Header

(Inlägget innehåller affiliatelänkar)

Hej på er!

Jag vågar nog påstå att vi alla alla använder kosmetik- och hudvårdsprodukter i någon form dagligen. En del är "masskonsumenter" medan andra kanske nöjer sig med en enstaka produkt. Inget fel på det sistnämnda heller, men jag hör till en av dem som använder flera olika hudvårdsprodukter alla dagar. Jag njuter av att också få ta hand om mitt yttre och att både känna mig och se möjligast fräsch ut. Att sminka mig hör också till något jag tycker massor om, men det blir nuförtiden av ganska sällan tack vare min fransförlängning och att jag färgar och formar mina ögonbryn regelbundet.

I slutet på förra året började jag prenumerera på en överraskningsbox från Bette Box med hudvårds- samt kosmetikprodukter som skickas till mig en gång per månad. Erbjudandet var lockande eftersom den månatliga avgiften inte var hög, innehållet i de tidigare boxarna verkade superbra och man kunde ju säga upp beställningen om man inte heller skulle vara nöjd med produkterna. Det var alltså ganska självklart för mig att unna mig själv en present/överraskningsbox per månad till priset 18,90€. Det känns så roligt att få meddelandet till telefonen om att man fått ett paket till posten, men att man inte har någon aning om själva innehållet. Lite som att få en present varje månad liksom.

Nu har jag fått hem tre överraskningsboxar (december, januari, februari), vet hur innehållet kan se ut och kan verkligen varmt rekommendera att ni också unnar er själva denna form av vardagslyx. (Man kan också beställa Bette boxar som gåva åt andra). I varje box får man 4-6 produkter (kosmetik/hudvård) och man kan också få "bonusprodukter" samt extra produkter som regelbunden prenumerant. 18,90€ känns som en liten summa i förhållande till allt man kan få i ett paket. T.ex. i min första box som jag fick i december, var en av produkterna ett ansiktsserum av Lumene som annars kostar omkring 25€. Man behöver inte heller välja en fortlöpande prenumeration, utan det finns också följande alternativ: tre månaders eller sex månader prenumeration.

Tack vare innehållet i boxarna har jag fått chansen att testa på nya produkter som jag annars inte själv skulle köpt åt mig. Ni är säkert nyfikna på att få se en del av produkterna som jag fått i mina boxar, så jag skall jag visa er några av dem här:

I boxarna får man produkter såväl i normal storlek som i mindre "test-förpackningar". Boxarna har utöver det som ni ser på bilderna innehållit produkter av bl.a. Sally Hansen, RFSU, Jordan och Pepsodent. Som jag skrev så handlar det alltså om 4-6 produkter per månad samt eventuella bonus- och extraprodukter. För att man skall få produkter som man verkligen kan ha nytta av, så får man också i samband med beställningen göra en profil åt sig på deras websidor, där man fyller i hudton, hudtyp, hårfärg och hurdant hår man har.

Känner ni er sugna på att också börja beställa boxen åt er, eller som gåva åt någon annan så klicka här (där kan ni också bekanta er med deras andra typer av överraksningsboxar). Hemsidan där man beställer är tyvärr enbart på finska, vilket innebär att beställningen också skall göras på finska. Om ni tycker att språket blir en orsak till att ni inte vill/vågar beställa boxen så kan jag gärna försöka hjälpa till.

-M

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Vardagligt, Tips, Kost

Hej!

Det är viktigt att vi dagligen får i oss tillräckligt med protein från vår kost eftersom det fungerar som kroppens byggstenar och är väsentliga för bl.a. vårt immunförsvar, hormoner och enzymer. Enligt "Finska näringsrekommendationerna" från år 2014 anses vårt dagliga behov av proteiner vara 10-20% av energiintaget (E%). Om man talar om behovet per kilogram kroppsvikt (i åldern 18-65) handlar det om 1,1-1,3 gram. I praktiken innebär det alltså att en person i 30-årsåldern som väger 70kg behöver få i sig 77-91 gram protein dagligen.

Eftersom protein fungerar som kroppens byggstenar, så är det ganska naturligt att man behöver öka på sitt proteinintag då man tränar aktivt och vill öka sin muskelmassa. Jag har ju t.ex. som mål att bygga mer muskler, så jag strävar till att få i mig ungerfär 1,7-2 gram protein/kg kroppsvikt. (För mig handlar det om 102-120 gram). Alla dagar lyckas jag inte med det, men det är alltså ett mål jag strävar efter (lite mer proteiner än det jag får i mig ur min vanliga kost alltså).

