​Hej, hallå och välkomna till min alldeles färska, nykläckta blogg! 

Jag kan tänka mig lite blandade reaktioner när man först landar här. Vissa tänker att det minsann var på tiden - medan andra undrar vad i tusans namn har flugit i mitt huvud, Sophie + hälsa + matlagning, what!? Det beror nog på hur väl man känner mig - vi kan väl säga så här, de som känner mig vet att jag de senaste åren blivit otroligt hälsomedveten och mån om vad jag äter. En typisk lunchlåda för mig innehåller så mycket näring som möjligt och så lite animaliska inslag som möjligt. 

Det hela började med när jag kom igång med träning för cirka fem år sedan och märkte att jag inte fick de resultat jag hoppades på, trots varierade och kontinuerlig träning. I samband med att vilja äta så mycket vegetarisk och vegansk mat som möjligt började vända mig mot en mer plantbaserad matlagning och upptäckte snabbt att det var den puzzel biten som fattades för att nå mina mål inom träningen.

Plant baserad matlagning i mitt kök är hälsosam mat tillagad av ekologiska, oraffinerade livsmedel från växtriket. Jag undviker gluten och raffinerat socker då det finns så himla många andra bra alternativ som ofta innehåller mer näring

När jag komponerar ihop en måltid försöker jag alltid sträva efter följande upplägg: 

Sallad (oftast spenat) + Hälsosamma fetter (tex avocado, kokosolja, nötter), + Kolhydrater (tex pumpa, sötpotatis, rödbeta) + källa till protein (tex. quinoa, bönor, linser). 

Jag strävar efter så mycket variation i mot matlagning som möjligt och spenderar många timmar i köket för att komponera ihop billiga, hälsosamma och lättlagade måltider, genom den här bloggen hoppas jag kunna inspirera någon där ute som kanske vill äta mer hälsosamt men inte vet i vilken ände man skall börja. 

Hoppas ni hakar på denna resa och glöm inte att lämna en kommentar! 

/ S ​


Likes

Comments