att tro på det man gör!! Kommer sedan hela världen fram till hur man bygger bäst grundkondition för fotbollsspelare, ja DÅ kan man ställa in sig i ledet, men det lär man aldrig få vara med om. Men jag tror på mitt, utan tvekan !! men jag säger absolut inte att någon annan har fel heller, för det vet jag inte.
nouw.com/fotbollsscouten