Vad händer om man får i sig mer protein än man behöver? Jo, en del av överskottet blir till socker, och då kroppen får ett överskott av kolhydrater som den inte kan lagra in som glykogen i såväl fett, som muskler, så omvandlas de genom lipogenes till mättat fett. Om man äter mångsidigt och hälsosamt lär det inte ska bli några problem med överskott av diverse näringsämnen. T.ex. rekommenderar jag att äta regelbundet, mångsidigt och så rent som möjligt. Men kan bl.a. använda sig av tallriksmodellen. Då kommer man redan långt. Dessutom tror jag att vi alla har någon sorts uppfattning om en hurdan kost som är hälsosam.

Men idén med mitt inlägg idag är inte att gå desto mer in på djupet angående proteiner eftersom det är ett otroligt brett område och jag kunde säkert sitta och skriva i veckotalet om det för att få med allt som är viktigt och intressant. Jag tänkte istället visa för er fem av mina favorit livsmedel/produkter som har ett högt proteininnehåll. (Så gott som dagligen kompletterar jag min vanliga kost med något motsvarande för att få i mig tillräckligt med protein under en dag). Dagarna då jag inte är speciellt aktiv hoppar jag dock över proteintillskott och tycker att det räcker bra med det jag normalt får i mig.

Här skall ni få se min nuvarande "Top 5" på vad jag gärna använder mig av för att öka mitt dagliga proteinintag:

1. BSN, Syntha-6 Edge, Vanilla Ice cream - proteinpulver.

En portion på 37 g innehåller 153 kcal och hela 24 g protein och smaken är så god! Den smakar verkligen som vaniljglass eller en milkshake. Ett tips på att få en proteinshake lite mer "krämig" är att ersätta halva vattenmänden med mjölk. Då får man ju också upp proteinhalten riktigt lite. (64,9% av portionen består av protein).


2. Fettfri grynost.

Grynost är ett bra alternativ eftersom det passar som tillägg till de flesta måltiderna och jag kan också bra äta det direkt från burken. Jag brukar vanligen äta fettfri grynost i portioner på 100 g, som innehåller 71 kcal och 15 g protein. Detta alternativ passar utmärkt då man går på en lågkalori-diet och vill bli av med några kilon. (15% av portionen består av protein).


3. Kalkonpålägg.

Kalkonpålägg hör till något jag alltid ser till att vi har hemma. Det är så enkelt att lägga någon extra kalkonskiva på sin smörgås eller alternativt också äta några skivor som ett mättande mellanmål eller kvällsmål tillsammans med t.ex. en frukt eller en näve nötter. Fyra skivor (32 g) innehåller endast 34 kcal och 5,6 g protein. (17,5 % av portionen består av protein). Detta är dock inte det mest proteinrika alternativet av dessa alla fem ja presenterar i inlägget.


4. Barebells Caramel Cashew protein bar.

Alltså smaken är så obeskrivligt god. Jag tycker t.o.m att den smakar så mycket bättre än flera olika sorter av choklad. Verkligen en toppenprodukt av Barebells! Jag skulle ändå inte välja att äta av dessa bars alla dagar eftersom de har den högsta fetthalten av de här fem produkterna. Några per vecka kan det dock enkelt bli ibland eftersom de är så otroligt goda, haha. Men jag rekommenderar kanske inte denna produkt allt för ofta om man går på en lågkalori-diet. Då däremot är en proteinbar perfekt som "lördagsgodis" som verkligen kan ätas med gott samvete. En proteinbar på 55 g innehåller 199 kcal och 14 g protein. (36,4% av portionen består av protein).


5. Proteinpudding med smak av choklad, av Maitokolmio.

Det här är min absoluta favorit proteinpuddung för tillfället och den fungerar också fint som ett efterrättsalternativ. En portion på 150 g innehåller 151,5 kcal och 16,5 g protein. Den här produkten har den lägsta halten protein i procent per portion och föhållandevis hög kalorihalt om man t.ex. jämför med proteinpulvret som har en proteinhalt på 64,9% och nästan samma mängd kalorier per portion. (11% av portionen består av protein).


Hoppas ni upplevde att ni fick några tips gällande extra proteinintag och livsmedel/produkter samt skillnader på dem. Kom dock ihåg: måtta med allt. Vissa produkter kanske inte heller passar alla, så det lönar sig att testa sig fram. I butikerna tycker jag t.ex. att det på senaste tiden ökat explosionsartat med produkter som enligt förpackningarna är proteinrika. Jag rekommenderar dock att kolla på förpackningen hur mycket protein själva produkten innehåller innan ni köper den, och kolla också hur mycket produkten innehåller av de andra näringsämnena. T.ex. kan en produkt ha en relativt hög proteinhalt, men också mycket mättat fett eller socker, så kanske man kommer fram till den slutsatsen att inte välja den produkten, utan letar sig vidare i djungeln av proteinrika produkter. Lycka till!

