tjejer, Träning, Graviditet

Vill inte förlora min rumpa under graviditeten

Ni om några vet hur mycket tid jag lagt på att forma och bygga min underkropp. Sedan jag startade bloggen, någon gång kring slutet 2012/ början på 2013, har jag absolut prioriterat underkroppen på mina träningspass. Under tonåren och tidig ungdom hade jag en rak figur utan rumpa vilket jag gav mig den på att förändra i och med mitt inträde i fitnessvärlden som 16-åring.

Flera gånger i veckan de senaste åren har därför ben stått på schemat; vare sig jag var i en period av att skala av vikt eller i en period att bygga massa. Antingen forma benen eller bygga dem ;)

- Till nutid då; Jag och några relativt nyblivna mammor i min bekantskapskrets diskuterade häromdagen faktumet att det blir allt svårare och svårare att träna rumpan under graviditeten. Man är otymplig, orörlig, kan få lite ilningar och smärtor från foglossningar osv. Även efter graviditeten är det klurigt berättade dem för mig. Det finns mindre tid och ork givetvis, men även andra faktorer att ta i beaktning.

Lårmusklerna syns fortfarande ändå, win!

Desto mer magen växer desto mer förskjuts kroppens tyngdpunkt. I samband med att bäckenet successivt roterar sig och liksom "tiltar" blir det naturligt svårare att aktivera rumpan i vardagen, under promenader eller i träningen. Har man aldrig isolerat tränat rumpan kan det vara ännu svårare att hitta kontakten. Många kvinnor verkar uppleva att rumpan blir platt / plattare efter en graviditet (empirisk data på detta haha, inget vetenskapligt bevisat). Så ödmjukhet till alla kvinnor som kämpar på där ute! <3

Jag vill INTE förlora min rumpa under graviditeten :( Inga andra muskler heller för den delen för har jobbat många år för att bygga upp, forma och skapa den fysik jag har. Att få lite extra underhudsfett som gravid gör ingenting men att förlora hårt förvärvad muskulatur skulle kännas tråkigt. Därför det är viktigt att fortsätta belasta musklerna med mer än enbart promenader om det går! Att fortsätta styrketräna under graviditeten :)

Minst lika tung fram som bak nu haha ;) Bebis i love you!

Det jag älskar absolut mest med helgen (förutom sovmorgon då) är möjligheterna att träna exakt-precis när jag vill. När det passar mig som bäst både fysiskt och känslomässigt hehe ;) Vid tidpunkten då både kroppen känns laddad med energi och psyket känns taggat på gym drar jag iväg och brukar oftast få riktigt grymma pass! Love it!

I går, lördag, körde jag ett riktigt grymt träningspass på Nordic Wellness Krokslätt. Det blev en kombination av ben, rumpa och axlar med hög intensitet och kort vila. Jäklar så stark och uthållig jag kände mig, nästan inga känningar i lederna alls detta pass :D

Jag började träningen i smith-maskinen och körde på hårt där när jag väl hade fått tag i en smith ;) Det blev både utfallssteg, knäböj och stela marklyft där. 4 set utfallssteg med 7.5 kg lastat på vardera sida. 6 set knäböj med 17.5 kg per sida stången och slutligen 6 set stela marklyft med 20 kg lastat på vardera sida. Vikterna anser jag fortfarande är hyfsade med tanke på vissa foglossningar osv. Är nöjd med min kapacitet. Kör dessutom fler reps nu :) Innan jag gick över till axlar körde jag även 3 set kickbacks för att isolera rumpan.

Slutligen körde jag 5 set baksida axlar i cablecrossen (drag till hakan) samt 3 set stående militär-pressar med totalt 20 kg följt av avslutade 4 set push-pressar med två 10-g hantlar = Ner och hämta hanteln på golvet i en benböj, upp på axeln och sedan stå rakt och pressa upp hanteln rakt över huvudet, crossfit-inspirerat.

På kvällen sedan avslutade vi lördagen med en lång kvällspromenad för att få in stegen också :) Kändes magiskt. Jag är taggad på att fortsätta träna kroppen så bra jag kan :)

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229