Hälsa, tänkvärt

Viktstabilitet

TRIGGERVARNING - du kan välja att hoppa över detta blogginlägg om du tror/vet att du mår dåligt av det.

Ett ämne som kan beröra och väcka känslor har det visat sig. För vissa kan det kännas triggande medans det för andra ej upplevs relevant över huvud taget. Precis som i många frågor och diskussioner har vi olika utgångsläge och ståndpunkt, så får det vara.

Jag får en hel del meddelanden på DM (instagram juliaaeliasson) Mestadels tjejer, som inte vill publicera frågor offentligt i olika kommentarsfält, gällande ovan nämnda ämne. Frågorna är olika ställda men innefattar i princip samma målsättning: att bibehålla vikt efter viktnedgång via någons kostschema eller liknande / stanna kvar på nuvarande vikt.

Att vara viktstabil på min ungefärliga, nuvarande vikt är en målsättning för även mig då min kropp är stark, sund och välmående här. Observera att detta varken är min lägsta vikt eller högsta vikt - utan en hållbar kroppsform för mig. Lite fler kilon på vågen gör givetvis ingenting - inte lite färre kilon heller, MEN långsiktigt har vetenskapen visat att det är mer gynnsamt att försöka uppnå och bibehålla en hälsosam balans istället för det ständiga pendlandet upp och ner. So that´s what I´m doing. Observera; att försöka bibehålla en väldigt låg kroppsvikt inte nödvändigtvis rimmar med hälsa bara för att man uppnår stabilitet.

Når man ett stadie där man trivs, är välfungerande och kan njuta av livets olika aktiviteter med vänner och familj, träna bra, jobba / studera och må bra tycker jag absolut att man ska satsa på att försöka ligga kvar där.

Vissa som läser nu har troligtvis aldrig lagt en endaste tanke på sin vikt eller det påstådda dilemmat om att uppnå viktstabilitet.. ni kan sluta läsa nu om ni vill ;) Kroppen kan i många fall justera detta utmärkt på egen hand. Exempel: äter man mer energi ena dagen eller under förslagsvis midsommarhelgen justerar kroppen automatiskt sig kommande dagar för att uppnå energibalans långsiktigt. Det kan ske genom minskad hunger, ökad spontan rörelse och högre energiomsättning etc. För er behövs inte manuell styrning och det visar sig i mer eller mindre viktstabilitet under hela livet.

För oss andra då, som vill läsa det här, kan det krävas manuell styrning för att inte äta mer/ mindre än vi behöver och variera påtagligt upp/ ner i vikt. Har man varit där och pillat och mixtrat på egen hand några gånger kan man ibland behöva fortsätta vara mer medveten än andra om vad som händer på vågen för att långsiktigt ligga stabilt (jag utgår från att det är vad man eftersträvar i den här texten).

Jag som tävlat några gånger i fitness hade svårt att "hitta" min setpoint efteråt (vad jag ska väga / kroppen vill väga) Jag hade svårt att justera matintaget och aktiviteten och kunde både öka och tappa i vikt. - VAD är min vikt? Det tog tid för mig att hitta en fungerande nivå av mat och träning, men senaste åren är jag precis där jag trivs, är välfungerande - och stabil.

Är det lätt att hitta dit? mja, beror på. För vissa enklare än andra givetvis men det är absolut värt mödan.

Hur gör jag:
Jag kollar av matintaget med jämna mellanrum, alltså överslagsräknar för att se ungefär vad jag ligger på i genomsnittligt intag över veckan samt väger mig 1-2 ggr i veckan för att hålla koll.
Det fungerar för mig. Jag har estimerat ett energibehov för mig (alltså vad jag borde behöva) och mitt PAL (fysisk aktivitetsnivå) och upplever att det stämmer. Det känns varken jobbigt eller tvingande utan mer vägledande eftersom min egen aptit, hunger eller spontana aktivitet inte är ett speciellt känsligt mätverktyg längre.
Långsiktigt är det bättre att ligga stabilt i vikt av flera hälsorelaterade faktorer. Det känns viktigt att belysa, samt påvisa att det är en möjlighet att nå dit med kunskap och vissa redskap.


Dela gärna era tankar om ni vill :) MÅNGA kramar på er.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229