-M

Likes

Comments

Vardagligt, Träning

Hejsan!

Jag njöt verkligen av att få sova riktigt länge på morgonen, utan att väckarklockan ringde 05:30 och att sedan få äta frukost i lugn och ro innan det var dags för lite städning här hemma. Efter mina förmiddagssyssolor blev det ett lyckat träningspass på gymmet i sällskap av Ronja. Jag fokuserade på att träna överkroppen så här:

- Stretchning

- Dumbbell bicep curls 10kg + 10kg 3 x 10

- Bench press 30kg 3 x 8

- Tricep pushdowns 36kg 3 x 10

- Underhand cable pulldowns 40kg 3 x 10

- Landmine bent over rows (skivstång + 15kg) 3 x 10

- Face pulls 22,5kg 4 x 10

- Dumbbell reverse flyes 5kg + 5kg 3 x 10


-M

Likes

Comments

Vardagligt, Träning

Hej på er!

Äntligen är det fredag och på mitt schema för idag stod det benträning. När jag kom till gymmet kände jag att jag var lite fredagstrött i kroppen så jag valde att köra ett kortare men effektivt träningspass med några basövningar och en isolationsövning. Mellan dem gjorde jag också en magövning. Personligen gillar jag mer basövningar eftersom man vid utförandet av dem aktiverar flera olika muskler, medan man vid isolationsövningar tränar en enskild muskel eller alternativt bara ett fåtal. I praktiken kan man alltså med basövningar träna flera muskler på en kortare tid, så det passar fint sådana dagar då tiden är knapp.


Så här såg mitt träningspass ut jag idag:

- Löpning på löpmatta

- Squats 40kg + light band 3 x 12

- Ab-wheel 3 x 10

- Deadlift 70kg 2 x 5

- Leg extensions 25kg 3 x 8

- Stiff deadlifts 50kg 3 x 8

-M

Likes

Comments

Vardagligt

Hej på er!

Nu har jag äntligen fått hem min bil och reparationen av den var så otroligt mycket billigare än jag hade kunnat tänka mig. Det var nämligen inget desto värre än att en fastsättning (till något som hör till tanksystemet) hade rostat sönder och problemet var lättåtgärdat för endast en tvåsiffrig summa. Jag är så tacksam över det.

Idag har jag inga desto större planer än att fixa en del här hemma, rasta Blanco och laga middag åt mig och min kära man som jag skall spendera den här kvällen med. Han kommer nämligen att vara borta över helgen så jag skall ta vara på lite gemensam tid idag. Imorgon står det däremot bl.a. benträning på schemat som jag verkligen ser fram emot och också skall uppdatera er om.

Nu är det dags för lite frisk luft med Blanco och sedan skall jag börja ta itu med tacogratängen.

Vi hörs imorgon!

-M

Likes

Comments

Vardagligt, Tips

Hej!

Jag har tyvärr ännu inte fått några nyheter om min bil, så imorgon är fjärde dagen utan bil för mig och det känns verkligen konstigt då man är van att ha en. Som tur har Robin kunnat köra mig på jobb på morgnarna så jag inte behövt stiga upp tidigare för att gå, och några av mina fantastiska kolleger har skjutsat hem mig när vi slutat. Tacktacktack till er! Inte för att det skulle vara som världens undergång att gå hem, men det har varit skönt att spara 20 minuter och fått komma hem till Blanco tidigare.

Idag hade jag en tid i Ekenäs till Ronja i Prima för påfyllning av mina fransar och jag var ju lite orolig över hur jag skulle lösa det med tanke på att jag inte har bil nu. Men det löste sig så att Ronja (Ronja som jag också drivit bloggen med tillsammans tidigare) kunde skjutsa mig. Tack finaste du!

Det var verkligen på tiden att få påfyllning av fransarna och jag är igen en gång mer än nöjd med resultatet. Jag har nämnt det förr, och nämner igen att det är så skönt att ha fransförlängning eftersom jag sparar så mycket tid på morgnarna när jag inte behöver sminka mig. Jag färgar också mina ögonbryn regelbundet vilket betyder att jag bara behöver fylla på enligt behov med ögonbrynsfärg dagligen. Sist men inte minst använder jag också Garniers BB-kräm för ansiktet.

