"Fitnesstwo" En fitness blogg om ett ungt par som lever och andas fitness. Enjoy!

Fått mycket frågor om hur man tränar för att få en snygg rumpa, så nu tänkte jag berätta hur jag gjorde! För sanningen är den, jag har gått från ickeexisterande hängröv till en putig och fast sådan, med hjälp av träning!

1. Prioritera det du vill bli bra på, därför tycker jag att man ska träna ben/rumpa två gånger i veckan. Om du tränar mer än så hinner inte musklerna återhämta sig, ingen återhämtning, ingen muskeltillväxt, ingen större eller fastare rumpa.

2. Träna med TUNGA vikter. Att köra 100 squats med 10kg på ryggen ger inte ens hälften så mycket resultat som 6x4 reps av squat med 50kg. 

3. För att träna tungt, åtminstone i början kräver det ofta att du har med dig någon som kan stå bakom dig, för säkerhetens skull och för att skrika lite extra så du verkligen kommer förbi din mentalaspärr att du inte orkar, fast din kropp gör det. ÖS på!

4. Lägg upp din träningen så här: Ett-tungt pass för ben/rumpa, 6-8 reps. Två-ett pass med lättare vikter, högre reps ca. 12-20 och mer fokus på rumpa. 

5. Basera din benträning på basövningar så som: benböj/"squats", benpress, legcurl, benspark/leg extention, raka marklyft och utfall.

6. Kosten! Så här enkelt är det, om du inte äter, så kommer den inte växa eller blir fast. Oavsätt om du är ute efter att bli av med fett eller bygga på dig, så mycket du äta rätt. Din rumpa behöver protein (2gxdin kroppsvikt) och kolhydrater! Speciellt viktigt är kolhydrater i samband med din träning. Ät en frukt innan och riskakor efter! 20g protein ska du se till att få i dig 20-30 minuter efter t.ex en burk lätt kvarg/keso, en proteinshake eller 4dl mjölk/yoghurt. Vill du tighta till det gäller att räkna ut ditt dagsbehov av kalorier och dra bort 500kcal varje dag för att uppnå en viktnedgång på ca. minus 1/2 kilo i veckan. Det är en sund viktnedgång och din kropp kommer hänga med i förändringarna dvs du kommer inte få hängröv pga muskler försvinner eller att huden blir slapp. 

7. Var varsam och smart när det gäller cardio/konditionsträningen. Att stå på crosstrainer 60minuter varje dag, kommer visserligen få dig att tappa vikt, men inte bygga muskler och utan muskler, ingen snygg rumpa. 

8. tyck om din rumpa, prioritera din rumpa och träna din rumpa hårt. Gör som jag, ta hjälp av din pojkvän;)

 

 

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments