Hälsa, TIPS

Ugnsbakade grönsaker!

Jag bara måste slänga in ett dietist-tips och slå ett extra slag för ugnsbakade grönsaker! Det finns oändliga möjligheter att kombinera smaker och näringsämnen på och är ett perfekt sätt att liva upp i princip vilken måltid som helst.

Vissa fördrar att ugnsbaka grövre grönsaker och rotsaker (som palsternacka, morot, rödbetor, potatis mm) eftersom man ganska direkt märker stor skillnad i tuggmotstånd och sötma. Dock tycker jag inte att man skall känna sig begränsad där. Man kan faktiskt ugnsbaka det mesta och få fram ljuvliga kombinationer!

Här är ett exempel jag gjorde i förra veckan: Det är en härlig blandning av zucchini, morötter, gul paprika, tomat och rödlök. Dessa körde jag in i ugnen tillsammans med ringlad olivolja, havssalt, grövre pepparkorn och basilika. HUR GOTT SOM HELST! - och inte tala om vackert!

​Tomatskivor + zucchini + olivolja + basilika = Italien style ;)

En riktigt färgsprakande ugnsform som "tillagar sig själv" medan man tillreder annan mat i köket. Riktigt smidigt :) Dessutom kommer ni kanske ihåg min lilla tumregel; Ät dina färger! Olika färger på grönsakerna bidrar med olika sammansättningar näringsämnen. En större variation ökar chanserna att täcka sitt dagliga behov av vitaminer och mineraler :)

​(​rek intag; minst 500 g frukt och grönt - helst större mängd fiberrika grönsaker) 

Gillar

Kommentarer

emelie
emelie,
har du nån olja på grönsakerna? hur många grader och hur lång tid i ugnen? 😊 kram
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
Ja jag skrev det i inlägget 😊 200 grader i ca 40 minuter (men beror på ugnen) morötterna kräver längre tid för att bli mjuka. kramisnouw.com/fitnessjulia
linnea
linnea,
Vad satsar du på för vikt inför tävlingen? 😊
Fitnessjulia
Fitnessjulia,
har ingen aning alls om vikt på scen. Det är mer utseendet och looken vi jagar än siffror på vågen för dessa betyder ingenting 😊nouw.com/fitnessjulia
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229