Om du också känner att du skulle vilja testa på fransförlängning, unna dig lite vardagslyx och bor här i trakten eller har möjlighet att ta dig till Ekenäs, så kan jag varmt rekommedera att boka tid till Ronja för det. (Mer information hittar du här).

Nu märkte jag igen att klockan bara har gått, och redan är över 22:00. Igår skrev ja ju om mina nya mål i relation till sömn och vattenintag, och ett av dem var att se till att gå i tid och sova och ligga under täcket senast 22:00. Så nu får jag snabbt sköta mina resterande kvällssysslor och sedan gå och lägga mig.

God natt!

-M

Likes

Comments

Vardagligt, Tankar

Hej på er!

Min tisdag började som vanligt med en tidig väckning och sedan bar det av till jobbet. Som jag berättade för er igår så kom min mammas och styvpappas hundar till oss idag och jag skall vara hundvakt i några timmar. Det skulle bli hundmys och studier men det blev nog snarare hundbus och skrivande av blogginlägg. Men det är roligt att se att hundarna har roligt tillsammans och det gör bara gott för Blanco med lite hundsällskap också. När jag varit ute med hundarna skall jag fortsätta läsa på delen i mina studier som handlar om protein.

I min rubrik ser ni att jag skrivit "två mål". Dessa två mål handlar om helt konkreta saker i min vardag som jag skall fokusera lite extra på. Nämligen att få i mig mer vatten och att sova längre om nätterna. Jag får ibland fast mig själv för att inte ha druckit tillräckligt med vatten när symtomen för det kryper fram. Dessutom är det jobbigt att varje morgon vakna till väckarklockan kl.05:30 och det enda jag just då kan tänka på är när jag följande gång skall slippa och sova. Inte okej! Det behöver alltså åtgärdas och det handlar om två saker som är relativt lätta att årgärda. Det handlar helt enkelt om att jag bara behöver lägga om en del vanor och också lägga till lite nya vanor. Vad tänker jag konkret göra?

- Vätskeintaget: Jag brukar ha med mig en vattenflaska på jobbet, men tror ni jag tömt den innan jag kommer hem? Nej, jag har helt enkelt glömt att dricka(?!), så nu har jag beslutit mig för att ladda ner appen "Hydro coach" och börja logga mitt vattenintag under en till två veckor. Jag lägger också upp några konkreta mål för dagen gällande drickandet av vatten som jag måste nå. T.ex. skall jag börja dagen med ett stort glas vatten, dricka 330ml vatten innan lunch och också dricka 330ml vatten efter lunchen innan jag går hem från jobbet.

- Nattsömnen: Jag brukar vara så utmattad efter en jobbdag att jag bara får i mig ett mellanmål när jag kommer hem, och efter det somnar på soffan. Det leder i sin tur att allt som jag skall få gjort under eftermiddagen och kvällen skjuts lite framåt och därmed kommer jag senare och sova. Det blir alltså en ond cirkel. Jag kan få en tillräcklig mängd sömn per dygn i och med att jag sover på dagen, men det skulle vara så mycket bättre att sova längre på nätterna och helt kunna hoppa över mina "powernaps". Hur lyckas jag med det? Genom bättre planering av min fritid som bl.a. innebär att laga mat för flera dagar så jag inte behöver fundera på matlagning alla dagar. Jag skall också planera vilka dagar jag skall träna och vilka dagar jag skall satsa på mina studier. Och det svåraste = sluta powernappa och se till att jag skall ligga under täcket senast 22:00 (på kvällarna innan jobbdagarna).

Det är alltså inga större åtgärder som behöver göras, men jag måste bara vara lite extra envis nu en tid framöver för att bryta dåliga mönster och komma in i nya vanor. ...och att vara envis är inget större problem för mig (haha).


Nu är det dags för lite frisk luft med hundarna innan jag tar fram boken och anteckningsmaterialet.

-M

Likes

Comments

Vardagligt, Träning, Tips

(Inlägget innehåller affiliatelänkar)

Hejsan!

Idag har jag utöver jobbet hunnit med hemmasysslor, mina studier, matlagning och också ett hemmaträningspass. Jag valde att träna hemma idag för att spara lite tid och jag skall visa er hur dagens hemmaträningspass såg ut för min del, och det kan också vara ett tips för er på hur man kan träna ben, rumpa och mage hemma. Man kan göra alla övningar utan diverse redskap, men jag valde att använda mig av mina egna som jag har här hemma för att få ut ännu mer av en del av övningarna.


