What day? - leg day!

Hej fighters!

Efter lite posertränande och konfigurerande med coach de la Rua bestämde vi att det passade bra med ett pass "100% fokus rumpa". Ni som följt min blogg länge vet att jag inte direkt är van att köra ett helt träningspass ägnat åt enbart rumpan utan oftast är det tvärt om. Jag kör vanligtvis ett benpass med 1 -2 övningar som isolerar rumpan mer som tillägg haha :P Dock tänker jag inte hymla med att min styrketräning DEFINITIVT resulterat i både bättre ben och rumpa. Alla tunga böj och marklyft har hjälpt mig att gå från bokstavligt ground Zero till något i alla fall ;)

Tanken är dock att fortsätta utvecklas och nu har jag hoppat på ett annat träningsupplägg som absolut är spännande att följa. Jag är openminded och vill självklart också se ut som proffsen inom bikini fitness någon dag.. bara att se och lära med andra ord! Det innebär många reps, många set, superset, dropset, lite vila, cirkelträning, pump och brännande känslor i muskulaturen... Tummen upp för detta tycker jag! :D

Jag började mitt pass i min favoritmaskin för utsida rumpa och där blev jag banne mig kvar länge alltså. När jag väl hittar en övning som både ger kontakt, pump och brännande känslor - då stannar jag. Jag pratar om "Hip Abduktor" där man sitter i en stol och pressar två plattor utåt i sidled. När jag kör denna maskin börjar jag oftast liiite tyngre, kör ca 20 reps, sedan sänker jag vikten och kör ytterligare 20 - återigen sänka och 20 reps och ännu en gång sänka och 20 reps. Det blir totalt 4 dropset med 80 reps per set. DÖR. På slutet får man knappt isär plattorna haha. Detta set körde jag 5 gånger ;) BURN BABY BURN. Rekommenderas starkt!

Efter att utsida rumpan fullkomligt fått sitt fortsatte jag med cirkelövningar framme på den stora matten (absolut en fördel att vara på Krokslätt nu måndagar när det annars är så mycket folk på almedal)

Här körde jag superset mellan 4 övningar:
Stela marklyft med 24-kg kettlebell (20 reps) + goubletsquats med samma kettlebell (20 reps) + knäböj med miniband runt benen för extra motstånd (20 reps) + 10 kickbacks per ben också med miniband runt benen för extra tyngd, motstånd och kontakt.

- AJ SÄGER JAG BARA! Detta var 1 set - och bränner obeskrivligt mycket, men förhoppningsvis ger det resultat också. Jag körde 4 varv här.

Minibanden finns i 4 olika färger och kostar BARA 99 kr för den som är intresserad - lätt att ta med på resor osv :D hitta dem HÄR

Efter Hip-abduktor och mitt superset mellan de 4 övningarna kände jag mig lite som en glad anka som vaggade omkring på gymmet... måste ändå erkänna att jag älskar den känslan hihi ;) Hellre bra tryck och bra volym eller vad säger ni? Kan erkänna att PWO-måltiden med gott ris och mina stimulanter för ökat blodflöde och pump kan ha hjälpt mig lite på traven men mycket cred ger jag även mig själv :D

Stimulanterna jag använder innan passet är som vanligt: Citrulline malate + agmatine som jag dricker tillsammans med EAA eller dennaBCAA + extra leucin och glutamine :)

OBS just nu får ni 20% rabatt på alla produkter ovan som jag länkat till, gäller till 2/10
* namnen är direktlänkar till ERBJUDANDET 20% off

Avslutningsvis körde jag utfallssteg med 7-kg hantlar i händerna och ena foten uppe på bänken (10 reps per ben) och supersetade detta med stela marklyft fast med 12.5-kg hantlar i händerna. Det var en riktigt skön men svidande kombination som jag definitivt kommer köra igen... dock kan det vara smart att inte avluta passet med en balansövning som att ha ena foten på bänken. Lite skakigt ;)

Men allt som allt blev det ett riktigt lyckat rumppass och jag är riktigt stolt över vad jag lyckades knåpa ihop såhär på egen hand, amatör på rumpfronten som jag egentligen är. För min del är det marklyft (främst zumo) som gäller och det är ingenting jag kommer sluta med direkt. Däremot är jag öppen för förslag och inspiration från andra. Snart kommer jag träna rumpa tillsammans med Niro och då hoppas jag på att kunna ta med mig lite trix och knep till min egen träning även efter vår gemensamma satsning är över.

Bara tre veckor kvar nu ;) SKA BLI SJUKT KUL ATT TÄVLA IGEN!

Gillar

Kommentarer

thenewstrongme
thenewstrongme,
Så fantastiskt roligt att följa dig på den här resan. Du är så grym och så inspirerande. Kommer definitivt ta med några av tipsen på kombinationer för rumpa till mitt nästa pass! Så tack för det! Undrar också vilken smak du har på BCAAn som du länkade? 😃😘nouw.com/thenewstrongme
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Tack! Roligt att du tycker det 😃 Vattenmelon eller Ananas är mina favoriter på den BCAA:n från Chained Nutrition 😃 kramis nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229