Hemmaträning med fokus på ben, rumpa och mage:

- Side plank 4 x 30 s. (1 min. per sida)

- Squats + Booty builder mini band (medium) 3 x 15

- Russian twists + 5kg 3 x 40

- Bridges + Booty builder mini band (medium) 3 x 15

- Flutter kicks 3 x 40

- Walking side squats + Booty builder mini band (medium) 2 x 10 (x2)

- Scissors 3 x 40

- Lunges + Booty builder mini band (medium) 3 x 10


Jag använde mig av mina Booty builder mini band och min 5kg sandbag av BLACC. Om ni känner för att ni också vill skaffa dem så hittar ni mini banden här och sandbagen här.

Det var riktigt roligt att träna hemma med tanke på att få omväxling i träningen och jag kunde igen konstatera att man kan köra ett riktigt effektivt träningspass utan desto större vikter och maskiner. "Bridges" var nog det absolut tyngsta enligt mej och jag är helt säker på att jag kommer att känna av övningen i skinkorna imorgon. "Walking side squats" med minibanden var däremot en ny övning för mig och jag kände att jag nog får jobba på tekniken och hur jag gör övningen ännu för att få bästa möjliga muskelkontakten. Det kändes helt enkelt lite klumpigt på något sätt, men övning ger färdighet.

Imorgon kommer jag att ha en vilodag från träningen eftersom jag skall vara hundvakt åt mammas och hennes mans hundar. Jag tänkte alltså ägna tid åt mina studier imorgon eftersom jag inte kommer att åka till gymmet eller behöver laga mat då jag redan idag lagade mat fördigt tills imorgon. Det kommer att bli en kväll fylld med hundmys och studier, härligt!

Nu börjar det vara dags för mig att krypa under täcket. Sov gott fina ni!

-M

Likes

Comments

Vardagligt

Hej på er!

Idag var det dags för en vilodag från gymmet för min del och jag ägnade många timmar åt att "rensa" i klädskåpet och städa här hemma. Helt otroligt hur mycket kläder som fanns i skåpet som jag inte använt på länge. Ändå känns det ibland som om man inte har något att lägga på sig när man skall någonstans. Hur kan det vara så? Det känns så bra att igen ha ordning och reda på hyllorna och klädstängerna. (Nu finns det dessutom lite mer utrymme för nya plagg). Vi tog också en välbehövlig paus i städningen med Blanco på eftermiddagen och gick ut för att få lite frisk luft. Han njöt som vanligt av att få leka i snön.

När jag hade rett upp här hemma så var det dags att åka och tanka bilen tills imorgon, men i samband med det så hände något med tanksystemet, något där lossnade!? Vi fick alltså föra min bil till verkstaden för att fixas igen en gång, och jag kan bara inte fatta hurdan otrolig otur jag har med den. I början av veckan blev den också på parkeringen vid jobbet eftersom akkun hade sagt upp kontraktet. Jag fick alltså köpa en ny akku och efter att ha fått den på plats så fungerade bilen som vanligt igen. Jag hoppas verkligen att det som nu strular med bilen är lätt årgärdat och inte skall kosta grymt mycket.

Nu är det dags för mej att gå ut med Blanco igen och sedan tänkte jag ägna resten av kvällen åt mina kostrådgivarstudier. Hoppas ni har haft ett fint veckoslut och att ni är redo för en ny vecka med nya möjligheter.


-M

Likes

Comments

Vardagligt, Träning

Hejsan!

Idag har jag njutit av att få vara ledig och något jag verkligen uppskattar på veckosluten är att få äta furkost, dricka kaffe och se på TV4 Nyhetsmorgon i lugn och ro. Så härligt! När jag väl hade haft en lugn morgon och förmiddag så åkte vi till gymmet med Ronja. Dagens träning var igen helt grymt bra, precis som igår också. Idag stod "upperbody-day" på schemat och jag tog ett par nya träningstights i användning (som jag tycker att är så ortoligt snygga). Jag valde även att testa en ny övning för att få lite variation. Så här tränade jag idag:

- Stretchning

- Underhand cable pulldowns 35kg 3 x 10

- Bench press 30kg 3 x 7

- Dumbbell bicep curls 10kg + 10kg 3 x 10

- Tricep pushdowns 36kg 3 x 10

- Landmine bent over rows (skivstång + 15kg) 3 x 10

- Dumbbell reverse flyes 5kg + 5kg 3 x 12

- Barbell shrugs 40kg 4 x 8

Landmine bent over rows var den nya övningen jag testade på idag. Super bra övning! Rekommenderar verkligen att ni också inför den övningen i era träningspass där ni skall träna ryggen.

Hoppas ni har haft en fin lördag!

-M

Likes

Comments